مجله گردشگری دلتا مجله گردشگری دلتا .

مجله گردشگری دلتا

کلوت شهداد کجاست ؟

پدیده های آسمانی در شب های کویر بی نظیر است چه رسد به کلوت شهداد که منحصر به فرد ترین ها را در اختیار دارد. مکانی معروف برای دیدن طلوع و غروب خورشید و رقص ستارگان.

مجله گردشگری دلتا امروز کوله بارش را برای رفتن به یکی از گرمترین نقاط زمین بسته است. آنقدر گرم که می‌گویند گاهی دمای هوا به ۷۰ درجه هم می‌رسد. شبهای سردی دارد و روزش در این فصل مناسب گردشگری و بیابان نوردی است. شما هم با مجله دلتا همراه شوید تا به یکی از کویر هایی برویم که در نیمه جنوبی کشور واقع شده؛ جایی که شهرتی جهانی دارد و گردشگران خارجی اش برای سر زدن به آن از دور ترین نقاط زمین هم به آنجا می‌آیند. در استان کرمان است و یگی از شگفتی های عالی طبیعت را در خود جای داده. کویر شهداد که “کلوت” های منحصر به فردش ممکن است آنقدر سرگرم عکاسی‌تان کند، که متوجه گذشت زمان نشوید.

 

کلوت ها برجستگی هایی هستند که بین شیارهای U شکل ایجاد می‌شوند. رأس آنها صاف است و کمی شیب دارد. معمولاً به شکل تپه‌های فرسایشی دیده می‌شوند. کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» که دشت لوت، است به وجود آمده است.
کویر شهداد

کلوت های شهداد در ۱۱ هزار کیلومتر مربع و در حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادی، ایجاد شده‌اند. در دشت لوت که نامش در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. پدیده ای بی نظیر در دنیا به شمار می‌روند و هنوز خواص پیدایش آن ها مشخص نیست. برخی می‌گویند این منطقه یک شهر افسانه ای است. جهانگردان اروپایی هم برای دیدن آن به ایران آمده‌اند. یک کمپ کویری هم در حوالی این کلوت ها برای گردشگران به وجود آمده است.

جالب است به شما بگویم در نزدیکی کلوت ‎های شهداد، آثاری از تمدنی ۶ هزار ساله مانند سفال، مجسمه و زیوآلات و قدیمی ‎ترین درفش جهان با نام «درفش شهداد» هم از این منطقه به دست آمده است. در واقع بیابان دشت لوت شهداد سرشار از عجایب و شگفتی‌‌ است. کلوت هایش در هیچ جای دنیا با چنین زیبایی پیدا نمی شود. با مجله دلتا همراه باشید.

 

تفریحات در کلوت های شهداد
شترسواری کلوت شهداد
اصلاً نمی‌شود شتر سواری در کویر را نادیده گرفت. از آن تجربه های به یاد ماندنی است. فکرش را بکنید گشت و گذار در حوالی پدیده های طبیعی چند هزار ساله چه قدر می‌تواند شگفت انگیز باشد.
آفرود کلوت شهداد
اگر اهل سافاری و یا آفرود باز حرفه ای هستید و یا نه فقط به آن علاقه دارید، می‌توانید در این کویر بهترین ها را تجربه کنید. در میان کلوت ها حسابی ویراژ دهید و شن های نرم را به اطراف بپاشید. مهمترین نکته ای که باید در جریان آن باشید اینکه اگر سواری مناسب آفرود ندارید. هیچ ناراحت نباشید چرا که کمپ کویری شهداد این نوع سواری ها را همراه با یک راهنما در مقابل پرداخت هزینه ای در اختیار شما قرار می‌دهد، تا شما هم مثل بقیه کلی لذت سفر به کویر شهداد را ببرید.

موتور چهارچرخ
یکی از وسایل نقلیه بیابان گرد موتور های چهار چرخ هستند. سواری گرفتن از این وسیله ها به خودی خود جذاب است، اما فکر کنید کویر نوردی با آن قطعاً تجربه ای متفاوت است که موتور چهارچرخ یا ATV به شما می‌دهد.
پیاده روی و عکاسی
دیدنی های کویر شهداد بی نظیر است. وپیاده گردی در آن لذت بخش. مخصوصاً که فصل کویر نوردی هم باشد و بتوانید کفش هایتان را بیرون بیاورید و دمی روی ماسه های نرم شهداد قدم بزنید. ویا ساعت ها کویر پیمایی کنید و نور کمرنگ خورشید را روی گونه هایتان حس کنید. باورتان نمی‌شود همین تابش خورشید بر کلوت ها و باز تاب یا سایه های آن چه قدر می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی شما باشد.

کمپ کلوت شهداد
پدیده های آسمانی در شب های کویر بی نظیر است چه رسد به کلوت شهداد که منحصر به فرد ترین ها را در اختیار دارد. مکانی معروف برای دیدن طلوع و غروب خورشید و رقص ستارگان. از این جهت است که بسیار کمپینگ ها را شاهد خواهید بود که در جای جای این کویر زیبا برپا شده اند. پس لوازم کمپینگ خود را بردارید و اگر می دانید چطور در کویر کمپ بزنید حتماً شبی را در اینجا بگذرانید. خواهید دید که از مسافران وفادار این کویر خواهید شد.
کویر کلوت شهداد کجاست ؟
باید از کرمان وارد جاده، کرمان-بم بشوید. بعد از طی تقریبا ۳۵ کیلومتر به سیرچ می‌رسید. از آنجا به جاده شهداد بروید. تا به دوراهی شهداد و گلباف برسید. از آنجا به راحتی به کمپ کویری شهداد و کلوت هایش بروید.
*نکته: جاده سیرچ بزرگراهی دو بانده است؛ اما پس از آن جاده، کوهستانی و یک بانده می‌شود. هر چه جلوتر می‌روید هوا خنک تر می‌شود؛ اما با ورود به جاده شهداد، هوا گرم و گرم تر خواهد شد.
*نکته: در مسیر جاده کرمان به شهداد، از طولانی ترین تونل جاده ای ایران گذر خواهید کرد. بین قسمت گرمسیری کرمان و ییلاقی سیرچ وجود دارد و باورتان نمی‌شود بگوییم آب و هوای دو سمت این تونل با هم متفاوت است و به طور خاص در فصل زمستان به خوبی متوجه آن خواهید شد.

قبل از سفر به کلوت شهداد بخوانید
اگر داخل چشمانتان لنز دارید آن را در سفر به این منطقه حتماً بیرون بیاورید چون شن های این کویر بسیار نرم است و اگر داخل چشمتان شود آسیب زا خواهد بود.
در شب ها دمای کویر به شدت کاهش می‌یابد. در فصل زمستان حتماً لباس گرم مناسب همراه خود ببرید.
از آسیب زدن به کلوت ها جدا خودداری کنید. آن ها میراث طبیعی هستند.
احتمال گم شدن در این کویر زیاد است. همه کلوت ها شبیه هم هستند و نشان کردن یکی از آن ها برای برگشت اصلاً ایده خوبی نیست. پس حتماً از راهنما برای کویر نوردی و بیابان گردی استفاده کنید.
اگر دوربین حرفه ای دارید. حتماً برای محافظت از لنز آن در برابر شن های نرم، همراه با بادهای کویر، تجهیزات لازم را با خود ببرید و یا فقط از دوربین گوشی همراهتان استفاده کنید.

شهر افسانه ای کلوت
در کتاب های جغرافی صدر اسلام به وجود شهری ویران در پای کلوت اشاره شده است. شهری نفرین شده که اشیای برنزی و سفالی فراوانی هم از بقایای آن پیدا شده است. از آنجا که شرایط اقلیمی منطقه برای تجمع انسانی غیر ممکن است، پس این احتمال قوی تر می‌شود که شهری باستانی آنجا بوده باشد. منطقه ای مسکونی که گویا چندین کیلومتر طول و عرض داشته است. زمان آن هم مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد تخمین زده شده است.

جغرافی دانان حتی نشانه هایی آورده اند که احتمال از بین رفتن این تشکل های انسانی را به دلیل حادثه ای ناگهانی ثابت می‌کند. مثل آثار حرکت‌ سیل آسای آب که روی بدنه کلوت ها مشخص است که گویا  بر اثر آن هم هست که شهر در میان کلوت ها دفن شده و دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود. تمدن های بزرگی که در گذشته به دلایل مختلف از بین رفته و افسانه شهر لوت را بر سر زبان ها انداخته است.

 


برچسب: ایران، ایرانگردی، سفر، گردشگری، مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۱:۵۸ توسط:مجله گردشگری دلتا موضوع: نظرات (0)