مجله گردشگری دلتا مجله گردشگری دلتا .

مجله گردشگری دلتا

سمیرم اصفهان ، شهر آبشارها

کمی که از سمیرم دور می‌شویم، در حوالی شهر، چند روستای خوش‌ آب‌ و هوا را در مسیر گردشگری مان خواهیم داشت. با آبشار ها و غار و چشمه که خوب است به آنها هم سر بزنیم تا زیبایی های طبیعی آطراف را هم در برابر چشمانمان ببینیم.

امروز با سرویس گردشگری به شهر باغ‌ های سیب و آبشار های خروشان می‌رویم. به سمیرم. سمیرم اصفهان. با دیدنی هایش که شاید کمتر راجع به آن بدانید. خیلی هم دور نیست. فقط باید از نصف جهان بگذریم. شاید جایی خوانده‌اید بیشه های زیادی دارد و راجع به آبشار هایش با آن زیبایی بی چون و چرا شنیده باشید، اما خوب است با مجله دلتا بمانید تا از دیگر جاذبه هایش مطلع شوید.

 

سمیرم کجاست؟
باید به اصفهان برویم. ۶۲۴ کیلومتری تهران. از اتوبان قم. کاشان و اصفهان را رد می‌کنیم و بعد از ۲ ساعت به مقصد می‌رسیم. به جایی که سه استان چهار محال و بختیاری، فارس و کهکیلویه و بویر احمد به هم می‌رسند.

قدمت سمیرم به دوره هخامنشی می‌رسد. از آثار تاریخی اش پیداست.
اول به استان فارس تعلق داشت. در دوره ساسانی، سلجوقی و زندیه هم برای خودش کیا بیایی داشته است. در سال ۱۳۲۵ از استان فارس جدا می‌شود و از آن پس جزئی از استان اصفهان به حساب می‌آید. چهار سال که می‌گذرد تبدیل به شهرستان می شود. جایی که یک مقصد اصلی گردشگری با دیدنی های شگفت انگیز طبیعت به شمار می‌رود.

 

جاهای دیدنی سمیرم
سمیرم جایی است که اکثر زیبایی های طبیعی اصفهان را در خودش جای داده است. حتی اگر طبیعت گرد حرفه‌ای هم نباشید، در هر حال سمیرم با هرگوشه از طبیعت بکرش شما را مجذوب خود خواهد کرد. پر از آبشار ها و چشمه های متعدد است. سرزمین هزار چشمه. از همین چشمه ها و رودخانه ها گرفته تا غار و سد و… برای رو کردن در دستش دارد. در ۱۶۵ کیلومتری جنوب اصفهان. شهری کوهستانی با معماری منحصر‌ به‌ فرد و جاذبه‌های طبیعی بی نظیر.

آبشار سمیرم
اولین جایی که در سمیرم برای دیدنش می‌رویم، یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی آن، آبشار سمیرم است. در ۴ کیلومتری شرق سمیرم و ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد. یک مسیر پلکانی دارد تا به حوضچه اش فرو بریزد. در یک دره واقع شده و از میان دو دیواره سنگی سقوط کرده و منظره‌ زیبایی را به وجود می‌آورد.
آبشار سمیرم یک آبشار فصلی است. یعنی مقدار آب این آبشار، به بارندگی‌ های فصلی بستگی دارد، هرچند هیچگاه بدون آب نمانده. گردشگران بسیاری در این فصل به سمیرم می‌آیند تا آبشار را پر آب و پر خروش ببینند. بد نیست یک دست لباس اضافه هم همراه خود داشته باشید. تا در صورت خیس شدن، تعویضش کنید.

اگر اهل کمپ زدن هستید، اطراف این آبشار برای این کار بسیار مناسب است. بهتر است لوازم کمپینگ‌ تان را هم به همراه بیاورید تا شبی خاطره انگیز را با نجوای این آبشار به صبح برسانید.

پارک دریاچه
در حاشیه شهر سمیرم جاذبه های دیگری هم هست. مانند پارک دریاچه. اینجا زیبایی مخصوص به خودش را دارد. یکی از آن جاهای دیدنی. معمولاً اینجا پاتوقی برای عکاسان است. در فصل های پاییز و زمستان عکس های بی نظیری را به گردشگران هدیه می‌دهد. خیلی برای شب مانی مناسب نیست. اما برای گذران یک روز عالی فوق العاده است. در یک طرف درخت‌ ها و در طرف دیگر دریاچه‌ قرار دارد که می‌توان روی آن قایق سواری هم کرد.
دریاچه سد حنا
سد حنا روی رودخانه ای به همین نام بسته شده. جایی بسیار آرامش‌ بخش و دیدنی‌ را به وجود آورده و از سال ۱۳۷۳ همانجاست. تفرجگاهی زیبا با پوشش گیاهی متنوع که می‌توان ساعت ها کنار این دریاچه نشست و زیبایی هایش را نگریست. شنا در دریاچه سد ممنوع است و در “منطقه شکار ممنوعِ حنا” قرار گرفته. چرا که حیات وحشی غنی دارد. از سویی زمستان ها گاهی سطح دریاچه یخ می زند و منظره ای بی نظیر به وجود می‌آورد.

جاذبه های نزدیک به سمیرم
کمی که از سمیرم دور می‌شویم، در حوالی شهر، چند روستای خوش‌ آب‌ و هوا را در مسیر گردشگری مان خواهیم داشت. با آبشار ها و غار و چشمه که خوب است به آنها هم سر بزنیم تا زیبایی های طبیعی اطراف را هم در برابر چشمانمان ببینیم.

روستای خفر
این روستا در جنوبی‌ ترین نقطه استان اصفهان است، در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. طبیعت آنجا، رودخانه‌ ای خروشان در میان درختان انبوه است، هرگوشه اش. باورتان نمی‌شود که اینجا نقطه ای درجه یک برای گردشگران سرد پیمااست. زمستان‌ های این روستا به قدری سرد و پر برف است که لقب جهنم سفید را به آن داده اند. آبشارهای متعدد، یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌ هایی حاصل از همین یخچال‌ ها دارد که نمی شود از سرد گرد ها باشید و به خفر سر نزنید. در این روستا امامزاده‌ای است با معماری منحصر‌ به‌ فرد. می‌توانید با عشایر هم کلی عکس های خاطره انگیز بیندازید. در ۷۵ کیلومتری مرکز شهر است و معروف‌ ترین جاذبه‌ نزدیک به سمیرم.

چشمه ناز ونک
در جنوب غربی شهر ونک، در ۱۹ کیلومتری شمال غرب سمیرم، چشمه بسیار باصفایی در دل کوه جاری است. درست وسط کوه است و آن ‌را به دو نیم کرده. آب این چشمه به رودخانه آب ونک می‌ریزد. به آن چشمه ناز می‌گویند. اینجا هم منطقه‌ ای است که  شکار در آن ممنوع است.
آبشار آب ملخ سمیرم
آبشار آب ملخ آنقدر قشنگ و باصفاست که باید در یک مطلب کامل به آن پرداخت. در روستای آب ملخ واقع شده که به روستای نیم‌روز هم معروف است، چون فقط سه ساعت در روز می‌شود خورشید را دید! آب این آبشار دشمن ملخ‌ ها و آفات است. بنابراین آن را آب ملخ نامیده‌اند.
آورده اند که صدها سال پیش، تخته سنگ بزرگی در مسیر آب سقوط کرد و چندین سال طول کشید تا آب ناگهان با جوش و خروش، دراثر فرسایش، راهش را در مسیری تونل‌ مانند به طول ۸۰ متر در میان سنگ ایجاد کرده و به‌شکل آبشار نمایان شد. است به‌خاطر همین هم، این آبشار را از عجیب‌ ترین آبشارهای ایران می شناسند. شاهکاری بزرگ از طبیعت اصفهان.

آبشار بی بی سیدان سمیرم
در نزدیکی سمیرم روستایی به نام بی بی سیدان قرار دارد با رودخانه‌‌ ای به نام کاسگان. آب زلالی دارد و در کنار این رودخانه، دره‌ای با نام تنگه نازی وجود دارد.  آبشارش هم همان نام بی‌ بی سیدان را دارد. منظره‌ هایی بسیار جذاب را به وجود آورده. با سیلی از گردشگران. رودخانه درازه هم همان اطراف است. تماشای این رود از تپه بالای آن بسیار لذت‌ بخش است.

برای مشاهده مطالب بیشتراز مجله گردشگری دلتا دیدن فرمایید.


برچسب: ایران، ایرانگردی، سفر، گردشگری، مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۳:۵۴ توسط:مجله گردشگری دلتا موضوع: نظرات (0)