مجله گردشگری دلتا مجله گردشگری دلتا .

مجله گردشگری دلتا

آفرود چیست؟ کجا سواری کنیم؟

ممکن است شما یک خودرو آفرود 250 میلیونی بخرید و با آن مسابقه دهید. اما ممکن هم هست شما یک سواری 50 میلیونی بخرید و طوری آن را مجهز کنید که به اندازه همان خودرویِ 250 میلیونی از آن لذت ببرید.

گردشگرها دو دسته هستند. یک آن هایی که به سفر و نقاط گردشگری می‌روند تا آرامش را تجربه کنند؛ و دو کسانی که به نقاط گردشگری می‌روند اما برای اینکه با بازی های هیجان انگیز روح خود را تازه کرده و یک پرس آدرنالین نوش جان کنند. این ها همان هایی هستند که یکهو تصمیم می‌گیرند روی لب یک ساختمان پشتک بزنند و یا به یک پارک وحشت رفته و هراس را تجربه کنند. اما در این بین عده ای هم هستند که طرفدار ورزش های هیجان انگیزند و اتفاقاً منتظر برخی فصول سال می‌مانند تا برای انجام این ورزش ها راهی سفر شوند. مانند آفرود بازان یا آفرود سواران.

 

تمامی فصل پاییز، اوایل بهار و اوایل زمستان همیشه برای این دسته از افراد زمان های خوشی است. چرایی اش را امروز با هم به آن می‌پردازیم و از شما همراهان صفحه گردشگری دعوت می‌کنیم که با مجله دلتا بمانید، با این ورزش و بازی هیجان انگیز آشنا شوید و در سفر هایتان به آن بپردازید. همچنین می‌توانید مطالب زیر را بخوانید تا دیگر ورزش های هیجان انگیز  را هم بشناسید.

کارتینگ چیست؟ کجا بازی کنیم؟
بگ جامپینگ چیست؟ بپر تو هوا و جیغ بکش ، بوم!
زیپ لاین چیست؟ کجا بازی کنیم؟
فوتبال حبابی چیست؟ ورزش مختلط !
بازی بولینگ چیست؟ کجا بازی کنیم؟

آفرود چیست؟
درواقع آفرود سبکی از رانندگی است. ورزشکاران با ماشین های دو دیفرانسیل در مسیر های سخت با پستی و بلندی های شدید رانندگی کرده و خود را به مقصد می‌رسانند. می‌توانند از مسیر های دشوار و مناطق صعب العبور بگذرند و در مناطقی که برای خوردو های معمولی مناسب نیست به راحتی حرکت کنند. البته باید به شما بگویم داشتن سواری های آفرود فقط لازمه این تفریح هیجان انگیز نیست بلکه رانندگانی که در آفرودینگ شرکت می کنند باید آفرود باز حرفه ای بوده و علاوه بر داشتن مهارت از قدرت تصمیم گیری و تمرکز بالایی هم برخوردار باشند.

آفرود (OFF ROAD) در انگلیسی یعنی  خارج از جاده. به سواری هایی اتلاق می‌شود که می‌توانند مسیرهایی را بپیمایند که جاده ندارند. مثل بیابان، مثل جنگل، مثل شن های صحرا و… در اصطلاح به آن ها خودرو های بیابان گرد هم می‌گویند.
آفرود در مکان های مختلف برگزار می‌شود، تقریباً همه جا. از زمین های گل آلود و تپه های شنی گرفته تا بیابان های باتلاقی و  زمین های رمل و کوهستان و کویر و… حالا متوجه شدید چرا بیشتر آفرود بازان منتظر فصول پر باران هستند؟

چه خوش خبری، اینکه: در ایران با توجه به تنوع طبیعت و آب و هوای متغییر در فصول مختلف، زمینه مناسبی برای گذراندان زمانی خوش با این تفریح برای علاقه مندان فراهم است. که البته برای رانندگی در هر کدام از این زمین ها باید قوانین مخصوص خودش را رعایت کنید. راستی از جمله این خودرو ها  انواع خانواده جیپ، لندکروز، تویوتا و دیگر سواری های شاسی بلند همگی مناسب هستند.

 

آفرود تفریح است یا ورزش؟
جواب «هردو» است. هرچند خیلی ها آفرود سواری را برای هیجان بالا و نفس گیر بودن آن، تفریحَش می‌دانند. ولی باید بدانید آفرود سواری یک ورزش است با کلی طرفدار و مسابقات بین المللی. تا جایی که فدراسیون اتومبیل رانی و جهانگردی این مسابقات را برگزار کرده و جوایزی ارزشمند هم به برندگان اهدا می‌کند. اما نکته مهم اینکه داشتن پیست های امن و فضای آموزشی مناسب در این رشته ورزشی حرف اول را می‌زند.

در ایران هم مسابقات آفرود سواری در همه نقاط مناسب آب و هوایی برگزار می‌شود. در کلاس های مختلف. هرچند به دلیل نداشتن امکانات کافی، از جمله پیست ویژه و نداشتن بودجه دولتی معمولاً مسابقات آفرود با مشکلاتی روبروست، اما این رشته ورزشکاران و قهرمانان زیادی را در مسابقات داخلی و بین المللی به خود دیده است.

 

آفرود سواری در گردشگری
همانطور که گفتیم آفرود سواری یک رشته ورزشی است اما در تمام طبیعت گردی ها برای لذت سفر و عبور از مسیر های دشوار، کلی به درد گردشگران می‌خورد. حتی در بحث صحرا نوردی و بیابان گردی که اصلاً لازمه رفتن به کویر، داشتن خودرو های آفرود است. خیلی از جوانان این علاقه مندی را به دید مسابقه نگاه نمی‌کنند و فقط با آن صرفاً دل به طبیعت می‌زنند. برخی برگزار کنندگان تورهای گردشگری هم با توجه به شرایط اقلیمی مقصد خود، بخش آفرود سواری را به خدمات تور اضافه کرده و آن را هیجان انگیزتر می‌کنند. در مطلب “بریم آفرود سواری ، کویر ورزنه”  در همین مجله می‌بینید که آفرود حتی بخشی از تفریحات کویر است. همچنین می‌توانید در مجله دلتا و سپس صفحه گردشگری آن کلمه آفرود را جستجو کنید تا تمام مقاصدی را که می‌توانید به آفرود بروید بیابید.

 

هزینه های آفرود سواری
برای اینکه بتوانید یک آفرود سوار حرفه ای شوید حتماً نیاز به یک خودروی دو دیفرانسیل دارید و البته تجهیزات و لوازم جانبی آن که اصلاً کم هزینه نخواهد بود. اما اگر فقط می‌خواهید یک آفرود سواری را تجربه کنید می‌تواید به پیست های این رشته ورزشی رفته و پس از آموزش لازم، همانجا به سواری بپردازید.
به علاوه باید از یک مشاور متخصص هم کمک بگیرید. او به شما می‌گوید که اگر بخواهید یک خودرو ساده برای سواری خودتان داشته باشید چه نوع آن را انتخاب کنید و چطور سواری ‌تان را مجهز کنید.

زمانی که خودم این سوال را پرسیدم، مربی پاسخ داد: ممکن است شما یک خودرو ۲۵۰ میلیونی بخرید و با آن مسابقه دهید. اما ممکن است شما یک سواری ۵۰ میلیونی بخرید و طوری آن را مجهز کنید که به اندازه همان خودرویِ ۲۵۰ میلیونی از آن لذت ببرید.

 

پس به نظرم راهنمایی گرفتن از یک آفرود باز حرفه ای لازمه انجام این ورزش یا تفریح هیجان انگیز است. مهارت رانندگی داشتن هم از سوی دیگر لازمه آفرود است. هیچ خطری نباید  شما را تهدید کند. همینطور که سواری شما نباید محیط زیست را تهدید کند. پس در سفرهای سافاری لطفاً حتماً و قطعاً در پیست های مخصوص آفرود برانید.

حرف آخر
بحث رانندگی و ترشح لذت بخش آدرنالین گاهی باعث می‌شود دست به خلق چیزهای جدیدی بزنیم تا جوری عُلقه مان به رانندگی را به نمایش بگذاریم. مثلاً در سعادت آباد رستورانی برپا شده که تمام وسایل آن از اجزاء سواری های آفرود است.

 

همچنین بخوانید:
سفر کردن بدون دانستن زبان

بگ جامپینگ چیست؟ بپر تو هوا و جیغ بکش ، بوم!

گردشگری سیاه چیست؟


برچسب: دانستنی های هیجان انگیز، گردشگری، مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۲۴:۲۴ توسط:مجله گردشگری دلتا موضوع: نظرات (0)