Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  ايرانگردي ايرانگردي

مجله گردشگری دلتا

جاذبه‌هاي گردشگري كيش؛ ساحل مرجان

پارك ساحلي مرجان يكي از زيباترين جاذبه‌هاي ديدني كيش است كه بازار مرجان را به دريا ارتباط مي‌دهد.

پارك ساحلي مرجان از زيباترين جاذبه‌ هاي گردشگري كيش است كه در همسايگي بازاري به همين نام قرار دارد. اين پارك ساحلي، تركيبي چشم‌نواز از ساحل، بازار و دريا است و به همين علت است كه بسياري از گردشگران ترجيح مي‌دهند بعد از گشت و گذار در بازار مرجان، ساعت‌هايي را نيز در اين ساحل سپري كنند. آلاچيق‌هاي تعبيه شده در اين پارك و محوطه‌سازي مناسب براي حضور خانواده‌ها، شرايط مناسبي را ايجاد كرده تا گردشگران در محيطي امن و آرام، نظاره‌گر چشم‌اندازهاي اطراف باشند. مجله دلتا در اين مطلب به معرفي كوتاهي از جزيره مرجان پرداخته است. پيش از سفر به كيش با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

 

ديدن طلوع آفتاب و همچنين تماشاي دريا و شنيدن صداي موج از امكانات طبيعي است كه گردشگران بسياري را در برخي ايام سال كه شدت گرما زياد نيست، به ساحل مرجان مي‌كشاند. آب دريا در اين ناحيه از جزيره به قدري شفاف و زلال است كه به راحتي مي‌توان كف دريا و شن‌هاي نقره‌اي و نرم آن را ديد. جاذبه‌ هاي گردشگري كيش به تماشاي مناظر طبيعي و امكانات رفاهي و تجاري همچون كافي‌ شاپ، فودكورت، آلاچيق هاي متعدد و بوفه محدود نمي‌شود. در پارك ساحلي مرجان، تفريحات ساحلي و آبي هيجان انگيزي نيز  براي آن دسته از گردشگراني كه تفريحات پرهيجان مانند جت اسكي، بنانا، شاتل و پاراسل و غواصي را ترجيح مي‌دهند، فراهم است. همچنين در اين پارك ساحلي، يك پيست دوچرخه‌سواري وجود دارد كه گردشگران مي‌توانند تجربه‌ دل‌انگيز دوچرخه‌سواري در محيط سالم و شاد ساحل مرجان را داشته باشند.

 

با امكان غواصي كه در پارك ساحل مرجاني براي گردشگران فراهم است، آن‌ها مي‌توانند به غير از تجربه‌ محيط زيباي ساحل، دنياي شگفت‌انگيز و زيباي زير آب را هم تجربه كنند. تماشاي ماهي‌هاي گوناگون و رنگارنگ و جانوران و آبزياني كه مخصوص آب گرم هستند و تنها در خليج فارس يافت مي‌شوند، يك خاطره ي به ياد ماندني براي شما خواهد ساخت. همچنين امكان عكاسي و فيلم‌ برداري نيز براي افرادي كه مايل به ثبت اين تجربه‌ي هيجان‌انگيز هستنند، وجود دارد. پيشنهاد ما به شما براي تجربه‌ي يك روز هيجان‌انگيز و دلچسب در جزيره‌ي كيش، اين پارك ساحلي است. آدرس پارك ساحلي مرجان را به خاطر بسپاريد: هرمزگان، جزيره‌ي كيش، جاده جهان ، پارك ساحلي مرجان.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/24 ساعت: ۱۲ توسط:deltatravel :

جاذبه هاي گردشگري بهشهر

از جاذبه هاي گردشگري كردستان مي‌توان به پارك جنگلي آبيدر در دامنه كوهي به همين نام اشاره كرد. اين پارك بزرگترين سينماي روباز كشور و جهان را دارد.

يكي از زيباترين نقاط ايران در فصل بهار، منطقه كردستان و سنندج است. مكان‌هاي ديدني، آب و هواي لطيف، جنگل‌هاي بلوط، آبشارها و رودخانه‌هاي خروشان، اين منطقه را به يكي از قطب‌هاي گردشگري طبيعي تبديل كرده است. مجله دلتا در معرفي جاذبه‌هاي گردشگري سنندج به مجموعه تفريحي و جاذبه گردشگري پارك آبيدر رفته است. اين مجموعه تفريحي در ناحيه غربي شهر سنندج و در انتهاي خيابان آبيدر ميان كوه هاي آبيدر با ارتفاع ۲۵۰۰ متر و با پوشش گياهي متنوع همراه با چشمه سارهاي جاري قرار گرفته است. با مجله گردشگري دلتا همراه باشيد.

«مجموعه تفريحي پارك آبيدر» كه با نام «پارك كوهستاني آبيدر» نيز شهرت يافته، در واقع معروف‌ترين و محبوب‌ترين تفرجگاه‌ در شهرستان سنندج محسوب مي شود كه در اكثر ايام سال، ميزبان مسافران و گردشگران از سراسر ايران و جهان است.

آبيدر يعني جايي كه آب زياد از آن بيرون مي‌آيد و اين وجه تسميه به دليل چشمه‌هاي زيرزميني فراوان اين منطقه است. پارك آبيدر از رشته كوه‌هاي آبيدر بزرگ و كوچك تشكيل شده كه هر كدام به ترتيب داراي ارتفاعي بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۳۵۰ متر است.

 

چشم‌انداز فوق‌العاده آبيدر
اشراف كامل به شهر سنندج از فراز اين پارك زيبا، چشم‌اندازي فوق‌العاده را ايجاد كرده است. در بالاي قله تخت آبيدر كوچك يك جان‌ پناه براي استفاده كوهنوردان احداث شده‌  و تله كابيني در مسير بين پارك كودك و قله در حال راه‌اندازي است.

بزرگترين سينماي روباز جهان در آبيدر سنندج
بزرگترين سينماي روباز كشور و همچنين دنيا، با گنجايش ۱۰ هزار نفر و با پرده‌اي در ابعاد ۱۲× ۲۵ متر، در آبيدر ساخته شده است. صداي فيلم‌هاي اين سينما از طريق موج اف ام راديو در هر مكان از پارك جنگلي آبيدر قابل دريافت است و پرده آن به گونه‌اي تعبيه شده كه ۱۰ هزار نفر بتوانند آن را ببينند. حوزه هنري كردستان ساعت ۲۱ هر شب يك فيلم را در اين سينما اكران مي‌كند.

 

مجموعه تفريحي و كوهستاني پارك آبيدر، يكي از مشهورترين تفرجگاه‌هاي سنندج محسوب مي‌شود. در اين پارك چندين باغ و چشمه طبيعي وجود دارد كه از بزرگترين باغ‌هاي آن مي‌توان به باغ اميريه اشاره كرد. عمارت‌‌هاي تاريخي خسرو آباد، آصف و وكيل تعدادي از بناهاي تاريخي مجموعه تفريحي آبيدر به شمار مي روند.

از ديگر جاذبه هاي گردشگري پارك آبيدر مي‌توان به كاني شفا، ماماتكه، كاني بانتا، گويزه كوير، خضر زنده (خيرزنه)، تاقه‌دار، هفت آسياب، بان شلانه، كچك (سنگ) قرآن، كاني كچك و قله آبيدر كه پناهگاهي هم براي كوهنوردان در آنجا ساخته شده‌ است، اشاره كرد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/21 ساعت: ۱۳ توسط:deltatravel :

جاذبه هاي گردشگري بهشهر

بهشهر از شهرهاي استان مازندران است كه جذابيت‌ها و زيبايي‌هايي بسياري را از دوران صفوي در دل خود جاي داده است.

بهشهر با طبيعت بكر و چشم‌انداز كم نظير خود، درست در شرق مازندران قرار گرفته است. آب‌وهواي دلچسب اين شهر قرن‌ها پيش شاه عباس اول از سلسله صفوي را بر آن داشت كه در اين شهر كاخي بنا كرده و آن را تبديل به پايتخت تابستاني خود كند؛ بنابراين با سفر به بهشهر با شهري طرف خواهيد بود كه علاوه بر جاذبه‌ هاي گردشگري طبيعي، مكان‌هاي تاريخي متعددي نيز دارد. با سفري كوتاه به بهشهر در مجله دلتا همراه ما باشيد.

عمارت‌هاي دلگشا، خيابان‌هاي عريض، حمام‌هاي تاريخي مختلف، حوضچه‌هاي زيبا، آب انبارها و … گردشگران كنجكاو و علاقه‌مند بسياري را به سمت جاذبه‌ هاي گردشگري بهشهر كشانده است.

با مجله گردشگري دلتا همراه شويد.

باغ عباس آباد
باغ عباس آباد از باغ‌هاي تاريخي ايراني است كه در سال‌هاي ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمري ساخته شده و هم‌اكنون ثبت ميراث جهاني يونسكو است. اين مجموعه در فاصله ۳۰ دقيقه‌اي از شهرستان ساري مركز استان مازندران واقع شده و شامل سد عباس‌آباد، مخزن، درياچه سد، برج آجري و آسياب آبي است. اين مجموعه همچنين از رستوران‌هاي خوب و سكوهايي براي كمپينگ و تفريحاتي نظير قايق‌سواري و اسب‌سواري برخوردار است.

 

قبرستان سفيدچاه
قبرستان يا گورستان اسرارآميز سفيد‌ چاه كه به «گورستان سپيد» نيز شهرت دارد، اولين قبرستان مسلمانان در ايران و از دوران تيموريان به جا مانده است.

 

باغ چهلستون اشرف
پارك ملت بهشهر يا باغ‌شاه يا باغ چهلستون اشرف، در دامنه شمالي كوه برزو از شمال به جنوب و به دستور شاه عباس در سال ۱۰۲۱ هجري قمري ساخته شده است. اين محل كه روزگاري براي تشريفات و پذيرايي از مهمانان شاه عباس بوده، امروز بهترين نقطه براي فرار از شلوغي شهر، رفع خستگي و قدم زدن است. باغ چهلستون اشرف به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

 

غار باستاني هوتو و كمربند
اين غار در دامنه كوه البرز و در ابتداي ورودي شهر بهشهر و در فاصله ۵۰ متري غار كمربند قرار گرفته‌ است و داراي دو مدخل در دو ارتفاع مختلف و يك سوراخ تهويه در سقف است. غارهاي باستاني هوتو و كمربند در انتهاي جاده‌اي با چشم‌انداز زيبا از شهر و در مجتمع رفاهي و مجهز واقع شده است. گفته مي‌شود كه قدمت اين غارها به هفت هزار سال مي‌رسد.

 

كاخ صفي‌آباد
كاخ صفي آباد در سال ۱۰۱۰ هجري قمري به فرمان شاه عباس ساخته شد. ساختن اين بنا بر بالاي كوه باعث شده عمارت از تمام نقاط شهر جلوه زيبايي داشته باشد. هم اكنون جاده‌اي كه به اين عمارت ختم مي شود، به منطقه‌اي نظامي تبديل شده و امكان بازديد از اين كاخ وجود ندارد.

 

عمارت باغ شاه، استخر عباس آباد بهشهر، بناي تاريخي چشمه عمارت، قلعه پلنگان، بز پل بهشهر، سيكا پل بهشهر، آتشكده كوسان، بقعه امير كمال الدين و امير جمال الدين آسيابسر، حسينيه فرحي رستمكلا، جنگل‌هاي بهشت گمشده گلوگاه، چشمه رز بن و دره پاسند و مجموعه تاريخي گوهر تپه از ديگر جاذبه هاي گردشگري بهشهر است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/21 ساعت: ۱۳ توسط:deltatravel :

بندر تركمن ؛ سرزمين اسب‌هاي اصيل

بازار معروف بندر تركمن دوشنبه بازار است. يعني اگر مي‌خواهيد به اين بازار برويد، خوب است دوشنبه در بندر تركمن باشيد. اصلاً اين بازار يكي از جاذبه‌هاي گردشگري بندر تركمن است.

استان گلستان پر است از جاهاي ديدني و شگفت‌انگيز. بندر تركمن هم در گوشه‌اي از اين استان نشسته است. از شهرهاي ساحلي درياي خزر كه به اسب‌هاي اصيلش معروف است. صنايع دستي، هواي معتدل و روسري‌هاي زيبايش هم زبانزد است. زبانشان تركمنستاني است و سفر به آنجا مي‌تواند خاطرات و تجربه‌هاي بي‌نظيري را برايمان بسازد.

 

جزيره آشوراده بندر تركمن
اولين جاي ديدني بندر تركمن جزيره آشوراده است. نامي آشناست بين جاذبه‌هاي گردشگري استان‌هاي شمالي ايران. آشوراده ابتدا سه جزيره بود كه دوتاي آن غرق شدند و فقط يكي از آن‌ها باقي ماند. آشوراده تنها جزيره ايراني در درياي خزر است و ۴۰٪ خاويار ايران را تأمين مي‌كند. از قايق‌هاي محلي بندر‌تركمن مي‌توانيد براي رفتن به آن استفاده كنيد. پرندگان مهاجري كه هر ماه به اين جزيره مي‌آيند، بازار محلي، قلعه مثلثي شمال آن كه در فهرست آثار ملي ثبت شده و… همه و همه از ديگر جذابيت‌هاي آشوراده است.

 

اسكله تفريحي بندر تركمن
يكي از زيباترين جاذبه‌هاي گردشگري بندر‌ تركمن، اسكله تفريحي آن است. امكانات تفريحي و رفاهي مناسبي دارد و مي‌توان تماشاي مناظر زيبايي را در اسكله تفريحي اين شهر تجربه كرد. از لذت‌بخش‌ترين تفريحات دريايي ساحل اينجا قايق‌هاي موتوري و پدالي اسكله است. رستوران، محلي براي پيك‌نيك و سرويس‌هاي بهداشتي دارد و چشم‌انداز درياي خزر به جذابيت‌هاي اسكله افزوده است.

بازار بندر تركمن
بازار معروف اينجا اسم دارد. اسمش دوشنبه بازار است. يعني اگر مي‌خواهيد به اين بازار برويد، خوب است دوشنبه در بندر تركمن باشيد. اصلاً اين بازار يكي از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر شده است و انواع صنايع دستي اين بندر را مي‌توانيد در آنجا پيدا كنيد. زنان و مردان بومي بساط رنگارنگ‌شان را در اين بازار پهن مي‌كنند. زنان با لباس‌هاي رنگي ديدني و دختركان با آن موهاي بافته شده و سياه‌رنگشان سوژه عكاسي عالي براي شما خواهند بود.

 

سوغات بندر تركمن
اگر دنبال سوغات هستيد مي‌توانيد چرخي در همان دوشنبه بازار بزنيد و انواع پشتي، نمد، قاليچه‌هاي رنگارنگ، لباس‌هاي سوزن‌دوزي و زيورآلات را تهيه كنيد. همچنين فرش تركمني هم گزينه خوبي برايتان خواهد بود.

 

روستاي قره قاشلي
قره قاشلي علاوه‌ بر جاذبه‌هاي طبيعي، مهم‌ترين مكان‌هاي برگزاري مسابقه‌هاي اسب‌دواني را هم دارد. در تمام روزهاي سال مي‌توانيد به اين روستا سفر كنيد و لذت اسب‌سواري با اسب‌هاي اصيل تركمن را تجربه كنيد.

در برخي مواقع از سال هم مسابقات بين المللي اسب دواني در پيست آق قلا در ۴۱ كيلومتري بندر برگزار مي‌شود. اگر دلتان بخواهد اسب‌هاي وحشي را در كوه و دشت آزادانه ببينيد، مي‌توانيد به منطقه صوفيان برويد.

براي مطالعه و مشاهده مطالب بيشتر به مجله گردشگري در مجله دلتا سر بزنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۶ توسط:deltatravel :

كندوان، روستاي هفت هزار ساله!

خانه‌هاي كندوان با دست و تيشه در صخره‌ها تراشيده شده‌اند و همين آن را عجيب و جالب كرده است. صخره‌ها هم حاصل فوران آتشفشان هستند.

باورتان بشود يا نه، سن روستاي كندوان بيش از هفت هزار سال است. در كل دنيا فقط سه روستاي صخره‌اي وجود دارد كه كندوان خودمان يكي از آن‌هاست. كندوان تنها روستاي صخره‌اي جهان است كه مردم محلي همچنان در آن زندگي مي‌كنند.

اين روستا در دامنه كوه سهند قرار دارد و چشم اندازش زيباست. هواي تميز و خنك كوهستاني‌اش عالي است. چند چشمه آب معدني دارد و گفته مي‌شود خاصيت درماني دارند.

 

روستاي كندوان
هزاران سال پيش كه آتشفشان سهند فوران كرد و مواد مذاب درون زمين را به بيرون پاشيد، خنك شدند و به شكل مخروط‌هاي نوك تيز محكم درآمدند. گروهي از مردم به سمت اين صخره‌هاي مخروطي كوچ كرده، صخره‌ها را تراشيدند و درون آن‌ها شروع به زندگي كردند.

وقتي از دور به روستا نگاه كنيد، تعداد زيادي سوراخ روي صخره‌ها مي‌بينيد كه شبيه به كندوي زنبور عسل به نظر مي‌رسند. براي همين روستا را كندوان نامگذاري كرده‌اند.

 

روستاي كندوان كجاست؟
آدرس كندوان: استان آذربايجان شرقي، شهرستان اسكو، ۲۲ كيلومتري جاده شهرستان اسكو به كندوان، روستاي صخره‌اي كندوان

اين روستا در آذربايجان شرقي و شهرستان اسكو قرار دارد. پس كندوان چالوس نيست. معماري روستاي كندوان صخره‌اي است، يعني خانه‌ها با دست و تيشه در دل صخره‌ها تراشيده شده‌اند. همين موضوع آن را عجيب و جالب كرده است. به علاوه اينكه خود صخره‌ها هم حاصل فوران آتشفشان در هزاران سال قبل هستند. به همين دلايل اين روستا شگفت‌انگيز است.

يك هتل صخره‌اي پنج ستاره بسيار زيبا در اين روستا وجود دارد. هم مي‌توانيد هتل را ببينيد و هم در آن اقامت كنيد. اين هتل در دل صخره‌ها ساخته شده است. سونا، جكوزي، رستوران ملل و كافي شاپ دارد.

 

سوغات روستاي كندوان
عسل كندوان حرف ندارد و سوغات خوبي است. لبنيات طبيعي روستا، شال‌هاي زيبايي كه مردم روستا مي‌بافند، خشكبار و گياهان دارويي نيز از ديگر چيزهايي است كه به عنوان سوغات كندوان مي‌توانيد براي خود بياوريد.

 

اقامت در كندوان
هتل صخره‌اي روستا آسانسور ندارد. بايد از تعداد زيادي پله بالا برويد تا به آن برسيد. بنابراين اگر مشكل حركتي شديد داريد، بهتر است در خانه‌هاي اهالي روستا كه اجاره مي‌دهند بمانيد. وسايل اضافه نيز با خودتان نبريد. كلاه لبه‌دار و عينك آفتابي و كرم ضدآفتاب هم نياز داريد حتي اگر زمستان باشد. در تعطيلات نوروز افراد زيادي به كندوان سفر مي‌كنند. پس لازم است از قبل اتاق رزرو كنيد. ديدن طلوع خورشيد را در اين روستا از دست ندهيد.

براي خواندن يك دنيا مطلب گردشگري به مجله دلتا مراجعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۶ توسط:deltatravel :

باغ دلگشا شيراز ؛ روح بخش و دلنواز

درخت‌هاي سرو و كاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشكيل مي‌دهند و از ديدني‌ترين قسمت‌هاي آن است.

باغ دلگشا در شيراز از آن باغ‌هايي است كه هرچه قدر شلوغ باشد هم مي‌شود در كنار آن درخت‌هاي بهار نارنج، اولين عمارت كلاه‌فرنگي، آن حوض زيبا و باغچه‌هاي گل‌كاري شده‌اش، گشت و كلي حظ برد. يكي از مكان هاي ديدني شيراز كه وقتي قدم در آن مي‌گذاري واقعاً دلت باز مي‌شود، با مجله گردشگري در مجله دلتا همراه باشيد.

 

باغ دلگشاي شيراز
هرچند مي‌گويند باغ نارنجستان قوام است كه عطر بهارنارنج‌هايش هوش از سر هر گردشگر مي‌برد؛ اما جالب است به شما بگويم كه باغ دلگشا چيزي كم از آن ندارد. مانند باغ ارم هم زيباست. در فاصله ۵ دقيقه‌اي سعديه واقع شده است. آبي كه از چشمه قنات آرامگاه سعدي جاري مي‌شود از اينجا هم مي‌گذرد. كهن‌ترين باغ شيراز است و در فصل بهار عطر شكوفه‌هاي سه هزار درخت بهار نارنج آن در اين باغ مي‌پيچد. شاهانه است. آبنما و فواره دارد. جوي‌هايش به سبك باغ ايراني طراحي شده و نخستين عمارت كلاه فرنگي ايران را در دل خود جاي داده است.

 

نورپردازي بسيار زيباي مجموعه، آن را به يكي از مكان‌هاي ديدني شيراز براي قدم زدن در شب تبديل كرده است. كلاه فرنگي امروز، به عنوان موزه تغيير كاربري داده است كه در جشنواره گل‌هاي شمعداني در فصل بهار حسابي مي‌درخشد.

ديدني‌ترين قسمت‌هاي باغ دلگشا
قسمتي از باغ كه به كوشك يا همان كلاه فرنگي مي‌رسد پر است از آبنماها و جوي‌هاي آب. اينجا فقط بهار نارنج ندارد، درخت‌هاي سرو و كاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشكيل مي‌دهند و از ديدني‌ترين قسمت‌هاي آن است.

عمارت كلاه فرنگي ، در بخش جنوبي سه طبقه و در بخش شمالي دو طبقه است. به شيوه معماري كاخ‌هاي ساساني بيشاپور ساخته شده و يك تالار بزرگ و چهار شاه نشين دارد. داخل آن با ديوارهاي آينه‌كاري شده و نقاشي‌هاي رنگ‌روغن و سقف‌هايي چوبي تزئين شده است. گچ بري‌هاي گل و بته زيبايي دارد و روي گچ‌بري‌ها هم اشعاري از شوريده شيرازي، شاعر قرن سيزدهم به خط نستعليق نوشته شده است.

 

موزه دلگشا
يكي از مكان هاي ديدني شيراز همين عمارت باغ دلگشا‌ است كه امروزه به موزه تبديل شده. وسايلي مانند سكه‌هاي مختلف، قرآني از پوست آهوي دوره سلجوقيان، تمبر، كبريت و ۵۰ راديوي قديمي و حتي راديويي نفتي در آن قرار داده شده است.

تاريخچه
عده‌اي معتقدند پيشينه باغ به دوره ساساني و پيش از اسلام برمي‌گردد و برخي آن را به دوره زنديه نسبت مي‌دهند. اما دوره كريم خان زند كه دوره آباداني به خصوص در شيراز بود، بناها و عمارت‌هاي زيادي و به طور خاص باغ دلگشا هم به شكوفايي رسيد. در سال ۱۳۳۶ نواب رضا قلي ميرزا باغ را خريد و عمارت كلاه فرنگي وسطش را بنا كرد. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ در فهرست ميراث ملي ايران به ثبت رسيده است.

 

ساعت بازديد از باغ
هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب
ساعت بازديد از موزه باغ دلگشاي شيراز: از  ۹ صبح تا ۹ شب.

 

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با همه ديدني هاي شيراز “جاهاي ديدني شيراز” را مطالعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۵ توسط:deltatravel :

جزيره لاوان ؛ قطعه گمشده گردشگري

هرچند مي‌توانيد بهترين طعم غذاهاي فرنگي را در اين جزيره تست كنيد، اما جالب است به شما بگويم اگر چيزي غير از ماهي بخوريد سرتان كلاه رفته است.

بعد از كيش و قشم بزرگترين جزيره هرمزگان لاوان است. به سواحل بكرش معروف است و نقشه و عكس‌هاي هوايي جزيره لاوان بسيار چشم‌نواز است. بازار جزيره  هم مانند ديگر جزاير جنوبي كشور اجناس متعددي دارد و سوغات لاوان را هم با تنوع بسيار عرضه مي‌كند. با مجله دلتا بمانيد.

جزيره لاوان
جزيره لاوان يكي از جزاير نفت خيز خليج هميشه فارس است. هرچند اينجا مانند قشم و كيش، برو بيايي براي خودش ندارد اما سكوت آن را جريان حضور گردشگران مي‌شكند. زمستان فصل شلوغ آنجاست و براي رفتن به لاوان اول بايد به بندر مقام برويد. مي‌توانيد به عسلويه برويد و تا شهر پارسيان، ۳۰ دقيقه برانيد. جاده ساحلي زيباي پارسيان تا بندر مقام خودش يك مقصد گردشگري است با منظره‌اي از موج‌هاي دريا كه به صخره‌ها مي‌خورند يا جايي كه كوه و دريا به هم مي‌رسند.

 

در اسكله بندر مقام، قايق‌هاي كوچك و بزرگي هستند كه به مقصد جزيره لاوان مسافران را سوار مي‌كنند. ۲۰ كيلومتر روي دريا و آب‌هاي ژرف خليج فارس كه ممكن است ساكنان دريا هم در مسير همراهي‌تان كنند. فقط ۳۰ دقيقه طول مي‌كشد تا به جزيره برسيد. شن‌هاي داغ جزيره و موج‌هاي بلند آن مي‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم كند.

از سويي بودن در جزيره مرواريد خيز خليج فارس مي‌تواند كلي جذاب باشد. در قديم شغل بيشتر مردم صيد مرواريد و بعد ماهيگيري بود، تا اينكه اينجا به يكي از قطب‌هاي نفتي ايران تبديل شد و بيشتر مردم جزيره هم در شركت نفت مشغول شدند؛ اما همچنان لاوان به بكر بودنش معروف است.

امكانات گردشگري و اقامت در جزيره لاوان
شنا كنيد
خوب است بدانيد براي اينكه بتوانيد تني به آب بزنيد، چندين ساحل مانند ساحل گرت، ساحل مرجاني و ساحل شركت نفت، از جاهايي هستند كه مي‌توان شنا كرد و در آن‌ها با خيال راحت چادر زد. كمپينگ و عكاسي در اين جزيره مرسوم است.
ويترين گردي كنيد
بازار لاوان براي گشت و گذار گزينه درجه يكي است. همچنين براي ويترين گردي هم فروشگاه‌هاي بزرگ و مدرني در اين جزيره وجود دارد.

خوشمزه گردي كنيد
هرچند مي‌توانيد بهترين طعم غذاهاي فرنگي را در اين جزيره تست كنيد، اما جالب است به شما بگويم اگر چيزي غير از ماهي بخوريد سرتان كلاه رفته است. انواع ماهي‌هاي جنوب كه همان لحظه صيد شده است را با بهترين نوع پخت مي‌شود آنجا نوش جان كرد و مدت‌ها با طعم خوش آن زندگي كرد!
عكاسي كنيد
گذشته از آنكه ساحل و درياي بي‌نظير جزيره لاوان سوژه مناسبي براي عكاسي هستند، اما نوعي آهو به اسم جبير، گوسفندان وحشي و نهنگ هم در اينجا پيدا مي‌شود كه مي‌توانند مقابل لنز دوربين شما ژست بگيرند. به علاوه اگر از اواسط اسفند تا اوايل مرداد به لاوان برويد، مي‌توانيد شاهد تخم‌گذاري لاك‌پشت‌ها هم باشيد.
كمپ بزنيد
امكانات لاوان، بيشتر از جزيره‌هايي مثل هندورابي و جزاير ناز است. مي‌توانيد لوازم كمپينگ خود را بياوريد و  براي خودتان چادر بزنيد. هرچند سوئيت‌هاي جزيره هم مي‌تواند براي اقامت مناسب باشد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۵ توسط:deltatravel :

غار نمكي قشم ؛ در صف يونسكو

از پاييز تا آخر فروردين فصل مناسبي براي سفر به قشم است. در اين زمان غار نمكي قشم هم هواي ملايم و مطبوعي دارد و گشت و گذار در هواي خنك زمستان، ما را خسته نمي‌كند.

در روزهاي سرد سال، سفر به قشم بهترين تصميم است. جاهاي ديدني زيادي دارد و به لحاظ گردشگري پر تردد است. غار نمكي قشم هم كه يكي از بزرگ‌ترين غارهاي نمكي دنياست، يك مقصد بي‌نظير براي گردشگران است. اين غار يكي از عجايب هفتگانه خليج فارس است و به نام غار نمكدان معروف است.

غار نمكدان كجاست؟
اين غار در دل يك كوه نمكي قرار گرفته است. اين كوه چند غار ديگر هم دارد؛ اما معروف‌ترين و طولاني‌ترين آن‌ها، غار نمكي قشم است. بام جزيره هم يك كوه نمكي ۳۴۰ متري است كه همين‌جا قرار دارد.

 

از قشم بايد به باسعيدو برويم كه حدود يك ساعت و نيم با ماشين طول مي‌كشد؛ بعد از آنجا راهنماي غار ما را به جاده فرعي هدايت مي‌كند و ۴۴ دقيقه بعد به غار مي‌رسيم. راه نزديك‌تر هم از روستاي سلخ است تا به مقصد برسيم. اين مسير  ۹۰ كيلومتر است و بهتر است با ماشين‌هاي شاسي بلند و آفرود طي شود.

غار نمكدان قشم
اينجا طولاني‌ترين غار نمكي دنياست كه در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده‌. طولش بيشتر از ۶ كيلومتر است و پياده‌روي در آن اگر بخواهيد بيشتر از نيم ساعت پيش برويد، به راهنما نياز دارد. عمر غار نمكي قشم ۵۰۰ ميليون سال است و از لايه‌هاي نمكي چند رنگي تشكيل شده است. جالب است بدانيد قنديل‌هاي غار هر كدام ده‌ها هزار سال قدمت دارد، به همين دليل بهتر است كه به هيچ‌كدام از قنديل‌هاي نمكي دست نزنيم و هوس نكنيم تكه‌اي از آن را براي خودمان برداريم.

 

مي‌گويند نمك‌هاي اينجا خاصيت درماني دارند و نفس كشيدن در هواي غار، حساسيت و آسم را تسكين مي‌دهد. در كف غار، جوي آبي هم مي‌بينيم كه حجم نمك خيلي زيادي دارد و آب آن در بعضي جاها مثل آينه عمل مي‌كند و زيبايي غار را دوبرابر نشان مي‌دهد.

غار نمكي تا همين چند وقت پيش قرار بود در فهرست يونسكو قرار بگيرد، اما به دليل گودبرداري ناحيه جلوي غار، فعلا از اين فهرست كنار گذاشته شده است.
هزينه ورودي غار نمكي قشم
بازديد از غار نمكدان رايگان است و فقط كافي است شما براي رفتن به آنجا تصميم بگيريد. اگر روز را براي رفتن به غار انتخاب كنيد بهتر است.

 

نكات مهم در بازديد از غار
هر چند غار روشنايي ندارد، اما براي ديدن زيبايي‌هاي آن هدلايت و چراغ‌‌قوه كافي‌ است. مي‌توانيد آب و خوراكي سبك و يك دست لباس اضافه همراه خود داشته باشيد.

از مهر تا آخر فروردين فصل مناسبي براي سفر به قشم است. در اين زمان غار نمكي قشم هم هواي ملايم و مطبوعي دارد و گشت و گذار در هواي خنك زمستان، خسته‌مان نمي‌كند.

براي مشاهده مطالب بيشتر به مجله گردشگري در مجله دلتا سربزنيد..


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۵ توسط:deltatravel :

جاهاي ديدني گلستان ؛ خطه سبز شمال ايران

در دامنه كوه شهرستان راميان استان گلستان، چشمه‌اي بسيار ديدني با منظره خيره كننده وجود دارد. چشمه گل راميان در چهار فصل سال بسيار شگفت‌انگيز است.

استان گلستان بيست هزار كليومتر از نوار سبز شمال كشورمان را در برگرفته و بسيار خوش آب‌وهواست. جاهاي ديدني و تفريحي استان گلستان، بهانه خوبي براي سفر به اين استان است.

جاهاي ديدني و تفريحي استان گلستان
پارك ملي گلستان
يكي از جاهاي ديدني گلستان، پارك ملي آن است. جنگل‌هاي بكر گلستان در اينجا قرار دارد با انبوه درخت‌هاي بلوط و گردو، انواع گياهان دارويي و پوشش گياهي سرسبز كه زبانزد تمام اقوام بومي و گردشگران است. همچنين حيواناتي چون خرس قهوه‌اي خاص خطه شمال، گرگ و روباه و گربه وحشي جنگلي، مارال و آهو و پرندگاني با گونه‌هاي متنوع اينجا ساكنند.

گنبد قابوس
يكي از برترين جاذبه‌هاي گردشگري استان گلستان، گنبد قابوس است؛ برج آجري آن ارتفاع ۷۲ متر دارد. قدمت آن به دوره ساساني برمي‌گردد و از بناهاي شگفت‌انگيز و زيباي استان گلستان است. هر سال سيل عظيمي از توريست‌ها و گردشگران سراسر جهان، از اين جاذبه شگفت‌انگيز ديدن مي‌كنند.
چشمه گل راميان استان گلستان
در دامنه كوه شهرستان راميان، چشمه‌اي بسيار ديدني با منظره خيره كننده وجود دارد. چشمه‌اي آهكي به طول و عرض حدود نود متر است. چشمه گل راميان بسيار شگفت‌انگيز است. دور تا دور اين چشمه را درختان فرا گرفته‌اند و در همه فصل‌ها زيبايي خاص خودش را دارد.

پارك جنگلي ناهارخوران استان گلستان
پارك جنگلي ناهارخوران از جنگل‌هاي هيركاني است. قدمت ۴۰ ميليون ساله دارد و ۳۰۰ هزار هكتار وسعت. در جنوب شرقي گرگان واقع شده و در نزديكي جنگل توسكستان است. ديدني‌ها و تفريحات بسياري دارد و جان مي‌دهد براي پيك نيك و عكاسي.
پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با پارك جنگلي ناهارخوران “جنگل ناهارخوران ، گشتي در دنياي ۴۰ ميليون ساله” را مطالعه كنيد.
منطقه حفاظت‌ شده جهان ‌نما
در شهرستان كردكوي استان گلستان، يكي از بكرترين مناطق حفاظت شده محيط زيست شمال كشور به نام جهان نما با ۳۸ هزار هكتار مساحت، قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده جهان‌نما، زيست‌گاه انواع پرندگان شكاري، حيوانات وحشي، پلنگ و خرس و پوشيده از انبوه گياهان است.

آبشارهاي استان گلستان
زيباترين و چشم‌نوازترين آبشارهاي شمال كشور را مي‌توان در استان گلستان يافت؛ مانند آبشار شصت كلاته، آبشار كبودوال، آبشار لُوه و آبشارهاي شيرآباد راميان كه در فصل آبشارها آن‌ها را شرح خواهيم داد.
براي آشنايي با يك دنيا مطلب  گردشگري به صفحه گردشگري مجله دلتا مراجعه كنيد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/13 ساعت: ۱۴ توسط:deltatravel :

قلعه ماركوه رامسر با چشم انداز دشت ، كوه و دريا

قلعه ماركوه در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است و به دوران پس از اسلام تعلق دارد. از اين قلعه وسيع فقط سه برج باقي مانده كه يكي از آن‌ها امروز براي نگهباني اين قلعه استفاده مي‌شود.

قلعه ماركوه رامسر بر روي كوهي به همين نام واقع شده است و قدمت بالايي دارد. اين بنا در گذشته كاربرد نظامي و ۶۰۰ مترمربع مساحت داشته است. محلي‌ها آن را مَركو مي‌گويند. سفر به قلعه ماركوه رامسر يك طبيعت‌گردي بي‌نظير است و هنگامي كه روي بلندي قلعه قرار بگيريد، مناظر بي‌نظيري از طبيعت را خواهيد ديد. چشم‌انداز اين قلعه گردشگران خارجي و داخلي بسياري را به سوي خود مي‌كشد و يكي از جاهاي ديدني رامسر است.

 

قلعه ماركوه در آثار ملي ايران ثبت شده است و به دوران پس از اسلام تعلق دارد. از اين قلعه وسيع فقط سه برج نگهباني باقي مانده كه يكي از آن‌ها امروز براي نگهباني اين قلعه شگفت‌انگيز استفاده مي‌شود. هواي بسيار خوبي دارد و چشم‌انداز بي‌مانندي از درياي خزر، ارتفاعات سرسبز البرز، دشت‌ها و مزارع برنج و همچنين روستاهاي اطراف كه براي عكاسي بسيار مناسب است.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با فرودگاه رامسر “فرودگاه رامسر ،معرفي فرودگاه‌هاي ايران” را مطالعه كنيد.

گردشگري
عكاسي و پياده روي كنيد
مناظر و مسير، چشم‌انداز بي‌نظير ماركوه، گردشگران و توريست‌هاي خارجي همه مي‌تواند سوژه خوبي براي عكاسي باشد.
كوهپيمايي كنيد
پله‌هاي قلعه ماركوه به تنهايي خود يك كوهپيمايي سبك است؛ اما دامنه‌هاي كوه هم مي‌تواند براي يك كوهپيمايي عالي باشد.

در رامسر به گشت و گذار بپردازيد
رامسر عروس شهرهاي شمالي است. ساحلي بسيار ديدني دارد و مي‌تواند مقصد مناسبي براي خريد سوغات و غذاهاي محلي باشد. همچنين مي‌توانيد از تفريحات آنجا مانند تله كابين رامسر هم لذت ببريد.
به تنكابن و شهسوار سر بزنيد
شهسوار از شهرهاي زيبايي است كه در مسير ماركوه قرار دارد. همچنين رفتن به ساحل باروژ تنكابن هم خالي از لطف نخواهد بود.
در ييلاقات اطراف ماركوه بگرديد
روستاي جواهرده، جنت رودبار، درياسر و حاشيه جنگل‌هاي دالخاني، دوهزار و سه هزار از مناطق سرسبز در غرب مازندران است كه گردشگران را براي ديدن اين همه زيبايي به سوي خود مي‌كشانند.
پله هاي قلعه ماركوه
براي بازديد از اين قلعه بايد ۳۱۱ پله سيماني را بالا برويد. مسيري هموار كه از بين باغ‌ها، درختان و مناطق بسيار سرسبز مي‌گذرد. گذر از پله‌هاي قلعه ماركوه بسيار آسان است و زمان كوتاهي مي‌برد. ابتدا منظره برج بلند سنگي را خواهيد ديد كه با دور زدن آن از سمت جنوب شرقي وارد قلعه خواهيد شد.

قلعه ماركوه كجاست؟
آدرس قلعه ماركوه: مازندران، شهرستان رامسر، بخش كتالم، محدوده ميان نياسته و كرد محله، جاده ماركوه

از سمت جاده چالوس و استان مازندران
حدود ۱۵ كيلومتر بعد از تنكابن در سمت چپ‌تان جاده ميرزاكوچك‌خان جنگلي قرار دارد. وارد جاده كه شديد پس از حدود ۳ كيلومتر در دومين تقاطع تابلوي ماركوه را خواهيد ديد كه شما را به چپ و جاده تلار راهنمايي مي‌كند. پس از ۲ كيلومتر، به ابتداي مسير اختصاصي ماركوه مي‌رسيد كه ۷۰۰ متر بعد به شما امكان پارك خودرو و ورود به قلعه را مي‌دهد.

از جاده قزوين رشت و سمت رامسر
از ميدان معلم رامسر، مسير بلوار باهنر و سپس كاشاني را در پيش بگيريد، در ادامه به سمت كرد محله برويد و وارد جاده تلار شويد و به ابتداي مسير اختصاصي ماركوه برسيد.
ساعت بازديد قلعه ماركوه
در طول روز و روشنايي هوا مي‌توانيد در هر زمان از قلعه بازديد كنيد. پس از غروب، مسير و خود قلعه تاريك است، شما ممكن است بتوانيد مسير قلعه را تا بالاي كوه در شب هم بپيماييد؛ اما براي بازديد از خود قلعه اجازه ورود شما با نگهبان خواهد بود.

براي آشنايي بيشتر با ساير مطالب گردشگري به مجله دلتا و مجله گردشگري مراجعه كنيد.
 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/7 ساعت: ۱۴ توسط:deltatravel :

كوير دق سرخ ، جاهاي ديدني اصفهان

كويرها خود به خود آنچنان پديده‌هاي شگفت‌انگيزي هستند كه به تنهايي يكي از قطب‌هاي گردشگري به حساب مي‌آيند. تورهاي گردشگري كوير دق سرخ آسمان تاريك آنجا و رصد ستارگانش، سكوت و آرامش بي‌نظيرش، حيات وحش بكرش و پديده‌هاي جذاب زمين شناسي آن را به عنوان جاذبه‌هاي تماشايي آنجا مثال مي‌زنند.

شهر زواره از توابع  شهرستان اردستان است. در شمال استان اصفهان و در جنوب كوير نمك قرار گرفته. برخي تاريخ‌دانان مي‌گويند زادگاه كاوه آهنگر است. قدمتي كهن و باستاني دارد و نامش را از زواره برادر رستم گرفته‌اند. از قرن چهارم با عنوان مدينه السادات ناميده شد و در طي قرون گذشته تاريخ‌دانان بسياري در آثار خود به نام زواره و شخصيت‌هاي برجسته آن پرداخته‌اند. ساختار گلي زواره و معماري ايراني اصيل آن هميشه اين‌جا را به يك مقصد عالي براي توريست‌هاي خارجي تبديل كرده است. اما آنچه جالب توجه است اينكه اين روزها و در فصل سفر به كوير، كوير دق سرخ زواره بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

 

دق سرخ
كوير دق سرخ وسعتي به طول تقريبي ۵۰ كيلومتر و عرض ۲۰ كيلومتر را در شمال شرقي شهر زواره از آن خود كرده است. با كوه‌هايي كم ارتفاع در كنار جنگل‌هاي تاغ كه از كوير مركزي ايران جدا شده است. يكي از جاذبه‌هاي اين كوير هم تپه شني بزرگي است كه تقريباً در مركز اين كوير قرار دارد و آشيانه عقاب‌هاي منطقه است. جايي كه در ميان بيشتر كويرنوردان به آشيانه عقاب معروف شده است. جالب است به شما بگويم در اين كوير معادن نمك، طلا و سرب وجود دارد و احتمالاً نفت نيز در آن پيدا مي‌شود.

يك لايه نمك با ضخامت متغير سطح كوير را پوشانده است. شب‌ها روشنايي مهتاب بر اين دشت نمك مي‌تابد و بلورهاي نمك نور را بازتاب مي‌دهند. اين عارضه سطح كوير را به شكل چشم‌نوازي درخشان مي‌كند و مانند آينه‌اي خرد شده در هر گوشه كوير پراكنده است. از اين روست كه كوير دق سرخ مأواي كمپ زنان و علاقمندان به كمپينگ در كوير است.

علاوه بر اين زمين‌ها، چندضلعي‌هاي نمكي حاشيه كوير شكل ديگري است كه چشم‌اندازي ديدني دارد و گاهي ارتفاع آن‌ها تا ۱۵ سانتي‌متر هم مي‌رسد. در محدوده مياني كوير به دليل نمك فوق‌العاده‌ زيادي كه دارد، حتي گياهان نمك‌دوست نيز به چشم نمي‌خورند.

 

دق سرخ جاذبه گردشگري
كوير نوردي
كويرها خود به خود آنچنان پديده‌هاي شگفت انگيزي هستند كه به تنهايي يكي از قطب‌هاي گردشگري به حساب مي‌آيند. تورهاي گردشگري كوير دق سرخ آسمان تاريك آنجا و رصد ستارگانش، سكوت و آرامش بي‌نظيرش، حيات وحش بكرش و پديده‌هاي جذاب زمين شناسي آن را به عنوان جاذبه‌هاي تماشايي آنجا مثال مي‌زنند. همانجا كه تا چشم كار مي‌كند كوير است. تا دلت بخواهد و بزرگي و عظمت پروردگار تنها چيزي است كه با ديدن آن از خاطر هر بيننده‌اي عبور مي‌كند.
عكاسي در كوير دق سرخ
جنگل‌هاي تاغ زواره يكي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري هستند. عامل مهم تثبيت شن‌هاي روان منطقه كه زمين‌شناسان معتقدند اگر اين جنگل‌ها نبود، سال‌ها پيش زواره و روستاهايش در ميان انبوه ماسه‌هاي كوير مدفون شده بودند. مكان مناسبي براي عكاسان حيات وحش است و شغال، روباه، پايكا، چكاوك كاكلي، جغد و باز در آنجا زندگي مي‌كنند.
تپه‌هاي ماسه‌اي
تپه‌هاي ماسه‌اي مهم‌ترين اشكال اين منطقه را تشكيل مي‌دهند و به‌ صورت آشكاري جهت حركت باد را نشان مي‌دهد و چند ضلعي‌هاي نمكي كاسه‌اي و گنبدي شكل آن از ديگر شگفتي‌هاي اين منطقه است كه ارتفاع آن گاهي تا ۱۵ سانتي‌متر مي‌رسد. در جايي هم سطح كوير شبيه زمين شخم زده و يا به اصطلاح گل كلمي است و آن زماني است كه كوير تا حدودي رطوبت خود را از دست مي‌دهد.
بازديد از باقيمانده شهر ليلاز
اين شهر از نزديكي بادرود تا انتهاي زواره در امتداد درياي سيلك ادامه داشته و آثار فراواني از بقاياي اين شهر شناسايي شده است، سفال‌هاي رنگين شده و خرده شيشه‌هاي بلورين و نادر تا خشت‌هاي ۴۰ در۲۰ و ۲۰ در ۲۰ و خرابه‌ها و  قنات‌ها هر يك گوياي وجود شهري با قدمت ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال است كه روزگاري در دل اين كوير وجود داشته است.
زماني كه به دق سرخ سفر مي‌كنيد بايد سواري‌ها را در يكي از روستاهاي مهاباد، موغار، حسن آباد، جعفرآباد، اميران، علي آباد و كچورستاق گذاشته و به كوير برويد. بيشترين آثار و بقاياي اين شهر را در حوالي همين روستاها خواهيد يافت.

تل شيطان
در قسمت‌هاي مركزي كوير تپه‌هاي ماسه‌اي جزيره مانندي به چشم مي‌خورند كه به تل شيطان شهرت دارد. فرم كلي تل شيطان به شكلي است كه جهت حركت مسير باد را به خوبي نمايش مي‌دهند و عكس‌هاي فوق‌العاده‌اي را مي‌توانيد هنگامي كه نور مهتاب روي آن‌ها افتاده و سايه‌شان بر زمين نقش بسته است، از آن‌ها ثبت كنيد.
آدرس كوير دق سرخ
ابتدا به اردستان برويد و سپس به زواره برسيد، مي‌توانيد به روستاي علي آباد يا روستاي جهان آباد برسيد. روستاي جهان آباد روستاي بسيار كوچكي است و بسياري از ساكنانش آنجا را ترك نموده‌اند. از روستا به سمت شمال شرقي حركت كنيد و راه را درون جاده‌اي خاكي ادامه دهيد. مسير بياباني است و هيچ شباهتي به كوير ندارد اما پس از يك ساعت و نيم با سواري‌ها به حاشيه نمكزار مي‌رسيد.

نكات مهم سفر به كوير دق سرخ
حتماً و قطعاً براي رفتن به كوير از راهنماها كمك بگيريد.
سواري‌هاي آفرودي در روستاها هستند كه مي‌توانيد از آن‌ها بخواهيد تا شما را به كوير برسانند.
بهترين انتخاب مي‌تواند تور زواره باشد كه شما را به كوير دق سرخ هم مي‌برد.
در روستاي علي آباد اقامتگاه بوم گردي هم هست كه اگر نمي‌دانيد چطور در كوير كمپ بزنيد مي‌توانيد در اين روستا اقامت كنيد.
بقاياي شهر ليلاز در جاي‌جاي كوير پراكنده‌اند مانند كوزه‌هاي شكسته و يا سكه‌هاي مسي كه نبايد هرگز آن‌ها را به همراه خود بياوريد.
بخشي از كوير هست كه وسايل الكترونيك و فرستنده راديويي سواري‌ها خوب كار نمي‌كند و موبايل آنتن نمي‌دهد؛ پس حتماً قبل از سفر به عزيزانتان بگوييد كجا مي‌رويد.

هفت شهر ليلاز
بناي هفت شهر ليلاج يا ليلاز كه مركز آن شهر لاسون بوده، در اثر زلزله و يا هجوم ريگ روان و يا بوسيله افراسياب ترك به كلي از بين رفته و فقط آثاري از آن باقي است به‌طوري كه در محل شايع است از بناهاي ليلاز پدر كيخسرو كياني (تخت وتاج كيخسرو به پسر عمويش اروند شاه منتقل شده) بوده كه شهر مركزي بنام پسرش لاسون ناميده شده است.

حدود اين شهرها از موغار شروع و تا نزديكي يزد امتداد داشته و با اين ترتيب قطعي است كه زواره هم جزء اين هفت شهر بوده است .در موقع حفاري و يا بارندگي خرده طلا و چيزهاي ديگري در خرابه‌هاي اين هفت شهر بدست مي‌آيد.

براي آشنايي بيشتر با جاذبه‌هاي گردشگري به مجله گردشگري مجله دلتا مراجعه كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/1 ساعت: ۱۴ توسط:deltatravel :

ساحل درك ؛ پيوند كوير و دريا

ساحل درك بسيار تميز است. هيچ نشانه‌اي از زباله ديده نمي‌شود. درك به پاك‌ترين ساحل ايران مشهور است. زيباست و حيف است آن را نبينيم.

نمي‌دانم تركيب عجيب كوير، نخل و دريا را ديده‌ايد؟ وقتي كه دريا از دور نمايان مي‌شود، صحنه بسيار زيبايي براي گردشگران خواهد بود كه ده‌ها، حتي بيشتر تصوير را براي عكاسي مقابل چشمانتان قرار مي‌دهد. درست شبيه عكس‌هاي رويايي كه قبلاً از اين منطقه ديده بوديد، نخل‌هاي بلند قد كه شاخصه كوير است و ساحل زيبا و آن درياي شگفت‌انگيز كه همه به يكديگر دوخته شده‌اند. امروز به ساحل درك مي‌رويم. فقط اينجاست كه مي‌توانيد اين همه زيبايي را كنار هم ببينيد. درست خوانديد. ساحلِ دَرَك چابهار، در جنوب شرقي استان سيستان و بلوچستان و در روستايي به همين نام قرار گرفته است. با ما همراه باشيد.

 

روستاي درك
براي آن كه به اين ساحل زيبا برسيد بايد به ۱۷۰ كيلومتري شهر چابهار و در امتداد مسير سواحل مكران و در فاصله ۱۰ كيلومتري از روستاي زرآباد برويد. روستاي درك همان‌جاست. جايي كه كوير و دريا به يكديگر دوخته شده‌اند. يك زمين پوشيده از نخل كه به كازابلانكاي ايران معروف است. مي‌توان گفت ديدن ساحل درك براي همه گردشگران از واجبات است.

مردهاي درك بلوچ هستند. پيراهن‌هاي سفيد بلند بر تن دارند. لباس زنان‌شان رنگارنگ است. پر از سوزن دوزي‌هاي ديدني است و پر نقش و نگار. درك ۱۰۴خانواده دارد. همگي مهمان‌نواز و خونگرم هستند. گردشگري بخشي از درآمد روستايي‌ها به شمار مي‌رود. پس خوب است غذاهاي محلي‌شان را سفارش دهيد كه زنان روستا آن‌ها را مي‌پزند. قيمت گراني هم ندارند.

 

ساحل درك
گفتيم در ساحل درك ، كوير و دريا به هم پيوند مي‌خورند. فكرش را بكنيد! سواحل مرجاني، ماسه‌اي و صخره‌اي. همه با هم يك جا. يك تركيب فوق‌العاده. اين ساحل نزديك اقيانوس هند است. ممكن است با اين تفاصيل فكر كنيد درك در محدوده‌اي خشك و بياباني است. اما اشتباه نكنيد. درك منابع آب شيرين دارد. زمين را دو متر بكنيد هم به آب مي‌رسيد. همين موضوع باعث شده كشاورزي آن‌جا هم رونق بگيرد.

اتفاقاً جالب است به شما بگويم اين‌جا، بهشت طبيعت‌گردان است. اين ساحل بكر خيلي اتفاقي به عنوان يك پديده گردشگري كشف شد. يكي از كاربران توييتر اين كار را كرده است. او از بوميان محدوده درك بود. عكس‌هاي غروب و طلوع خورشيد درك را منتشر كرد. بعد از آن گردشگران زيادي عاشق درك شدند.

ساحل درك بسيار تميز است. هيچ نشانه‌اي از زباله ديده نمي‌شود. درك به پاك‌ترين ساحل ايران هم مشهور است. غروب اين ساحل بسيار زيباست، درختان نخل در پس‌زمينه نارنجي آسمان و انعكاسي كه خورشيد در آب انداخته است بسيار لذت بخش است. ستارگان بي‌شمار هم كه دست كمي از آسمان كوير ندارند، كنار تركيب ماه و نخل‌ و دريا به شكل ديوانه كننده‌اي مي‌درخشند.

 

روستاي درك كجاست؟
بايد به استان سيستان و بلوچستان برويد و به چابهار برسيد. خط ساحل را در كنار درياي عمان پيش بگيريد و به سمت شهر كنارك برانيد. دهستان زرآباد شرقي را پيدا كنيد. بهشت گمشده ايران همان‌جاست. روستاي درك. بار و بنديل‌تان را ببنديد. به سيستان و بلوچستان سفر كنيد. شگفت‌انگيزترين چشم‌انداز دنيا منتظر شماست. ساحل درك ۱۷۰ كيلومتر با چابهار فاصله دارد. از روستاي درك نيز ۱۰ كيلومتر دورتر است.

اقامت در روستاي درك
ساحل درك تازه كشف شده است. هنوز امكانات گردشگري زيادي آن‌جا نيست. مي‎توانيد روي سكوهاي ساحل چادر بزنيد. همچنين مي‌توانيد به خود روستاي درك برويد. در خانه‌هاي روستايي با هزينه‌اي معقول اقامت كنيد. به نفع روستاييان هم هست. فروشگاه و پمپ بنزين دور است. حواستان به نيازهاي فوري خودتان باشد.

 

تور روستاي درك
چابهار و آن حوالي، از خنك‌ترين بنادر دنيا است. بنابراين خيلي از تورهاي گردشگري برنامه سفر خود را به روستاي درك از اوايل زمستان تا اواخر بهار مي‌چينند. براي اين كه از همه جذابيت‌هاي اين روستا و ساحل زيباي آن بهره ببريد مي‌توانيد در تور روستاي درك و يا تور چابهار نام‌نويسي كرده و با كلي خاطره خوب بازگرديد. درك از نيمه زمستان تا نيمه‌هاي بهار عالي است. اوايل پاييز تا نيمه‌هاي آن هم زمان خوبي است. هوا و چشم‌اندازهاي منحصربه‌فردي خواهيد ديد.

حرف آخر
سيستان و بلوچستان و ساحل درك ديدني و لذت‌بخش است. پس خوب است سعي كنيم به طبيعتش آسيب نزنيم. زيبايي‌هاي زمين براي همه نسل‌هاست. در ساحل درك غريق نجات وجود ندارد. امكانات پزشكي و كمك‌هاي اوليه دور است. حتي اگر شناگر حرفه‌اي هستيد باز هم لطفاً به آب نزنيد. خودتان را به دردسر نيندازيد. به ريسكش نمي‌ارزد. به علاوه خبر خوب اين كه كلنگ احداث كمپ گردشگري در روستاي درك به زمين خورده است. با احداث يك كمپ، رفاه عمومي گردشگران منطقه بالاتر مي‌رود و امكان اقامت و شب‌ماني راحت‌تر هم مهيا مي‌شود.

براي خواندن مطالب بيشتر گردشگري به مجله دلتا مراجعه كنيد و مجله گردشگري آن را حسابي بگرديد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/1 ساعت: ۱۴ توسط:deltatravel :

دشت ميشان كجاست ؟

هرچند كه برخي، بهار تا اواسط تابستان را بهترين زمان براي سفر به دشت ميشان مي‌دانند اما بيشتر خانواده ها در بهار، عكاسان در پاييز و همه كوهنوردان معمولاً زمستان را براي سفر به دشت ميشان انتخاب مي كنند. از سويي زمستان‌هاي اين دشت به شدت ديدني است.

همدان تاريخ دور و طولاني‌اي دارد و جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي زياد. اما علاوه بر جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعت بي‌نظيري هم دارد كه اگر از علاقمندان به ايران بكر هستيد، دشت ميشان در استان همدان را حتما در ليست سفرهاي خود داشته باشيد. يكي از دشت‌هاي رويايي و بهشتي ايران، در دامنه‌هاي كوه الوند كه از جاذبه‌هاي گردشگري استان همدان حساب شده و مجله گردشگري امروز شما را به ديدن دشتي از زيبايي‌ها دعوت مي‌‌كند. با مجله دلتا بمانيد.

 

دشت ميشان همدان
در انتهاي يك جاده زيبا، دشتي سرسبز با نام دشت ميشان قرار گرفته كه در بهار و پاييز شكوه نقاشي خداي خالق را به نمايش مي‌گذارد. تابستانش سبز سبز است و زمستانش سپيد سپيد. اصلا جلوه‌اي خاص دارد. اين دشت يك زيبايي چهار فصل است. زيبايي زمستانه آن مديون برف و يخ، و بهار و تابستانش با چمنزار و گل‌هاي كوچك زرد پر شده است. منظره‌ چشم‌نواز و ديدني پاييزش را هم كه ديگر برايتان نگويم. در مسير صعود به قله‌ زيباي الوند است و يكي از زيباترين جاهاي ديدني همدان.

دشت ميشان كجاست ؟
دشت ميشان ۱ هكتار مساحت دارد. گفتيم كه در مسير صعود به كوه الوند است و براي رسيدن به آن  بايد از جاده‌اي بگذريد كه در انتهاي آن آبشار گنجنامه و كتيبه تاريخي هخامنشي قرار دارد، آبشار و كتيبه‌اي كه هر كدام زيبايي‌هاي خاص خودشان را دارند. مسير كوهنوردي به الوند هم از همين‌جا شروع مي‌شود تا به دشت ميشان برسيد. علاوه بر كوهنوردي و كوهپيمايي در اين منطقه ديدن زندگي عشاير هم در دامنه‌هاي شمالي الوند بايد برايتان جالب باشد.

اين دشت يكي از جاذبه‌هايي در همدان است كه هر روزه طبيعت‌گردان و كوه‌پيمايان بي‌شماري به آن‌جا سر مي‌زنند. جايي در طول دره زيبا و خرمِ عباس آباد كه پر است از منظره باغ‌ها و درختان بلند كه پاييزش بسيار شكوهمند است.

 

 

مسير دشت ميشان
البته مسير رسيدن به دشت ميشان فقط كوهپيمايي نيست و براي رسيدن به آن دو راه وجود دارد و يكي از آن‌ها كوهپيمايي است. ديگري استفاده از تله كابين است.

اگر از كوهنوردان هستيد، هرچه به سمت قله الوند بالاتر برويد، منظره‌ پشت سرتان زيباتر و چشم‌نواز‌تر مي‌شود. در اين مسير دو پناهگاه كوهنوردي هم وجود دارد كه مدت‌ها پيش ساخته شده‌اند و استراحت كردن در اين ايستگاه‌ها، خالي از لطف نيست. به علاوه مي‌توانيد عكس‌هاي بي‌نظيري را هم براي خود ثبت كنيد.

پناهگاه اول يك بالكن با نماي بسيار زيباي دره است كه اگر در روزهاي ابري روي آن بايستيد، شاهد منظره خارق‌العاده اقيانوس ابر خواهيد بود.

اگر انتخابتان هم تله‌كابين باشد، گنج‌نامه در ايستگاه دوم آن قرار گرفته و منظره‌اي فراموش نشدني را از آن بالا خواهيد ديد. منظره‌اي شبيه به يك كارت پستال كه شما برفراز آن در حال حركت هستيد.

 

جاذبه هاي گردشگري دشت ميشان
خود دشت ميشان همدان يك مقصد گردشگري است. عبور كردن از مسيري كه برايتان گفتيم هم براي گردشگران و كوهنوردان جاذبه خاصي است. اما اگر دنبال يك مكان خاص به عنوان جاذبه گردشگري دشت ميشان مي‌گرديد، مسير كاروان‌روي هخامنشيان، كه پادشاهان و همراهانشان از آن عبور مي‌كردند، بايد برايتان جالب باشد.

از سويي اين مسير شما را به كتيبه باستاني گنج نامه خواهد رساند. كتيبه‌اي متعلق به عصر داريوش و خشايار شاه، دو پادشاه بزرگ هخامنشي است.

در نزديكي آبشاري به ارتفاع ۱۲ متر قرار دارد قدمتي چندين هزار ساله دارد.

پيشنهاد مطالعه: مي‌توانيد براي آشنايي بيشتر با گنجنامه مطلب “دهكده گنجنامه همدان” را مطالعه كنيد.

از سويي گاهي آبشار گنجنامه هم مانند آبشار يخي هملون يخ مي‌زند و اگر علاقمند به يخ نوردي باشيد مي‌توانيد به آن هم صعود كنيد.

 

دهكده كول ميشان كجاست؟
بارها شده كه به جاي دشت ميشان همدان عبارت دهكدهكول ميشان را شنيده باشيد. كول روستايي از توابع بخش ميانكوهِ شهرستان اردلاست. در استان چهارمحال و بختياري واقع است، در ۷۰كيلومتري جنوب غربي مركز استان (شهركرد) واقع شده و با دشت ميشان همدان هم نسبتي ندارد.

فصل سفر
هرچند كه برخي، اوايل بهار تا اواسط تابستان و اواسط مهرماه تا اواخر ابان را بهترين زمان براي سفر به دشت ميشان ميدانند اما بيشتر خانواده ها در بهار، عكاسان در پاييز و همه كوهنوردان معمولاً زمستان را براي سفر به دشت ميشان انتخاب مي كنند. از سويي اين دشت در زمستان به قدري ديدني است كه، تماشاي دشت سپيد‌پوش ميشان در زمستان، يكي از فراموش نشدني ترين تجربه سفر هاي آن‌هاست.

 

آدرس دشت ميشان همدان
از تهران به سمت همدان را طي چهار ساعت رانندگي كنيد. آنجا از ميدان امام به سمت ميدان قائم حركت كنيد و پس از رسيدن به ميدان قايم سمت راست برويد. كمي بالاتر يك دوراهي است كه يكي به سمت عباس آباد و ديگري به سمت گنج نامه مي‌رود.

مسير گنج نامه را كه ادامه دهيد به ابتداي مسير كوهپيمايي خواهيد رسيد. حالا يا مي توانيد تا دشت را به كوهنوردي بپردازيد و جايزه تان دشت خواهد بود؛ ويا با تله كابين به دشت ميشان مي رويد و از تصاوير لذت مي بريد. عكس هاي زيادي را از عشاير بين راه هم مي توانيد براي آلبوم خاطراتتان به همراه بياوريد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/28 ساعت: ۱۷ توسط:deltatravel :

آرامگاه فردوسي ؛ جاهاي ديدني مشهد

در باغي زيبا، مشابه جايگاه ابدي كوروش، آرامگاه فردوسي ساخته شده است. بنايي با الهام از معماري دوره هخامنشي و المان هاي شاخص آن دوره.

مشهد از آن شهرهايي است كه به هر سويش نگاه كني جاذبه‌هاي تاريخي و مذهبي ديدني خواهي يافت. در شهر مشهد، كم نيست مكان‌هايي كه بازديد از آن بر هر توريست و به طور خاص گردشگر ايراني واجب است. يكي از اين مكان‌ها آرامگاه فردوسي در توس است. تاريخچه جالب و طولاني آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي سبب شده تا بازديد از اين آرامگاه بدون شك از آن كارهايي باشد كه بايد در سفر به مشهد انجام دهيم. مجله گردشگري امروز مي‌خواهد اندكي از زواياي اين مقصد تاريخ گردي برايتان بگويد. پس با مجله دلتا همراه شويد.

 

آرامگاه فردوسي
در فاصله ۲۰ كيلومتري شهر مشهد و در شهر توس، در باغي زيبا، مشابه جايگاه ابدي كوروش، آرامگاه فردوسي ساخته شده است. بنايي با الهام از معماري دوره هخامنشي. ۹۰۰ متري است و از ستون، سنگ و كاشي با استفاده از عناصر تزييني هخامنشي در ستون‌ها و سر ستون‌ها بنا شده است و بر روي ۴ ضلع اين آرامگاه نيز اشعاري از اين شاعر حكيم نگاشته شده.

بناي اوليه اين آرامگاه در روزگار فرمانروايي غازان خان، پادشاه ايلخاني ساخته شد. ساختماني در محل دفن فردوسي. اما ساخت و ساز به پايان نرسيد و بنا تا حدود نيمه سده هشتم هجري قمري به همان صورت رها شد.

عبيدالله خان ازبك در جريان يورش‌ها به خراسان به خاطر مخالفت با مذهب شيعه، دستور ويراني آرامگاه فردوسي را صادر كرد. بارها اين آرامگاه مورد مرمت و باز سازي قرار گرفت تا در نهايت با طرحي از كريم طاهرزاده بهزاد، با سقفي پلكاني و يك سنگ مرمر نفيس بر روي مقبره يك ايوان ۴۰ متري كه بنا را احاطه مي‌كرد و سقف آن مزين به كاشي‌هاي معرق و مقرنس بود، بنا گشت. پس از ۱۸ ماه تلاش براي افتتاح در جشن هزاره فردوسي در سال ۱۳۱۳ آماده شد.

هوشنگ سيحون بر پايه طرحي از كريم طاهرزاده اين بنا را طراحي و بازسازي كرد. ساخت اين آرامگاه در سال ۱۳۴۳ به دستور انجمن آثار ملي آغاز شد و در سال ۱۳۴۷ پايان يافت.

 

داخل آرامگاه فردوسي
با الهام از معماري اشكاني داخل آرامگاه فردوسي را ساختند.  ۲۰ ستون مرمري در پايين بنا و ۸ ستون در بخش فوقاني قرار رفته است. درواقع آنجا همه چيز را از آرامگاه كوروش بزرگ در پاسارگاد را در ذهنتداعي مي‌كند.

سنگ قبر فردوسي
سنگ قبر آرامگاه از جنس مرمر به ابعاد ۱ در ۱.۵ متر و ارتفاع ۰.۵ متر در مركز يك سكوي مرمري قرار داده شده و حاشيه تزييني دارد. متني با خط نستعليق روي آن نوشته شده است.
به نام خداوند جان و خرد. اين مكان فرخنده، آرامگاه استاد گويندگان فارسي‌زبان و سراينده‌ داستان‌هاي ملي ايران، حكيم ابوالقاسم فردوسي توسي است كه سخنان او زنده‌كننده‌ كشور ايران و مزار او در دل مردم اين سرزمين جاويدان است. تاريخ تولد: ۳۲۹ق – تاريخ وفات: ۴۱۱ق – بناي آرامگاه : ۱۳۵۳ق
تالار
يك تالار مربع شكل از جنس سنگ مرمر با تزيينات داخلي كاشي و گچ بري با چهار ستون بلند و دو سرستون بزرگ در چهارگوشه آن براي ارامگاه ساخته شده است. هر ديوار با يك جفت ستون مشابه ولي كوتاه تر دارد و تصوير مردي بالدار (فروهر) در بالاي ضلع جنوبي بناي اصلي نيز به چشم مي خورد.
محوطه پلكاني
اين قسمت فضايي پلكاني و پوشيده از سنگ مرمر دارد كه اتاقي روي آن قرار گرفته و تعداد زيادي از اشعار فردوسي روي ديوار آن حك شده است.

كتابخانه و موزه فردوسي
در واقع اين آرامگاه مجموعه‌ايست به همراه كتابخانه و يك موزه به نام موزه توس يا فردوسي.  ۴ بخش دارد كه در آن ها آثاري از كاوش هاي باستان شناسي، وسايل رزمي و حماسي كه در شاهنامه بسيار به آن ها اشاره شده است، اشياي باستاني متعلق به زمان فردوسي در قرن ۴ و ۵ هجري و برخي اشياء اهدايي و آثار نقاشي به نمايش در آمده است.

كتابخانه فردوسي، در ابتدا بيشتر كاربري تشريفاتي داشت و اتاق ضلع شرقي آن به تالار پذيرايي آرامگاه اختصاص يافته بود.  فرش نفيسي به مساحت ۳۷ متر مربع از كارخانه صابر مشهد هم آنجا پهن شده بود. در كنار اتاق كتابخانه اي با ۹۰۰۰ جلد كتاب قرار داشت كه پس از بازسازي آرامگاه، به دليل محدوديت فضاي ساختمان، فضايي دو طبقه به آن افزوده شد.

در سال ۱۳۹۲ با اهداي حدود ۵۰۰۰ جلد كتاب به اين كتابخانه، شرايط براي ايجاد كتابخانه اي با محوريت شخصيت حكيم ابوالقاسم فردوسي، شاهنامه و منطقه تاريخي طوس همزمان با ۲۵ ارديبهشت ماه ۱۳۹۳ در روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي افتتاح شد.

 

مهدي اخوان ثالث
در محوطه آرامگاه فردوسي، مهدي اخوان ثالث، شاعر پرآوازه و موسيقي پژوه ايراني، در بخش غربي مجموعه آرامگاهي فردوسي و در ضلع جنوبي موزه قرار دارد. تنديس نيم تنه وي در كنار آن نصب شده و هرسال در روز چهارم شهريور خانواده و دوست دارانش براي برگزاري مراسم به اين مكان مي آيند.

مجسمه يادبود فردوسي
مجسمه مشهور فردوسي توسط ابوالحسن صديقي، هنرمند ايراني، در ايتاليا ساخته و به اين آرامگاه آورده شده است.امروزه در قسمت تالار آرامگاه هم مي‌توانيد تنديس هايي كه توسط فريدون صديقي، پسر ابولحسن صديقي از داستان هاي شاهنامه ساخت شدنده‌اند را ببينيد.

آرامگاه فردوسي ساعت بازديد
زمان بازديد: همه روزه نيمه اول از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و نيمه دوم از ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰

قيمت بليط آرامگاه فردوسي
كمتر پيش مي آيد كه هزينه ورودي به آرامگاه فردوسي در فصول پر بازديد تغيير كند و معمولاً ثابت است.

هزينه ورودي: ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان براي اتباع ايراني و ۵۰۰۰۰ تومان براي اتباع خارجي است.

 

آرامگاه فردوسي كجاست؟
آدرس: توس، انتهاي بلوار بهارستان

سواري شخصي: از شهر مشهد به سمت قوچان برويد و در سه راهي فردوسي به سمت راست بپيچيد تا چند كيلومتر جلوتر به بلوار بهارستان برسيد. در انتهاي بلوار آرامگاه حكيم فردوسي واقع شده است.

وسايل نقليه عمومي: مي توانيد از وسايل نقليه عمومي هم استفاده كنيد. به پايانه فردوسي در مشهد برويد و سوار اتوبوس هاي خط ۲۰۲ شده و ظرف مدت ۴۵ دقيقه به آرامگاه برسيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/28 ساعت: ۱۷ توسط:deltatravel :

طاق بستان كرمانشاه ؛ ناگفته‌ هاي سنگ‌ هاي خاموش

طاق بستان يكي از بي‌نظيرترين يادگارهاي اين ديار است كه از دوره ساسانيان مانده و مي‌توان ساعت‌ها به آن خيره شد و از نقش نقش آن ناگفته‌ها شنيد.

شايد طاق بستان كرمانشاه را مجموعه‌اي از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌هاي مربوط به دوره ساساني بشناسيد كه در محله طاق بستان در شمال غربي شهر كرمانشاه قرار دارد. اما اين همه ماجرا نيست. مجله گردشگري مان به اين يادگار كهن ديارمان سر زده تا ببيند چه چيزي براي گفتن دارد. با مجله دلتا همراه شويد.

اهميت طاق بستان
محوطه طاق بستان به قرن سوم ميلادي مي‌رسد. يكي از ارزشمندترين آثار تاريخي ايران و حتي جهان. تاج‌گذاري خسرو پرويز، تاج‌گذاري اردشير دوم، تاج‌گذاري شاهپور دوم و سوم و چند سنگ نوشته يا كتيبه به خط پهلوي، مراسم شكار گراز توسط سواركاران و نواختن موسيقي با آلات موسيقي چنگ و … همان نقوشي هستند كه در دل سنگ‌هاي خاموش نهفته‌اند.

 

از سويي اينجا به دليل وجود كوه و چشمه از ديرباز، تفرجگاه و محل شكار و نمايش قدرت شاهان بوده و امروزه هم با حال و هواي جذابش، بسياري گردشگران را به سوي خود مي‌كشاند. مردم محلي مي‌گويند اينجا خنك‌ترين جاي شهر و مكاني براي فرار از گرماي تابستان است.

اهميت طاق بستان هنوز با شبهاتي مواجه است. اما پلكاني سنگي و دستكند در پشت طاق بستان وجود دارد كه مي‌گويند اين پلكان كاربرد مذهبي داشته و بالا رفتن از آن براي انجام نيايش بوده است. اما از سوي ديگر برخي معتقدند كه اين پلكان را فرهاد كوه كن كنده است، هرچند آن‌ها از دوره پيش از ساساني و مربوط به دوره مهرپرستي هستند.

ديدني‌هاي طاق بستان كرمانشاه
 ۱. طاق بزرگ
طاق بزرگ، ۹ متر ارتفاع و ۷.۵ متر عرض و ۶.۵ متر عمق دارد و مهم‌ترين اثر مجموعه است. ديواره‌هاي داخلي ايوان تزيينات زيبايي دارند. قدمت آن به دوره خسرو دوم باز مي‌گردد و به دليل آن كه نقش و نگارهاي آن، نوع لباس‌ها و طلا و جواهرات دوره ساساني را نمايش مي‌دهد، اهميت بسياري دارد. نقوشي را در اين طاق مي‌توانيم ببينيم.

 

نقش تاج گذاري خسرو پرويز
اين نقش در بخش بالايي ديوار قرار دارد و به طور كلي سه تنديس در آن ديده مي‌شود:

شاه در وسط
فروهر يا موبد موبدان در سمت راست شاه در حالي كه حلقه فر ايزدي (حلقه قدرت) را به شاه مي‌دهد.
آناهيتا – ايزدبانوي آب‌ها و نماد سرسبزي- در سمت چپ شاه آب و حلقه قدرت در دست دارد.
نقش سوار
در زير نقش تاج گذاري، فردي سوار بر اسب حكاكي شده كه هنوز كسي نمي‌داند دقيقا كيست! برخي مورخان اسلامي نيز اين فرد را خسرو پرويز مي‌دانند كه سوار بر اسب خود «شبديز» است. اسب در اين نقش برجسته، كاملا زره پوشيده و قمقمه آبي بر بدنه‌اش آويزان است.

صحنه‌هاي شكارگاه سلطنتي
در ديواره‌هاي جانبي ايوان بزرگ شكارگاه سلطنتي را خواهيد ديد. آن‌ها نخستين تابلوي سنگي با رعايت قاعده و اصول نقاشي در جهان هستند و با ظرافت خاصي حك شده‌اند.

 

صحنه شكار گوزن ها
در سمت راست، قابي به ابعاد ۵.۸۰ در ۳.۹۰ متر است و  فيل‌باناني را مي‌بينيم كه در سه رديف، گله گوزن‌ها را به طرف شكارگاه هدايت مي‌كنند. شاه سوار بر اسبش به نام شبديز، در سه قسمت به نمايش درآمده.
صحنه شكار گراز
در اين صحنه ۱۲ فيل با دو سوار در ۵ رديف عمودي در حال رَم دادن گرازها از مخفيگاه باتلاقي به سوي نيزار هستند. قايقي با دو قايق ران و ۵ نفر كه در حال كف زدن ديده مي‌شود. شاه در قايقي ايستاده و در اطراف او نوازندگان زن حضور دارند. در جايي ۵ فيل سوار، گرازهاي شكار شده را با استفاده از خرطوم فيل‌ها جمع آوري مي‌كنند.
نقش برجسته محمد علي ميرزا
محمد علي ميرزا دولتشاه، پسر فتحعلي شاه بود كه در قرن ۱۹ يادگاري از خود در طاق بستان به جاي گذارد. به دستور او در كنار نقوش ارزشمند دوره ساساني، تصويري از وي حكاكي شد. جالب آنكه اين حكاكي آن قدرها هم جذاب از آب در نيامد. در اين نقش صورتي چاق، ريشي بلند و سبيلي تاب‌دار دارد و بر تخت تكيه زده است.

نقش پسران محمدعلي ميرزا
امام قلي ميرزا معروف به عمادالدوله -پسر محمدعلي ميرزا- در سمت راست محمدعلي ميرزا، ايستاده است؛ در سمت چپ او محمد حسين ميرزا ايستاده كه جزييات صورتش از بين رفته است.

نقش خواجه باشي
در جلوي محمد علي ميرزا، غلام او، «آغا غني»، ايستاده و  تاج مخروطي بر سر دارد.

 

كتيبه هاي موجود در كنار نقش برجسته
شعري از «بسمل» شاعر كرمانشاهي به خط نستعليق ديده مي‌شود كه محمد علي ميرزا، خسرو پرويز را دربان خود خطاب كرده و خودش را شبيه موسي (ع) و طاق بستان را چيزي شبيه به كوه طور.

كوه طور جايي بوده كه حضرت موسي به آنجا مي‌رفته تا عبادت كند.
كتيبه‌اي به مضمون : اختصاصِ درآمد سه دانگ از مزارع «كبودخاني»، براي انجام مراسم عزاداري امام حسين (ع) ديده مي‌شود كه به دستور آقا غني و توسط ميرزا جعفر سنگ تراش خلق شده است.

۲. ايوان يا طاق كوچك
در ميان نقش برجسته تاجگذاري اردشير دوم و طاق بزرگ، فضايي مستطيل شكل قرار دارد كه به ايوان كوچك مشهور است. در آن پيكره‌هاي شاپور سوم و پدرش شاپور دوم (دهمين و يازدهمين پادشاه ساساني) به چشم مي‌خورند. عرض آن ۵.۸، ارتفاع ۵.۳ و عمقش ۳.۵ متر است. در دو طرف ورودي اين ايوان، دو ستون چهارگوش و بالاي آن‌ها طاقي با قوس نيم دايره وجود دارد.

دو كتيبه به خط پهلوي هم ديده مي‌شود كه به نام شاه، نام پدر و پدربزرگ وي اشاره مي‌كند.

۳. تاج‌گذاري اردشير دوم
سومين بخش طاق بستان كرمانشاه تاج‌گذاري اردشير دوم – نهمين شاه ساساني- است كه از دل آخرين كنده كاري سمت راست بيرون آمده. قديمي‌ترين نقش برجسته طاق بستان است. قدمت اين سنگ نگاره به سال‌هاي ۳۷۹ م تا ۳۸۳ م باز مي‌گردد. نقوش زير بر آن حك شده.

اردشير دوم -شاه ساساني- در وسط
اهورا مزدا در سمت راست
ميترا يا زرتشت در سمت چپ
اسيري در پايين

درياچه طاق بستان كرمانشاه
در پايين نقش‌ها، پاي طاق بستان درياچه كوچكي است كه آبش از چشمه تامين مي‌شود. به آن سراب طاق بستان مي‌گويند كه از هزاران سال پيش در اينجا جاري است. در تامين آب اهالي روستاي طاق بستان نقش مهمي دارد و پس از سرريز شدن به رودخانه چم بشير مي‌ريزد. چندي پيش در درياچه طاق بستان، قايق سواري هم امكان داشت اما امروز ديگر اين امكان وجود ندارد.

ساعت بازديد طاق بستان
از ۹ صبح تا ۱۰.۳۰ شب مي‌توانيد براي بازديد از اين مجموعه شگفت انگيز برويد.

 

آدرس طاق بستان كرمانشاه
كرمانشاه، بلوار طاق بستان

براي دسترسي با وسايل نقليه عمومي مي‌توانيد از اتوبوس‌هايي استفاده كنيد كه در بلوار طاق بستان توقف دارند. اگر با وسيله شخصي هستيد مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي مسيرياب به بلوار طاق بستان برسيد و يا مي توانيد از مردمان كرمانشاهي كمك بگيريد. از هركس بپرسيد راه را به شما نشان خواهد داد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/26 ساعت: ۱۳ توسط:deltatravel :

روستاي گرمه ؛ زمرد كوير اصفهان

گذشته از نخلستان‌هاي چشم نواز، خانه‌هاي گرمه كه روي تپه‌هاي خاره رديف شده‌اند، مشرف به همين نخل‌ها هستند. يكي از ديدني‌هاي ساده‌اي كه در عين ساده بودن همه را  به خود جذب مي‌كند.

فصل زمستان را بايد براي برخي سفرها هميشه خالي كرد. مثلاً براي رفتن به استان‌هاي كويري، به شهرهاي كوچك و بزرگ كوير مركزي ايران كه با معماري خاص خود و آن خاطراتي بي‌نظير كه براي‌ ما مي‌سازند، شگفت‌انگيزند. در ليست سفر برخي گردشگران، بعضي روستاها در صدر قرار گرفته و بسيار معروف و محبوبند. مجله گردشگري مان امروز به يكي از آن‌ها سر زده است. روستاي گرمه كه در استان اصفهان قرار دارد. در شرق اصفهان از توابع نائين و خور و بيابانك و در كوير مركزي ايران واقع شده و زيبايي‌هاي منحصر به فردي دارد. با مجله دلتا همراه شويد.

 

روستاي گرمه خور اصفهان
زمرد سبز كوير اصفهان يك شگفتي عجيب است. در قلب كوير واقع شده اما سرسبز است. فراواني آب و يك چشمه ۱۰۰۰ ساله در آن زبانزد است. خانه‌هاي بسيار ديدني دارد كه مشرف به نخلستان رديف شده‌اند و اولين سوژه عكاسي سفرتان خواهند بود.

جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي در آن ديده مي‌شود كه يكي از آن‌ها قلعه گرمه است و از جاذبه‌هاي گردشگري خور و بيابانك به حساب مي‌آيد و در كنار چشمه و نخلستان و شب‌هاي پر ستاره، گرمه را به يك مقصد عالي براي گردشگران تبديل كرده است.

 

روستاي گرمه كجاست؟
روستاي گرمه پر از نخل‌هاي زيباست. سبزي اين نخل‌ها روستاي گرمه را تبديل به زمردي در دل كوير كرده است. نقطه‌اي از جاده تاريخي ابريشم، در منطقه خور و بيابانك. ۳۵۰ كيلومتر از اصفهان و ۷۲۰ كيلومتر از پايتخت تهران فاصله دارد.

اين روزها، وقت سفر به كوير است و بد نيست سري به اين روستاي ديدني بزنيم. در متون تاريخي نامش بسيار آمده است و چند سالي است مورد توجه گردشگران و توريست‌ها قرار گرفته. جاذبه‌هاي بي‌شماري هم دارد كه جهانگردان را به اين روستاي چندين هزار ساله مي‌كشاند.

روستاي گرمه زادگاه افرادي چون يغما جندقي شاعر و حبيب يغمايي، سراينده شعر روباه و زاغ، است. در فصل بهار و پاييز و زمستان بسيار خوش آب‌ و هوا است. قلعه‌اي بسيار قديمي و چهار طبقه دارد كه متعلق به عهد ساسانيان و مركز توجه اكثر باستان‌شناسان است.

 

آدرس روستاي گرمه
از چهار سمت مي‌توان به سمت روستاي گرمه رفت.

از اصفهان – نايين- انارك- چوپانان- گرمه
از تهران – سمنان- معلمان- جندق- چوپانان- گرمه
از مشهد – تربت حيدريه- كاشمر- بردسكن- طبس- خور- گرمه
از يزد – خرانق- رباط پشت بادام- بياضه –گرمه

جاذبه هاي گردشگري روستاي گرمه
مجموعه‌اي از زيبايي‌هاي طبيعي را مي‌توان در روستاي گرمه ديد. هر سو را كه تماشا كنيد چيزي براي نمايش دارد. چشمه‌هاي آب معدني، سكوت كوير، نخلستان‌، ردپاي تاريخ و آثاري ارزشمند روزگاران و…

 

چشمه روستاي گرمه
چشمه آب معدني آن هزاران سال است كه از دل كوه مي‌جوشد. در اطراف روستا قرار گرفته و يكي از جاذبه‌هاي ديدني آن به حساب مي‌آيد. چشمه آب گرم آن برطرف‌ كننده درد پا، درد كمر و آرتروز است و هر ساله مردم بي‌شماري براي استفاده از اين چشمه و زيارت امامزاده مقرب به گرمه سر مي‌زنند.
چشمه ماهي گرمه ( چشمه دكتر فيش )
چشمه ماهي در روستاي گرمه هم ديدني است هم شگفت انگيز. يكي ديگر از جلوه‌هاي مجذوب كننده طبيعت. چشمه‌اي بسيار معروف بين گردشگران و توريست‌هاي خارجي. حوضچه اين چشمه، ماهي‌هاي كوچكي دارد كه نوعي درمانگر هستند. اين ماهي‌ها به بي‌دندان معروفند اما جالب اينكه اتفاقاً با جويدن پوست بيمار، باعث از بين رفتن برخي بيماري‌هاي پوستي مي‌شوند كه گويا خيلي هم طرفدار دارد.

خانه‌هاي روستاي گرمه
خانه‌هاي گرمه كه روي تپه‌هاي خاره رديف شده‌اند، مشرف به نخلستان هستند. يكي از ديدني‌هاي ساده‌اي كه در عين ساده بودن همه را  به خود جذب مي‌كند. با مردمي كه به زبان پهلوي، اصيل‌ترين و قديمي‌ترين زبان ايرانيان صحبت مي‌كنند. مردمان بومي در زبان محلي و قديمي خود آن را «هسب» مي‌نامند.
خانه‌ها معمولا بافت بسيار زيبايي براي عكاسي دارند و در حياط برخي آن‌ها شتر هم نگه‌داري مي‌شود. سواري‌هاي گردشگران كه از راه‌هاي باريك بين خانه‌ها عبور مي‌كنند هم مي‌تواند سوژه مناسبي براي عكاسي باشد.

نخلستان‌هاي روستاي گرمه
گذشته از آنكه نخلستان‌هاي سبز و آسمان آبي در اينجا به يكديگر دوخته شده و زيبايي خاصي به وجود مي‌آورد، در روستاي گرمه خرماي مرغوبي هم از اين نخلستان‌ها به دست مي‌آيد. آنقدر زيبا و پر درخت كه به راحتي نمي‌توان به آنجا داخل شد. از جذابيت‌هاي اين نخلستان پيچ در پيچ اين است كه درختان زرد آلود در كنار آن‌ها بار مي‌دهند. باورنكردني است و در قسمت جنوبي به سمت كوهي كشيده شده كه شبيه به يك فيل است.

قلعه گرمه
قلعه‌اي تاريخي و ديدني در روستاي گرمه قرار دارد كه يادگاري از دوران ساساني است. در چهار طبقه كه مي‌گويند هم دژي نظامي بوده و هم قسمت‌هاي مسكوني داشته است. يك جاذبه‌اي مورد توجه در اين روستا كه امروز شكل و شمايل اوليه خود را از دست داده است.
صنايع دستي
صنايع دستي مردم گرمه بيشتر به دست زنان فروخته مي‌شوند. معمولاً از برگ‌هاي خرما درست شده‌اند و جالب اينكه هر گردشگر كه به اين روستا پا بگذارد حتماً تعدادي از آن‌ها را خريداري كرده و همراه خود مي‌برد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/26 ساعت: ۱۲ توسط:deltatravel :

مرنجاب، قلب تپنده كويرهاي ايران

ايران پهناور، سراسر پر است از مكان‌هاي زيبايِ طبيعي، دنج و دست نخورده كه در هر فصلي از سال فريبندگي خود را دارد. سفر به كويرِ پر رمز و راز مرنجاب، شما را با يكي از اين مكان‌ها روبرو مي‌كند.

مرنجاب شگفت‌انگيز ، بخشي از كويرهاي ايران است كه فقط مي‌توان از آن ديدن كرد تا متوجه عمق زيبايي و حيرت در كوير پر رمز و راز شد. اگر طالب كسب هيجان در كويرهاي بي‌نظير ايران هستيد، اگر علاقه‌مند به عكاسي از غروب پلي گون ‎هاي درياچه آران و بيدگل باشيد و يا اگر دوست داريد روي شن‌هاي داغ قدم بزنيد و قلب زنده كوير را احساس كنيد، و در نهايت اگر مي‌خواهيد در شب مخمليِ كوير دست خود را دراز كنيد و ستاره‌ها را بچينيد، فقط و فقط كوله بار خود را ببنديد و به كوير مرنجاب سفر كنيد.

 

سفر كردن به كوير در فصول سرد سال زيبايي‌هاي حيرت انگيزي را مقابل چشمانتان مي‌گذارد كه شايد حتي باورتان هم نشود. آبان ماه را كه فصل طلايي سفر به كوير است پشت سر گذاشته‌ايم اما خوب است بدانيد زمستان هم كوير را تبديل به عروس زيبايي مي‌كند و بيشتر كوير نوردان هم سفرهاي خود را به اين زمان موكول مي‌كنند. جالب است به شما بگويم كه امسال برف به كوير زيبا و پر جذابيت مرنجاب هم سر زده است. ما هم با مجله گردشگري‌ مان امروز به آنجا رفته‌ايم، با مجله دلتا بمانيد.

 

كاروانسراي مرنجاب عروس شن‌هاي طلايي
به اصفهان و شهر آران و بيدگل برسيد، پس از آن‎كه ۴۰ كيلومتر در جاده مرنجاب رانديد و دو كاروانسرا را با امكانات محدود پشت سر گذاشتيد، به كاروانسراي مرنجاب مي‌رسيد، بنايي كه در سال ۱۰۱۲ ه.ق به دستور شاه عباس صفوي ساخته شد، براي تاجراني كه شبشان را در آن صبح كنند تا پس از استراحت، دوباره راهي جاده ابريشم شوند.
فاكتور مهمي كه اين كاروانسرا را به يك اصل گردشگري تبديل كرده، وجود قنات آب شيرين است كه در اين بناي ۲۹ اتاقه وجود دارد. در بخش جنوبي اين كاروانسرا حوضچه آب بزرگي ساخته شده كه گاهي حيوانات كويري به آن‌جا سر زده و در حالي كه خود را سيراب مي‌كنند؛ سوژه عكاسي خوبي براي شما خواهند شد.

همچنين اگر طالب چادر زدن در دل كوير هستيد، مي‌خواهيد آتشي بيفروزيد و از شب كوير لذت ببريد؛ خبر خوب اين است كه دور تا دور اين كاروانسرا سنگ فرش شده و جالب است بدانيد در اين صورت حتماً همسايگان چادرنشين‌تان بيش از مسافرانِ اقامت كرده در اتاق‌هاي كاروانسرا خواهند بود.

 

تفريحات كوير مرنجاب
پياده روي حرفه‌اي
اگر دل عاشقي داشته باشيد؛ قطعاً قدم زدن روي شن‌هاي داغ در سكوت مرنجاب، زير تيغ آفتاب، كمي قلب‌تان را آرام مي‌كند. شايد نيم ساعت پياده روي در كوير، زمان خيلي زيادي باشد اما وقتي به رمل‌هاي شني رسيده و از آن بالا مي‌رويد، چشم‌انداز زيبا و عميق كوير با منظره چشم‌نواز و سفيد رنگ درياچه نمك را تلفيق شده در مقابل ديدگان‌تان مي‌بينيد، خستگي از جان‌تان مي‌رهد.

آفرود سواري در مرنجاب
ماشين‌هاي شاسي‌بلند براي ماسه‌هاي روان كوير در مرنجاب بهترين گزينه است. اما چون ممكن است شما با تور و با اتوبوس به اين مكان رسيده باشيد، يكي از امكانات موجود در اين ناحيه وجود سواري‌هاي آفرودي ‎است كه با راننده و بي‌راننده، در برابر ۴۰ هزار تومان اجاره داده مي‌شوند تا شما خودتان سواري را از تپه‌هاي كوتاه كوير بالا رانده و ماسه‌ها را به اطراف بپاشيد.

ويراژ با موتورهاي چهار چرخ
اگر تنها به مرنجاب سفر كرده باشيد و طرفدار تفريحات تك‌نفره باشيد، موتور چهارچرخه هم براي‌تان جذاب خواهد بود كه با توجه به مسافت و دقايق استفاده از آن مي‌توانيد از ۱۵ هزار تومان به بالا بپردازيد و روي تپه‌هاي شني ويراژ بدهيد.
شتر سواري
در هر كوير چه مرنجاب باشد، چه دشت لوت، شتر سواري جزء‎ لاينفك سفر شما به اين مناطق خواهد بود كه با پرداخت هزينه‌اي نزديك به ۱۰ هزار تومان به بوميان منطقه مي‌توانيد آن را تجربه كنيد.

شب نشيني در كوير مرنجاب
جالب است بدانيد شب‌نشيني در كوير، اصلي‌ترين هدف سفرِ برخي از گردشگران به مرنجاب است. كمپينگ‌زنان حرفه‌اي با تجهيزات كامل خود، درصد كثيري از گردشگران مرنجاب را تشكيل مي‌دهند كه به راحتي مي‌توانيد آن‎ها را با سه‌پايه‌ها و دوربين‌هاي پيشرفته‌شان، خارج از چادر شناسايي كنيد.
حرف آخر
با اين‌كه كوير زيبايي‌هاي بي‌نظير و بي‌پاياني دارد، توصيه مي‌كنيم حتما با دوستاني حرفه‌اي به اين منطقه رفته و يا همان ابتداي جاده كوير مرنجاب از راهنماها بخواهيد تا شما را در اين سفر همراهي كنند.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/24 ساعت: ۱۱ توسط:deltatravel :

جاهاي ديدني اردبيل ؛ سفري به بام ايران

به استان اردبيل مي‌رويم و به جاهاي ديدني آن سر مي‌زنيم. سپس از دو مسير از اردبيل خارج مي شويم. مي توانيد بهترين جاذبه هاي گردشگري اردبيل را در اين مطلب بيابيد.

استان‌‌هاي شمال غربي كشور همگي زيبا هستند و پر جاذبه. از سويي دسترسي به كوه، دشت، جنگل و دريا را با هم دارند و از سوي ديگر جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي آن‌ها بي‌نظير است. امروز با مجله گردشگري به يكي از اين استان‌ها سر مي‌زنيم. مي‌خواهيم جاهاي ديدني اردبيل را بگرديم. همان‌جا كه جاذبه‌‌هايي چهار فصل دارد و به استان چشمه‌‌هاي بهشتي معروف است. با مجله دلتا بمانيد تا به بخش‌هايي از اين استان سر بزنيم. عكس‌هاي منحصر به فرد بگيريم و حسابي خاطره بسازيم.

 

جاده رويايي حيران
سفر را از مسير شمال به استان اردبيل شروع مي‌كنيم؛ بعد از آستارا به طرف گردنه حيران مي‌رويم و با يك دنيا تصاوير ديدني از جاده رويايي حيران آلبوم خاطراتمان را پر مي‌كنيم. در ابتداي مسير جنگل بي‌بي‌ يانلو محلي براي اقامت و استراحت است كه امكانات رفاهي خوبي هم دارد. از سويي گردنه حيران هم مجموعه گردشگري فوق‌العاده‌اي است. تله‌ كابين و سورتمه ريلي، زيپ‌ لاين، كارتينگ و ديگر امكانات تفريحي كه در اين گردنه زيبا كمي چاشني هيجان‌‌انگيز به جاهاي ديدني اردبيل بزنيد.

پيشنهاد مطالعه: مي‌توانيد براي آشنايي با تفريحات گردنه حيران مطلب “تفريحات گردنه حيران” را مطالعه نماييد.

انواع غذاخوري‌‌ها با منوهاي سنتي و به‌ روز آن‌جا موجود است. آش دوغ به عنوان غذاي محلي اردبيل را در گردنه حيران خوردن، لذت خاصي دارد. يادتان باشد اگر با وسيله شخصي خودتان براي سر زدن به جاهاي ديدني اردبيل مي‌رويد، اين مسير تا حدود ۵۵ كيلومتر پمپ بنزين ندارد. اولين پمپ بنزين بعد از آستارا در ورودي نمين است.

 

نمين ؛ آوازه جهاني
وارد شهرستان نمين كه بشويد در ابتداي مسير مسجد و مجتمع بين‌ راهي است و چند كيلومتر جلوتر پمپ بنزين قرار گرفته. نمين شهر گليم استان اردبيل است.  گليم عنبران آن آوازه جهاني دارد و مي‌توانيد از اين شهر دست‌بافت‌هاي عالي به عنوان سوغات تهيه كنيد.

نمين جاذبه‌‌هاي تاريخي زيادي دارد مانند دولمن‌‌ها (مسكن انسان‌هاي اوليه) و جاذبه طبيعي مثل جنگلِ به شدت زيباي فندقلو كه ميزبان بسياري از گردشگران است. از پل روگذر تا به جنگل فندقلو برسيد حدود ۱۰ كيلومتر بايد برانيد. آنجا اتاقك‌‌هاي چوبي با امكانات رفاهي و تله‌ كابين به طرف حيران هم وجود دارد. باورتان نمي‌شود كه مي‌توانيد از چشم‌ انداز جنگل و كوه و جاده حيران و درياي خزر لذت ببريد.

پس از آن كوه سنگر حور و درياچه سوها هم در مسير برگشت‌تان از فندقلو زيبايي‌‌هاي جنگلي بكري را برايتان به نمايش مي‌گذارند.

پيشنهاد مطالعه: مي‌توانيد اطلاعات كاملي را از جنگل فندقلو در مطلب “جنگل فندقلو ، بهشت بابونه اردبيل ” مطالعه كنيد.

 

جاهاي ديدني اردبيل

نمين تقريباً ۲۰ كيلومتر با اردبيل فاصله دارد و پس از آن شما به اردبيل مي‌رسيد. مكان‌‌هاي تاريخي مانند شيخ جبرائيل كلخوران، جمعه‌ مسجد، بقعه شيخ‌ صفي و خانه‌‌هاي تاريخي مانند خانه تاريخي صادقي را به رستوران تبديل كرده‌اند. يك درياچه طبيعي داخل شهري در كشور هست به نام شورابيل كه يكي از بي‌نظيرترين جاهاي ديدني اردبيل است.

مجتمع گردشگري شورابيل بزرگ‌‌ترين پيست پياده‌‌روي كشور را دارد. مسافت آن ۷ كيلومتر است و دور تا دور درياچه را مي‌زند.

اين‌جا انواع دوچرخه و موتور سيكلت برقي در كنار درياچه، قطار تفريحي، قايقراني، اتوبوس دريايي، زيپ‌ لاين روي درياچه و شهربازي هم وجود دارد. چند هتل نيز در كنار درياچه شورابيل هستند كه مي‌توانيد براي اقامت از آن‌ها بهره ببريد.

رودخانه باليخلو از وسط شهر عبور مي‌كند. پارك ساحلي و خيابان معلم، مكان تفريحي مناسبي براي گردشگران هستند كه در حاشيه درياچه به چشم مي‌خورند.

روستاي سردابه هم يكي ديگر از جاهاي ديدني اردبيل است و هر سال شمار زيادي از گردشگران خارجي و داخلي به چشمه‌‌هاي آبگرم طبيعي و منطقه ييلاقي زيباي اين‌جا سرازير مي‌شوند.

پل معلق و تمام‌ شيشه‌اي در منطقه دربند هير با فاصله ۲۰ كيلومتري از اردبيل قرار گرفته كه در بهار ۹۸ راه اندازي شده است. مي‌توانيد سري هم به آن‌جا زده و تجربه جديدي را در شهر اردبيل به دست بياوريد.

‌دشت مغان
در شمالي‌‌ترين قسمت اردبيل مي‌توانيد به سراغ دشت مغان برويد، در واقع نام جلگه‌‌اي است كه زيستگاه انسان‌ هاي نخستين بوده و تاريخش به دوران نوح و قوم‌هاي عاد و ثمود مي‌رسد. علاوه بر اين‌ها مي‌‌دانيم حوادث و وقايع بزرگي را هم از سر گذرانده است.

بنابراين خيلي فرقي نمي‌كند شما طبيعت‌‌ گرد باشيد يا تاريخ گرد، گردشگري حرفه‌اي باشيد يا آماتور، در هر صورت دشت مغان با تعداد زيادي آثار تاريخي و مكان‌‌هاي طبيعي مي‌‌تواند حسابي شما را سرگرم كرده و ساعت‌هاي‌تان را مال خود كند.

 

مشگين‌ شهر و پل به ياد ماندني

از ميدان وحدت اردبيل مي‌توانيد به سمت مشگين‌ شهر در فاصله ۱۰۰ كيلومتري حركت كنيد. در خروجي شهر امامزاده صدرالدين را هم سر بزنيد كه يكي از جاذبه‌‌هاي مذهبي اردبيل به حساب مي‌آيد. در اينجا پمپ بنزين هم هست.

بين راه در روستاي پيرازميان، منطقه باستاني شهريئري با قدمت ۸ هزار سال قبل از ميلاد مسيح را خواهيد ديد، با آن مجسمه‌هاي سنگي كه به بيش از ۲۰۰ پيكره‌ مي‌رسند. به شكل انسان كه باستان‌ شناسان آنجا را رصدخانه يا معبد نام گذاشته‌اند. اين پيكره‌‌ها به جز يك مورد كه آن هم گمان مي‌شود موبد معبد بوده است، دهان ندارند. چه قدر شگفت انگيز.

 

تعدادي از جاهاي ديدني اردبيل در همين مشگين‌ شهر وجود دارند و شايد چند روز براي ديدن آن‌ها وقت لازم است. آبگرم‌ هاي قينرجه، شابيل، وله‌زير، موئيل و قوتورسويي در جاهاي مختلف اين شهرستان پراكنده‌اند.

خوب پل معلق و به ياد ماندني مشگين‌ شهر هم كه طولاني‌‌ترين پل معلق خاورميانه و نخستين پل معلق تفريحي ايران است را هم حتما ببينيد. امكانات گردشگري و تفريحي مانند زيپ‌ لاين از ديگر جاذبه‌‌هاي اين شهرستان است. عكس‌هاي زيبايي كه از اين پل معلق ثبت مي‌كنيد مهم‌ترين آن‌ها در سفرتان خواهند بود. روي رودخانه خياوچايي و در پارك جنگلي مشگين‌ شهر قرار گرفته است و در ارتفاعي ۸۰ متري، ۲ متر عرض و  ۳۶۵ متر طول دارد.

 

منطقه‌اي زيبا در ييلاقات ملك‌ سويي وجود دارد كه در بيش‌تر فصول سال مي‌توانيد ابرها را زير پاي خود ببينيد. اكوكمپ عشايري با ۸ كلبه كوهستاني هم در دامنه سبلان و مجاورت آبشار ۸۰۰ متري گورگور و آبگرم ملك‌ سويي خواهيد ديد كه مي‌تواند براي اقامت مناسب باشد.

شيروان‌ دره‌ سي از آن دره‌ هاي اسرارآميز است كه در فهرست جاهاي ديدني اربيل مي‌گنجد. حدود ۲۰ كيلومتري جنوب شرقي مشگين‌ شهر است و نزديكي لاهرود.

اين دره‌ عميق و عريض با ديواره‌هاي صخره‌اي مساحتي حدود ۷۵ كيلومتر مربع دارد. سنگ‌‌هايش به صورت تنديس‌‌هايي ديده مي‌شوند كه گويا به دست هنرمندي تراشيده شده‌‌اند. به عنوان دومين ژئو پارك خاورميانه در حال طي كردن مراحل ثبت در سازمان يونسكو است.

روستا گردي در اردبيل

جاذبه‌هاي گردشگري حاشيه رود ارس در پارس‌ آباد، گمرك بيله‌ سوار و بازار مرزي اين گمرك از جاهاي ديدني اردبيل در شهرهاي مرزي است. روستاهاي گردشگري بخش موران و خانه بوم‌ گردي روستاي شوون جاذبه‌هاي شهرهاي شمالي استان هستند و روستاگردي بين زيبايي‌‌هاي روستاهاي موران زبانزد است.

مي‌توانيد به روستاي سرسبز شوون هم كه به دليل موقعيت جغرافيايي اش دو فصل بهار دارد، حتما سر بزنيد. پاييز آن‌جا همانند بهار سرسبز و ديدني است. روستاي شوون رشته‌ كوه‌‌هاي زيبا و سواحل سرسبز، رودخانه‌‌هاي دائمي چون قاراسو، ساري‌قميش و… دارد و مأواي گردشگران است.

سرعين شهر چشمه هاي آب گرم

سرعين اردبيل مشهور به شهر چشمه‌هاي آب گرم است. ۱۲ چشمه آبگرم مدرن در سرعين هست كه با خواص درماني مختلف گردشگران داخلي و خارجي را به سوي خود مي‌كشاند. اصلا سرعين شهري توريستي است و تعداد بسياري اقامتگاه و هتل هم در آن وجود دارد.

از جاذبه‌هاي ديگر آن مي‌توان به پيست اسكي آلوارس و روستاي تاريخي و زيرزميني كنزق اشاره كرد. روستاي ويلادره با فرآورده‌‌ها و غذاهاي روستايي مي‌تواند حسابي پذيراي گردشگران باشد.

پيشنهاد مطالعه: مي توانيد براي كسب اطلاعاتي دقيق تر از سرعين مطلب: “سرعين ، شهر چشمه هاي آب گرم” را مطالعه كنيد.

 

مسير خروج از اردبيل
ابتدا مي‌توانيد به جنوب استان اردبيل برويد و جاذبه‌هاي شهرهاي خلخال و كوثر را هم ببينيد. همچنين روستاهاي بخش شاهرود كه به زباني بازمانده از ايران باستان صحبت مي‌كنند و فرهنگي اصيل دارند، روستاهاي بخش خورش‌ رستم مانند روستاي پلكاني كزج و روستاي خمس با هتل كه همه و همه از جاذبه‌‌هاي خلخال به شمار مي‌روند هم مي‌تواند مقاصد گردشگري خوبي براي شما باشد.

همچنين كه در اين مسير با ورود به جاده اسالم و پونل مي‌توانيد به ماسوله گيلان و شهرهاي شمالي برسيد يا به سوي زنجان برويد.

مسير دوم هم براي خروج از اردبيل، رفتن از سرعين به سمت نير است كه با ديدن بولاغلار و پل تاريخي قرميزي‌كورپي مي‌توانيد به طرف سراب  آذربايجان شرقي برويد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/24 ساعت: ۱۱ توسط:deltatravel :

كاخ هشت بهشت ، جاهاي ديدني اصفهان

كاخ هشت بهشت به اندازه دو متر از سطح زمين بلند‌تر ساخته شده است و اطاق هـاي آن منقش و با گچ بري مزين است. در‌هايش خاتم كاري و سقف هايش زيباست.

امكان ندارد گردشگري حرفه اي، مسافر اصفهان و يا علاقمند به مكان هاي تاريخي باشيد و هنوز گذرتان به كاخ هشت بهشت اصفهان نيفتاده باشد. مخصوصاً اگر به ديدن سي‌ و سه پل رفته ايد مطمئنم كه از سنگ‌ فرش‌ هاي چهار باغ به سمت بازار هنر راهي شده و به اين باغ ديدني كنار همين بازار سر  زده ايد.

 

كاخ هشت بهشت كجاست ؟
از سمت سي‌ و سه پل بعد از ۵ دقيقه پياده‌ روي به طرف چهارباغ عباسي، در سمت راست‌‌تان باغي وجود دارد كه به هشت بهشت اصفهان معروف است. خوشبختانه امكان رانندگي در اين مسير ديگر وجود ندارد و براي بردن ماشين بايد از خيابان باغ گلدسته در ضلع شرقي عمارت وارد شويد و سواري‌تان را همان جا پارك كنيد و براي ديدن باغ هشت بهشت و كاخ آن برويد. از ميدان نقش جهان با ۲۰ دقيقه پياده‌روي از خيابان سپه و سپس گلدسته به اينجا مي‌رسيد. وارد فضاي سبز آن شده و تا مقابل حوض پيش مي‌رويد. آنجاست كه چشمتان به زيبايي اين عمارت خواهد افتاد. با مجله دلتا بمانيد.

 

امروز مجله گردشگري به اين باغ بهشت سر زده است. جايي كه زمان ساختش به دوره شاه‌ عباس اول بر مي‌گردد كه اصفهان به عنوان پايتخت صفويان انتخاب شد. در اين پايتخت، خيابان چهار باغ و بوستان هاي متعددي احداث شد. تعداد آن ها به ده ها مي‌رسيد. اما امروز از آن همه فقط باغ هشت‌ بهشت و باغ چهل‌ ستون باقي مانده و بقيه از بين رفته‌اند.

پيشنهاد مطالعه: براي آنكه راجع به باغ چهل ستون هم اطلاعاتي بيابيد مي توانيد مطلب “چهل ستون اصفهان ، يادگار دوره صفويان” را مطالعه كنيد.

هشت بهشت
كمتر ديده شده كه در شهرهاي مدرن و پيشرفته باغي تاريخي درست در مركز شهر هنوز پا برجا باشد. يكي از ويژگي‌ هاي باغ هشت ‌بهشت اصفهان اين است كه ضلع شرقي‌ آن شهرداري و ضلع غربي‌ اش بازار طلافروشي (بازار هنر) قرار گرفته و مردم براي ميانبر زدن خيابان، از وسط اين باغ سرسبز مي‌گذرند. ناخوداگاه هميشه شلوغ است و براي گردشگران هم خودنمايي مي‌كند.

 

كاخ هشت بهشت درواقع كوشكي تاريخي‌است و  با نام هاي “عمارت هشت بهشت”، “هشت به هشت” و “هشت در بهشت” نيز خوانده مي‌شود. همانطور كه گفته شد چندين كاخ و كلاه فرنگي ديگر وجود داشت كه از ميان تمام آن ها چندي به يادگار مانده است. در زمان صفوي به آن لقب زيباترين كاخ عالم را داده بودند و از آن با عبارت “فرح انگيز تر از مجلل ترين كاخ هاي ممالك اروپايي” ياد مي‌كردند. در فهرست آثار ملي ثبت شده است و  به صورت يك هشت ضلعي (هشت پهلو) ساخته شده است.

عمارتش معمولاً مورد توجه گردشگران است و كاخ هشت بهشت را معمولاً در ابتداي ليست گردشگري شان در اصفهان مي‌نويسند. كاشي‌ كاري‌ هايي چشم نواز دارد كه در دل خودش چندين داستان را به تصوير كشانده است. نقش هايي از شكار و تمثيل‌ هايي كه ما را به ياد داستان هاي شاهنامه مي‌اندازد.

اتاق‌ هاي زيادي در اين كاخ هست كه بعضاً داخل آن ها حوض وجود داشته است. ديوارهاي اتاق‌ هايش آينه‌ كاري شده و سقفش معماري مسجد لطفعلي خان در ميدان نقش‌ جهان را تداعي مي‌كند. اصلاً در معماري‌ هاي كهن سقف ها از اهميت زيادي برخوردار بوده‌اند، سقف اين كاخ هم مانند بناهاي ديگر اين شهر زيبايي شگفت‌ انگيزي را به نمايش گذاشته است.

 

حوض مرواريد هشت بهشت
كاخ هشت بهشت به اندازه دو متر از سطح زمين بلند‌تر ساخته شده است و اطاق هـاي آن منقش و گچبري و در‌هايش خاتم سازي و زيباست. تاﻻر وسط گنبدي شكل است و ميان آن حوضي هشت ضلعي از مرمر عالي بنا شده. به آن حوض مرواريد مي‌گويند. طوري حجاري شده است كه وقتي آب از سوراخ هايش خارج مي‌شود انگار دانه مرواريد از آن بيرون مي‌جهد.

تحليل كاخ هشت بهشت
شايد از خودتان بپرسيد كه چرا هشت بهشت؟ مگر هفت در متون قديمي عدد مقدسي نبوده است؟ مي‌گويند شاه سليمان صفوي اين عمارت را براي هشت سوگلي‌اش ساخته بود كه چهار نفر از آن ها در طبقه پايين و چهار نفر ديگر در طبقه بالا زندگي مي‌كردند. برخي ديگر مي‌گويند به دليل ساختار هشت‌ ضلعي و معماري كاخ اين نام‌ گذاري انجام شده است. از سويي هشتي در زمان خودش به معناي ورود به بهشت بوده است.

اين عمارت هشت‌ ضلعي چهار نما يا چهار زاويه دارد كه هيچ كدام شبيه به يكديگر نيستند، و جالب اينكه اين تنوع، تركيب منسجم آن را به هيچ عنوان به هم نزده و هر كدام به يكديگر ربط دارند.
در ابتداي دوره قاجار بخشي از اين كاخ به مدرسه تبديل شد و بعد اداره آن در دوره ناصر الدين شاه به يكي از زنان دربار سپرده مي‌شود.
باغ و كاخ هشت بهشت اصفهان يكي از كوشك‌ هاي باقي مانده از دوران صفويه و زيبايي اعجاب‌ آوري داشته است. در متون ايران‌ شناسي قديمي توصيف‌ هاي زيادي از آن يافت مي شود.
تنها كوشك باقي مانده از كوشك‌ هاي دوران صفويه است، كوشك باغ بلبل.
كيوسك در زبان فرانسوي، در واقع برگرفته از كوشك‌ ها يا عمارت‌ هاي كلاه‌ فرنگي بود كه در ايران ساخته مي‌شد. آن ها با تقليد از نام كوشك، به معناي عمارتي كه وسط يك باغ بزرگ بود، كيوسك را وارد زبان خود كردند. براي همين حتي امروز خود ما هم به پنجره‌اي كه از آن بليط مي‌خريم يا  به دكه‌هاي روزنامه‌، كيوسك مي‌گوييم.

كوشك باغ هشت بهشت تبريز هم كه در دوران قاجار بنا شد با الگو برداري از كاخ هشت بهشت اصفهان ساخته شده بود اما روي سقف آن تصاوير حضور سفيران عثماني نقاشي شده بود. البته امروز اثري از آن عمارت باقي نمانده است.
ساعت بازديد كاخ هشت بهشت
ساعت بازديد از كاخ هشت بهشت بين ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است اما تردد در باغ بلامانع است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/24 ساعت: ۱۰ توسط:deltatravel :

ميدان ساعت تبريز ؛ مقصد ثابت گردشگري

گذشته از انكه براي لذت از آب‌ و هواي خنك و تميز تبريز مي‌توانيد ساعت ها در اين شهر پياده گردي كنيد. نشستن در گوشه اي از ميدان و شنيدن نواختن هاي ساعت و طنين آن در ميدان خالي از لطف نيست.

شهر تبريز يكي از پنج شهر مدرن ايران و از قطب‌ هاي اقتصادي، صنعتي، گردشگري و تجاري كشور است. در كنار مناطق بي نظير تفريحي‌اش مانند سورتمه تبريز، شهربازي باغلارباغي، قلعه شادي، گيم‌لند بوم كلاب پارك وليعصر، لونا پارك ائل گلي، پيست اسكي سهند، تله كابين كوه عينالي و… مقاصد پر رفت و آمد گردشگري بي شماري هم دارد مانند ميدان ساعت تبريز كه بي برو برگرد عكس برج ساعت اين ميدان را در آلبوم توريست هاي خارجي و گردشگران داخلي ديده ايد.

مجله گردشگري‌ مان امروز به شهر تبريز سفر كرده و به قلب آن رفته است. در دل بافت تاريخي اش. آنجا كه تيك تاك ساعتي را مي‌شنويد كه فقط در يك نقطه ديگر دنيا نواخته مي‌شود. آن هم در برج ساعت انگليس است.

ميدان ساعت تبريز
شايد باورتان نشود نيمي از گردشگران خارجي كه به تبريز سفر مي‌كنند دوربين به دست در ميدان ساعت تبريز ايستاده اند و از اين برج و ساعت زيبايش فلش زنان عكس مي‌گيرند. يكي از سمبل هاي شهر تبريز است و قدمت ميدان مشهور آن به دوره پهلوي اول باز مي‌گردد.

ميدان ساعت تبريز در دهه ۱۹۳۰ ميلادي توسط آلماني ها و به سبك معماري آنان ساخته شده و جايگاه مهمي در شهرسازي و تاريخ تبريز دارد. از سويي به دليل نزديكي به مراكز خريد معروف شهر و جاذبه هاي ديدني تبريز در سايت ها و نشريات گردشگري به عنوان قلب توريستي تبريز هم خوانده مي‌شود.

هر چند، بارِ تمام جذابيت اين ميدان را برج ساعت و ساعت منحصر به فردش به دوش نمي‌كشند بلكه وجود نور پردازي هاي زيباي شبانه و برگزاري جشن ها و مراسم مختلف در اين ميدان، آن را به گزينه اي محبوب در ميان مسافران و بازديد كنندگان براي گشت و گذار تبديل كرده است.

 

ساعت ميدان ساعت تبريز
برج ساعت در عمارت شهرداري اين شهر واقع شده است. فقط يك مشابه خارجي در كل جهان دارد و كار آن منحصر به فرد است. جالب است به شما بگويم ساعت‌ هاي شهر هاي بزرگ آنقدر مشهور هستند كه مي‌توانند به عنوان جاذبه توريستي جهاني در نظر گرفته شوند. برج ساعت تبريز هم از اين دست است. مشابه ديگر اين ساعت، در برجي در انگليس جا سازي شده است؛ يك جفت دو قلو. يكي برج مشهور لندن و ديگري برج ساختمان شهرداري تبريز. يعني تنها ۲ ساعت در كل جهان! موتور ساعت تبريز هر ۲۴ ساعت يكبار كوك مي‌شود دقيقا مثل مشابه خود در لندن كه هردو از يك نوع موتور بهره مي‌برند.

 

تاريخچه اي مختصر
در سال ۱۳۱۴ هجري شمسي برج ساعت شهرداري تبريز به دستور “حاج ارفع الملك” با نظارت مهندسان آلماني در ميدان شهرداري (ساعت) بنا شد. هر ساعت به تعداد همان ساعت و هر يك ربع هم سه بار زنگ مي زند. تا سال ۱۳۲۴ اين ميدان چهار راه بود. اما در زمان حكومت سيد جعفر پيشه وري ميدان آن ساخته شد و تنديس نيم تنه باقرخان را در آن نصب كردند و پس از سقوط پيشه وري مجسمهٔ محمد رضا شاه را در اين ميدان اصلي شهر تبريز قرار دارند.

عمارت شهرداري تبريز هم از آن بناهاي فوق‌ العاده زيبا، ديدني و مستحكم تبريز است كه به دستور رضاشاه پهلوي از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ شمسي

و باز هم در زماني كه حاج ارفع‌ الملك جليلي شهردار تبريز بود ساخته شده است.

قبلاً گورستان متروكه و ويران شده اي بود به نام كوي نوبر كه مهندسان آلماني آن را ساخته و قد و قامتي برايش علم كردند. در سال ۱۳۷۷ نيز به عنوان يكي از آثار ملي ايران ثبت شده است.

 

بازديد از برج ساعت تبريز
گذشته از آنكه براي لذت از آب‌ و هواي خنك و تميز تبريز مي‌توانيد ساعت ها در اين شهر پياده گردي كنيد. نشستن در گوشه اي از ميدان و شنيدن نواختن هاي ساعت و طنين آن در ميدان خالي از لطف نيست. تبريز در هر فصلي زيبا است. بازديد از برج ساعت تبريز هم زمان خاصي نمي‌شناسد و براي تمامي گردشگران مقدور و آسان خواهد بود. در مركز شهر واقع است و دسترسي آساني هم دارد.

معماري عمارت شهرداري تبريز بي‌ نظير است. به مناسبت بزرگداشت صدمين سال تأسيس اولين بلديه و انجمن شهري ايران در تبريز، عنوان “نخستين موزه شهر و شهرداري‌ هاي كشور” را از آن خود كرده است.

اين عمارت هم مانند ديگر بناهاي تاريخي روح وَ حس و حال ايام قديم را در خود حفظ كرده است. مساحت آن حدود ۹۶۰۰ متر مربع است. برج ساعت تبريز هم چهار صفحه‌اي و ارتفاع آن ۳۰.۵ متر است. نماي بيروني عمارت از سنگ تراشيده شده است و نقشه ساختمان از بالا به طرح عقاب در حال پرواز شباهت دارد كه با نمونه عمارت‌ هاي كشور آلمان، قبل از جنگ جهاني دوم منطبق است.

 

موزه شهرداري تبريز
در طبقه زيرزمين ساختمان شهرداري ميدان ساعت تبريز، تنها موزه تاريخ شهرداري‌ هاي كشور و از اولين موزه‌ هاي شهرداري در جهان، قرار گرفته است. در محوطه بزرگي، گل‌ كاري و درخت كاري‌ هاي زيبايي انجام شده و آنجا مي‌توانيد اولين تاكسي و اولين ماشين آتش نشاني تبريز را هم ببينيد.
آثار به‌ جامانده از بلديه (شهرداري) تبريز را در چندين تالار نگه مي‌دارد. يك تالار به دوربين‌ هاي قديمي شامل ۱۵۰ دستگاه دوربين اختصاص دارد كه توسط محمد علي جديد السلام عكاس پرتره و مجموعه دار اهل تبريز به اين موزه اهدا شده است.

در تالار فرش، قالي‌ هاي ناب و اصيل بيش از صد ساله را خواهيد ديد. بزرگترين فرش ايران كه در سال ۱۳۲۰ هجري شمسي بافته شده در آنجا قرار دارد. اسناد مكتوب ازجمله كتاب‌‌ ها و نسخ خطي و… در تالار اسناد قرار داده شده اند. از بخش‌ هاي جالب اين موزه، تالار صداست كه سازهاي ملي و بومي و كلاسيك از تار و سه‌ تار ايراني، تار آذربايجاني، بالابان، ساز عاشقي (گوپوز)، ني‌ انبان، دوتار جنوب خراسان تا انواع زنگوله و كوبه دَر، سازهاي آييني، مذهبي، راديوها و تلفن‌ هاي قديمي و همه وسايل مربوط به صدا را در خود نگهداري مي‌كند.

 

تالار دفاع مقدس (تالار شهدا) عكس و اسنادي از مقاومت و پايداري ايرانيان در جنگ تحميلي را به نمايش گذاشته است و تالارهاي ديگر شامل تالار هنرهاي معاصر، تالار خط و خوشنويسي، تالار حكمت، تالار چاپ و نشر و غيره است.

هداياي مقامات خارجي به شهرداران، جام‌ هاي قهرماني باشگاه شهرداري تبريز، چيني آلات، اسلحه قاسم خان والي (اولين شهردار تبريز)، اولين پمپ آتش خاموش كن، عكس از بناهاي تاريخي تبريز و سرداران مشروطه، اولين مكاتبات شهرداران را هم مي‌توانيد ديدن كنيد.

حرف آخر
ديدن آثار تاريخي كشورمان و يا جهان هميشه شگفت انگيز خواهد بود. مخصوصاً آن هايي كه هنوز زنده و سر پا هستند، رفت و آمد در آن ها صورت مي‌گيرد و به نوعي قلب تاريخ در آنها مي‌تپد؛ مانند ميدان ساعت تبريز. مي‌توانيم آنچه از گذشتگان‌مان باقي مانده را بگرديم تا ببينيم فرهنگ زندگي آن ها چه طور با تمدن تغيير كرده است. تجربياتتان را با مجله دلتا به اشتراك بگذاريد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/24 ساعت: ۱۰ توسط:deltatravel :