مجله گردشگري دلتا مجله گردشگري دلتا .

مجله گردشگري دلتا

۹ رستوران گياهي تهران براي گردشگران وگان

براي گردشگران گياهخوار هم انتخاب هاي متعددي در تهران وجود دارد كه مي‌توانند در سفرهاي رستوران گردي خود به آن ها سر بزنند.

اگر غلو نكرده باشيم امروزه بيش از يك سوم مردم جهان گياهخوار هستند و در سال‌ هاي اخير تعداد كساني كه به اين نوع رژيم غذايي پيوستند بيشتر شده است. تعداد گردشگراني هم كه اين روش غذايي را دارند كم نيست. هرچند گياهخواري از دوران نخستين انسان‌ ها هم وجود داشته و به هيچ‌ عنوان اتفاق جديدي نيست اما، اين روزها بيشتر همه گير شده و مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين مجله گردشگري مان به فكر اين گردشگران، مخصوصاً توريست هاي خارجي هم بوده و قصد دارد امروز به چند رستوران گياهي تهران سر بزند و آن ها را برايتان معرفي كند تا بتوانيد در سفرهايتان از رستوران گردي هم لذت ببريد.

نكته اين كه لازم نيست شما حتماً گياهخوار باشيد تا به اين رستوران ها برويد. تنوع غذايي و كنجكاوي تان هم مي‌تواند شما را ترغيب كند تا غذاهاي گياهي را امتحان كنيد. با مجله دلتا بمانيد تا شما را با بهترين رستوران‌ هاي گياهي شناخته شده و محبوب آشنا كنيم.

 

گياهخواري مختصر
براي آنكه بتوانيد رستوران مورد علاقه خود را انتخاب كنيد بايد چند نكته را بدانيد. گياهخواران به سه دسته تقسيم مي‌شوند.

دسته اول وگن ها هستند. (وگان) يعني صد در صد گياهخوار، هيچ نوع گوشتي اعم از قرمز، سفيد، دريايي؛ هيچ نوع لبنيات مثل شير و همه فراورده هاي شيري، و در نهايت تخم مرغ و يا هيچ پرنده ديگري را نمي‌خورند.
دسته دوم گياهخواران لاكتو هستند. يعني تخم هيچ پرنده و هيچ نوع گوشتي را نمي‌خورند، اما شير و فراورده هاي لبني را مصرف مي‌كنند.
دسته سوم گياه‌خوار لاكتو-اوو هستند يعني هم لبنيات مي‌خورند و هم تخم‌ پرندگان اما هيچ نوع گوشتي نمي‌خورند.
جالب است بدانيد وگن ها هيچكدام از اين دو گروه ديگر را به عنوان گياهخوار قبول ندارند. از سويي خام گياهخوران هيچ كداميك از آن ها را هم قبول ندارند. آن ها تمام تغذيه شان از ميوه ها، مغز ها و سبزيجات تازه است كه به آن ها “رو وگن” يا همان خام گياهخوار مي‌گويند.
با اين نكات حالا وقتي به يكي از اين رستوران ها مراجعه كرديد و منو را خوانديد مي‌توانيد بسته به شيوه غذايي تان و يا علاقمندي خود غذاها را انتخاب كنيد.

 

رستوران گياهي تجريش
نام اين رستوران را به صورت اصطلاحي رستوران گياهي تجريش مي‌خوانند. شايد شما باورتان نشود كه مي توانيد انواع پيتزاهاي گياهي را ميل كنيد. هم وگن هم اوو هم لاكتو. اگر به رستوران گياهي لاله در خيابان جعفر آباد تجريش برويد مي‌بينيد كه در اين رستوران انواع غذاهاي سالم و خوشمزه و خوش رنگ ولعاب گياهي را سرو مي‌كند. مي‌توانيد طعم كلي غذاهاي بي نظير وگن رو در اين رستوران بچشيد.

رستوران گياهي هربيس
در رستوران هربيس همه نوع غذا سرو مي‌شود هم سنتي مثل انواع خورش هاي قيمه و قرمه اما صد در صد گياهي، كوفته و كوكو وَ در نهايت فست فود و لازانيا و… وگن ها اوو ها و لاكتو ها مي توانند هر غذايي را كه باب طبعشان باشد در اين منو انتخاب كنند.

جالب است به شما بگويم حتي افرادي هم كه گياه خوار نيستند به اين رستوران سر زده  غذا هاي آن را امتحان مي كنند. در خيابان وليعصر واقع شده و پاتوق دانشجويان است. اتفاقاً فضاي جوان پسندي هم دارد و برخورد پرسنل هم عالي است. قيمت هايش هم مناسب است و خلاصه مي‌توانيد يك وعده غذايي سالم و بدون خونريزي را در اين رستوران نوش جان كنيد.

 

رستوران آناندا
اينجا از رستوران‌ هاي قديمي گياهي محسوب مي‌شود. چيزي در حدود ۱۳-۱۴ سال است كه مشغول سرويس دادن به گياهخواران است. در بين وگن ها محبوبيت خاصي دارد، داراي فضاي باز و سبز است و با نوع نگاه رستوران مناسب. ( نوع نگاه به اصطلاحِ بشقاب سبز)
رستوران آناندا در بهستان دهم و اختياريه جنوبي مشغول به كار است و منويي متنوع و كامل دارد. غذاهاي ايراني و فرنگي را سرو مي‌كند و غير گياهخواران زيادي را هم به مشتريان دائمي خود اضافه كرده است.

رستوران گياهي چارميز
اول از همه خوب است بدانيد به اين دليل كه رستوران چارميز محيطي كوچك دارد. اين نام را برايش گذاشته اند. اما اكثر اوقات شلوغ است به خصوص در هنگام ظهر. در تهيه غذاهاي اين رستوران، از مواد اوليه تازه و طبيعي استفاده مي‌‌شود و دوم غذاها در مقابل مشتريان و پشت آشپزخانه شيشه اي رستوران تهيه شده و پاستاهاي وگن بسيار خوشمزه اي دارد.

طعم پاستاي اين رستوران به اندازه اي بي‌ نظير است كه رستوران چارميز را به پاستا چارميز معروف كرده است. در خيابان حافظ قرار دارد و در كنار پاستا غذاهاي ديگري نيز در خود دارد كه هر سه گروه گياهخواران را راضي مي كند.

 

رستوران گياهي گويندا
رستوران و فروشگاه گويندا سال هاست كه بين گياهخواران شناخته شده است. تمام محصولاتي كه از فراورده هاي گياهي و سويا هستند را مي‌فروشد. همچنين همبرگر، سوسيس، كالباس، سس مايونز، پنير و همه همه را به صورت صد در صد وگن به شما ارائه مي‌كند. غذاهايش بسيار خوش طعم هستند و منوي پر وپيماني دارد.

شايد شما اسم گويندا را به عنوان فروشگاه انجمن گياهخواري هم شنيده باشيد؛ اما گويندا هم براي شما غذاي گياهي سرو مي كند و هم در محيط آرام و صميمي هر نوع اطلاعاتي كه در زمينه تغذيه سالم لازم داريد را به شما ارائه مي‌دهد. شايد پستر هاي :«صلح را از بشقاب خودتان آغاز كنيد» را هم در اين رستور ان ببينيد.

مهر ميترا
يكي از بهترين رستوران‌ هاي گياهي تهران رستوران مهر ميتراست.  با منويي متنوع كه هر شخص گياهخوار، خام‌گياه خوار و حتي گوشت خواري را به راحتي مجذوب خود سازد. در لواسان، بلوار باستي قرار گرفته و با شعار هميشگي خود يعني “شاد و مهربان باشيد”، به مشتريان خود سرويس مي‌دهد. مهر ميترا سه طبقه دارد كه هر طبقه داراي جذابيت‌ هاي خاص خود است. اين رستوران از صبحانه تا شام در فضايي دلپذير منو خود را به گياهخواران ارائه مي‌كند.

رستوران مهر ميترا دكور بسيار ديدني اي هم دارد و به شكل خلاقانه اي منوي خود را طراحي كرده است.

 

رستوران گياهي پيور
در خيابان شيخ بهايي جنوبي رستوران پيور يكي ديگر از  رستوران‌ هاي گياهي قرار گرفته و از سال ۱۳۹۳ در مجتمع آ.اس.پ افتتاح شده است. به صورت حرفه‌اي با پيام مهرباني آغاز شد و دكوري دلنشين و منحصر به فرد، در فضايي آرام و منوي متنوعي هم دارد. اينجا همه نوع غذاي گياهي مخصوص گياهخواران، وگان‌ها، خام‌ گياهخواران و … تهيه شده و از مشتريان پذيرايي مي‌شود.
رستوران پيور جوايز مختلف داخلي و خارجي دريافت كرده كه يكي از آن‌ ها قرار گرفتن در ليست ۱۰ رستوران برتر تهران است.

رستوران گياهي خانه هنرمندان
يكي ديگر از رستوران‌ هاي گياهي كه حتماً هم از آن مطلع بوديد رستوران گياهي خانه هنرمندان است در پارك هنرمندان خيابان ايرانشهر تهران واقع شده و از  سال ۱۳۷۹ با هدف حمايت از محيط زيست آغاز به كار كرده است. از همان ابتداي كار هم، غذاهاي سالم و متنوع را به وسيله تركيب صحيح غلات، حبوبات، سبزيجات، لبنيات و ادويه‌جات در پارك هنرمندان در فضاي داخلي و خارجي ارائه مي‌كرده است. علاوه بر اين، در اين رستوران فروشگاه ارائه محصولات غذاهاي گياهي متنوع وجود دارد.

پيشنهاد مطالعه: اگر مي‌خواهيد با خانه هنرمندان بيشتر آشنا شويد مطلب ” خانه هنرمندان ، پاتوقي بي چون و چرا ” را مطالعه نماييد.

 

حرف آخر
برخي از اين رستوران ها محصولاتي غذايي هم مي‌فروشند كه مي‌توانيد طبق راهنماي زير آن ها را براي خود خريداري كنيد.

به برچسب روي محصول و نشان “نقطه” روي آن دقت كنيد.

نقطهٔ سبز توپر در وسط اين آرم به معناي آن است كه فرآورده، صد در صد وگن است.
نقطهٔ سبز توخالي در وسط اين آرم به معناي آن است كه فرآورده، گوشت ندارد ولي لبنيات دارد.
نقطهٔ قهوه‌اي توخالي در وسط اين آرم به معناي آن است كه فرآورده، تخم‌مرغ دارد.
نقطهٔ قهوه‌اي توپر به معناي آن است كه غذا، شامل گوشت است.
 


برچسب: تهران، تهرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۶:۵۷ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

هتل نارنجستان نور ؛ دريايي از عطر بهارنارنج

هتل نارنجستان نور يك هتل بي نظير و ديدني در سواحل كاسپين است. با آن فضاي روح نوازش مي‌تواند اقامتي خاطره انگيز را برايمان رقم بزند.

امروز در صفحه هتل هايمان به سراغ هتلي رفته ايم كه بيش از هر چيزي يك اسم با مسما دارد. در محوطه‌اش عطر بهار نارنج در فصول مناسب، دل هر گردشگر را مي‌ربايد. محيطي بسيار جوان پسند و مدرن دارد. كل منطقه يكي از مناطق پر تردد و به ويژه انتخاب تهراني‌ ها براي گذران تعطيلات است. تعطيلاتي كه آميخته با عطر بهار نارنج، بوي نمك دريا و شميم جنگل است. امروز به هتل نارنجستان نور مي‌رويم. در استان مازندران، در كيلومتر ۷ جاده محمودآباد به نور، با مجله دلتا همراه شويد.

هتل نارنجستان نور
هتل پنج ستاره نارنجستان در اواخر دهه ۱۳۷۰ بنا و در سال ۱۳۹۱ بازسازي شده است. در كنار منطقه جنگلي و درياي خزر با چشم اندازي زيبا، به شكل محوري بنا شده است. خيابان اصلي هتل نارنجستان نور سنگ فرش است و به ورودي و نماي زيباي هتل منتهي مي‌گردد. از ابتداي مجموعه كه وارد مي‌شويد پرسپكتيو هتل و نماي كافي‌شاپ گردان كاملاً مشخص و چشم نواز است. در پنج طبقه و ۱۱۹ باب اتاق و سوئيت بنا شده و پرسنلي مجرب و حرفه اي دارد.

 

نام اين هتل را بي شك از مهمانان قبلي آن شنيده‌ايد. لوكس پسندان زيادي تا به حال در اين هتل اقامت كرده‌اند. در يك مرواريد دلربا كه همه خاطرات خوش موج هاي آبي و جنگل هاي سرسبز و نسيم بهشتي را براي هميشه در ذهنتان خواهد نشاند. هتل نارنجستان نور در مجموعه اي شامل ۵۷ ويلاي دوبلكس ، ۵۲ اتاق دو تخته و سه تخته لوكس ، ۱۰ سوئيت و رويال سوئيت ، سالن آمفي تئاتر ، رستوران و كافي شاپ گردان با انواع غذاهاي ايراني و فرنگي ، كافي شاپ و فست فود ساحلي ، كلوپ ورزش هاي آبي ، سالن بيليارد و بازي هاي كامپيوتري ، چايخانه سنتي بهارستان و مركز تجاري قرار گرفته است.

معماري بي نظير و منحصر به فردي دارد، اسلوب هاي معماري اصيل ايراني را كاملاً رعايت كرده و  مكاني مطمئن و زيبا براي مشكل‌ پسندان فراهم آورده است.

اتاق هاي هتل نارنجستان نور
دو تخته (جنگل)
شامل يك تختخواب دو نفره (يا دو تخت يك نفره) يك كاناپه ۳ نفره قابل تبديل به دو تخت يك نفره ، قابليت استفاده براي ۴ نفر صبحانه رايگان براي ۲ نفر
ويلاي تيپ B
يك تختخواب دو نفره همراه يك كاناپه سه نفره تختخواب شو براي استفاده ۲ نفر قابليت استفاده براي ۴ نفر (صبحانه به تعداد نفرات) با امكان سرويس اضافه براي دو نفر
سه تخته (جنگل)
شامل يك تخنخواب دونفره و يك تخت يكنفره، يك كاناپه ۳ نفره تختخواب شو براي استفاده ۲ نفر-قابليت استفاده براي ۵ نفر (صبحانه رايگان براي ۳ نفر)

امكانات هتل نارنجستان نور
خانه داري
روم سرويس
نشريه ويژه نارنجستان
واحد فناوري اطلاعات
لاندري
تلفن سانترال
صندوق امانات ديجيتال
نمازخانه
خياط خانه
باشگاه مشتريان هتل نارنجستان
ميني بار
دستگاه خودپرداز
تاكسي سرويس
سالن آرايش و زيبايي نارنجستان

امكانات جانبي هتل
صبحانه خوري هتل نارنجستان
صرف صبحانه ايراني در يك فضاي دلنشين، و آن هم با معماري ايراني حتماً دلچسب خواهد بود. با بوفه اي كامل از غذاهاي ايراني و فرنگي و دسرهاي متنوع كه از ساعت ۷:۳۰ الي ۱۰:۳۰ آماده سرويس دهي به مهمانان است و براي استفاده عموم آزاد.
رستوران سنتي بهار
در ضلع غربي ورودي هتل نارنجستان نور رستوران سنتي بهارستان را خواهيد يافت. با محيطي سنتي و قديمي، غذاهاي محلي، انواع كباب هاي اصيل ايراني، نوشيدني هاي گرم و انواع چاي ساده و طعم دار كه بهترين سرويس ها را به شما ارائه مي دهد.

رستوران هاي صدف و مرواريد
رستوران هتل نارنجستان در دو بخش شرقي و غربي با نام هاي صدف و مرواريد، در لابي هتل واقع شده است. محيطي ديدني دارد و براساس استاندارد هتل هاي ۵ ستاره و تنوع منوي غذايي انواع غذاهاي ايراني ، فرنگي و محلي با كيفيت را برايتان مهيا كرده است.
رستوران گردان
رستوران گردان از زيباترين فضاهاي هتل نارنجستان است. چشم اندازي كامل از ساحل زيباي مازندران و مناظر اطرافش را پيش روي مهمانان قرار مي‌دهد. در طبقه پنجم هتل با انواع غذا هاي ايراني و فرنگي در قالب كافه رستوران قرار گرفته است. مهم اينكه اين رستوران آماده برگزاري جشن ها و مراسم بهترين لحظات شماست.

سالن آمفي تئاتر
سالن همايش، هم از نظر هزينه و هم از نظر پرستيژ كنفرانس، بسيار حائز اهميت است. مركز همايش بين المللي نارنجستان با برخورداري از امكانات منحصر به فرد، آماده برگزاري رويدادهاي فرهنگي ، هنري و اجتماعي است. كنفرانس ، سمينار ، همايش ، جشنواره ، كارگاه آموزشي و نمايشگاه را مي توانيد در يك سالن ۲۲۰ نفري با قابليت تغيير چيدمان صندلي ، فضاي نمايشگاهي به مساحت ۵۰۰ متر مربع ، استوديوي راديويي و تلويزيوني و سالن هاي پذيرايي و رستوران بر پا نماييد.
اتاق ماساژ
درمان سياتيك ، ديسك كمر و گرفتگي عضلات از طريق ماساژ هاي خاص در اتاق ماساژ هتل نارنجستان امكان پذير است. ماساژ ايراني، سوئدي، تايلندي، كاليفرنيايي، روسي، سنگ داغ، بادكشي، اصلاح مفاصل، ورزشي، پونتي، چاكرا و… همراه با مشاور تخصصي انجام مي شود.
كلوپ ورزشي
كلوپ ورزشهاي آبي نارنجستان شامل جت اسكي ، موتور چهار چرخ ، قايق موتوري ، باناناو …است كه صبح و بعداز ظهر مي شود با آن ها حسابي خوش گذراني كرد.

كافي شاپ لابي
اين هتل لابي بسيار زيبايي هم دارد در ارتفاعي بيش از ۶٫۵ متر از سطح دريا قرار گرفته و مشرف به آن هم هست. پوشش لابي در تراس طبقه سوم هتل و كاملاً شيشه‌اي است، آسمان زيباي خزر نه تنها از داخل لابي بلكه از راهروهاي اصلي اتاق ها و سوئيت ها كاملاً مشهود و داراي نور طبيعي است.

راه پله اصلي هتل دور آسانسور شيشه اي طراحي شده، آسانسوري كه به طرف طبقات و رستوران‌ ‌گردان هتل با نورپردازي زيبا درحركت است.
كافي شاپ ساحلي روستيك
كافه ساحلي روستيك در ضلع غربي هتل نارنجستان قرار گرفته و انواع شيك و گلاسه مخصوص، نوشيدني هاي گرم و سرد، آبميوه هاي طبيعي، آش و… را به گردشگران و مسافران ارائه مي‌دهد.

قوانين هتل نارنجستان نور
قوانين كنسلي هتل ها بسته به شرايط و زمان لغو رزرو، متفاوت است. به همين دليل شرايط و مبلغ جريمه در زمان كنسلي اعلام و از مبلغ واريزي كسر خواهد شد. مابقي مبلغ به حساب مسافر واريز مي‌گردد.
مسافرين گرامي مي توانند بعد از ساعت ۱۴:۰۰ اتاق خود را تحويل گيرندو قبل از ساعت ۱۲:۰۰ اقامتگاه خود را تحويل دهند.
هزينه اقامت كودكان خردسال تا سن ۶ سال رايگان محاسبه خواهد شد

 


برچسب: هتل، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۲:۴۳ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

آبشار يخي دره هملون ؛ يخ نوردي در پايتخت

فقط يك ساعت و نيم شايد زمان بخواهد تا همه جاي دره هملون را ببينيم. شيب تندي ندارد و اگر برفي نباشد، راه‌ رفتن در آن اصلاً سخت نيست.

براي تفريح و سرگرمي گزينه هاي زيادي در شهر تهران وجود دارد. در اطراف تهران هم براي پايتخت نشينان، جاذبه هاي گردشگري بسياري هست كه مي تواند مقصد يك روز تعطيل و مقاصد گردشگري آخر هفته باشد. از آن ها به عنوان تعطيلات آخر هفته خودتان استفاده كنيد. ما هم با مجله گردشگري مي‌خواهيم سري به آبشار يخي هملون بزنيم.

شايد فكر كنيد زمستان‌ ها بازار سفر به جنوب داغ‌ تر است اما، باورتان نمي‌شود سردگرد ها و طرفداران سفر هاي زمستانه چه قدر مقصد هاي زمستاني هيجان‌ انگيز تري نسبت به ما كه از سرما گريزانيم دارند. جايي مثل دره هملون با آن منظره آبشار يخي اش. در مسير ميگون به شمشك قرار گرفته و زمستان‌ ها پاتوق يخ‌ نوردي و پياده‌ گردي در برف است. با مجله دلتا همراه باشيد.

 

آبشار دره يخي هملون كجاست ؟
دره هملون،‌ درست در شمال شرقي تهران است. آبشار بي نظيري دارد كه در زمستان ها يخ مي‌زند. گذشته از آنكه مأواي يخ نوردان است، بلكه يك سوژه آنتيك براي عكاسان طبيعت هم هست. اگر از جاده لشكرك به فشم و بعد به ميگون برويم اين آبشار را مي‌بينيم.

نام همِلون را از آنجا گرفته اند كه: اگر به دره هملون سر بزنيد غارها و سوراخ‌ هاي زيادي در دامنه‌ هايش خواهيد ديد كه در قديم به آنها لانه مي‌گفتند. بعد از آن هم «همه جا لانه» يا «همه لانه» چرخيد و چرخيد و چرخيد و تا به ما برسد، به همِلون تبديل شد.
نكته: حتماً در فصل زمستان زنجير چرخ همراه خود بياوريد.

 

چرا بايد هملون را ببينيم؟

نمي‌دانم در تابستان به اين دره سر زده ايد يا نه؟ درست است كه آبشار، ما را ياد گرماي تابستان مي‌اندازد. اما باورتان نمي‌شود نيمي از زيبايي اين دره به آبشار و يخ زدن آن در فصل زمستان است. رشته‌هاي آبي كه به پايين مي‌ريزند، در دماي زير صفر يخ مي‌زنند و منظره‌ جذابي از قنديل‌ هاي برفي درست مي‌كنند. جايي كه يخ نوردان مي‌توانند حسابي دلي از عزا دربياورند.

هر چند خيلي از يخ نوردان براي اين ورزش بايد راه هاي دور را طي كنند. اما جالب است به شما بگويم غير از آبشار يخي خور خيلي‌ ها زمستان‌ ها براي يخ‌ نوردي به آبشار هملون مي‌آيند. آنها مي‌توانند از ديواره‌ هاي يخي آبشار صعود كنند و حسابي لذت ببرند.

آموزشگاه يخ‌ نوردي نيز آنجا وجود دارد اما، اگر شما يخ نورد نباشيد و يا تجهيزات لازم را نداشته باشيد باز هم از رفتن به اين دره نهايت لذت را خواهيد برد. آبشار هملون به قدري زيباست و چشم نواز كه مي‌توانيد ساعت ها به آن‌ خيره شويد و حتي متوجه گذشت زمان هم نشويد. در آنجا ورزشكاراني را هم خواهيد ديد كه از آبشار صعود كرده و كم كم در چشم شما مانند مورچه هايي مي‌شوند كه از ديواري سفيد بالا مي رند.

 

وسايل مورد نياز سفر

اگر فصل زمستان به‌ ديدن آبشار يخي هملون مي‌رويد، گذشته از زنجير چرخ براي ماشين، لباس خيلي گرم، عينك مناسب برف، بادگير، باراني، كلاه، دستكش و كفش مناسب يا پوتين هم لازم مي شود. غذاي سبك و آب كافي هم بايد برداريم.

نكته: دماي دره حدود ۱۰ درجه از جاده اصلي پايين‌ تر و حسابي سرد است.

چه طور به آبشار هملون برويم ؟
وسيله شخصي: ابتدا خود را به بزرگراه شهيد بابايي برسانيد، از آنجا به جاده لشكرك برويد و سپس به فشم و نهايتا به ميگون برسيد. از ميدان فشم تا ميگون ، فقط ۵ كيلومتر است. از آنجا جاده ميگون به شمشك را ادامه مي‌دهيم. ۵ كيلومتر ديگر كه برويم به هملون مي‌رسيم. همانجا كه تابلوي رستوران هملون نصب شده است.

وسيله نقليه عمومي: مي توانيد با اتوبوس هاي خطي شمشك كه ساعت ۷ از فلكه چهارم تهرانپارس به شمشك مي‌روند. خود را به آنجا رسانده و از شمشك هم با تاكسي به هملون برويد. اتوبوس برگشت هم ساعت ۱۵:۳۰ از شمشك به سوي تهران باز مي‌گردند.

 

جاذبه‌هاي نزديك دره هملون

فقط يك ساعت و نيم شايد زمان بخواهد تا همه جاي دره هملون را ببينيم. شيب تندي ندارد و اگر برفي نباشد، راه‌ رفتن در آن اصلاً سخت نيست. در تابستان ها باغ‌ هاي باصفاي اين منطقه پر از درختان سيب، گيلاس و آلبالو مي‌شوند.

غار هملون
دو غار كه به آن ها هملون كوچك و هملون بزرگ مي‌گويند در اينجا وجود دارد. با ۱۵ دقيقه پياده‌ روي از اول دره به غار هملون كوچك مي‌رسيم. بعد از حدود ۵۰ متر هم به هملون بزرگ. درازاي هملون بزرگ ۱۰۰ متر است. پيشنهاد مي‌كنيم براي سر زدن به اين غار با اصول غارنوردي آشنا باشيد و تجهيزات لازم را حتماً با خود برداريد.
قلعه استوار
قلعه استوار هم در تنگه هملون قرار دارد كه عمرش به قرن ۴ يا ۵ هجري مي‌رسد. بخش‌ هاي زيادي از اين قلعه خراب شده و فرو ريخته است اما، بقاياي آن‌ هنوز سر جايش است. در نزديكي اين قلعه، غار سه طبقه استوار هم قرار گرفته كه مي‌توانيد به آن هم سر بزنيد.
رودخانه هملون
يك رودخانه هم در دره هملون جريان دارد كه در بهار و اول تابستان پرآب است. به رودخانه شمشك مي‌ريزد و به باغ‌هاي سرسبز هملون هم نزديك است.

پيست اسكي شمشك
علاقه‌ مندان به ورزش اسكي، براي رفتن به پيست اسكي شمشك از اين مسير مي‌گذرند. به تهران نزديك است و امكانات كافي و هتل هم دارد.
حرف آخر

هملون مقصدي عالي براي سفري يك روزه‌ است. شايد بخواهيد مدت بيشتري را در اين جاذبه ديدني صرف كنيد. در اين صورت هتل ميگون و هتل شمشك بهترين انتخاب ها هستند و شما نمي‌توانيد بدون تجهيزات مناسب در اين منطقه كمپ بزنيد.


برچسب: تهران، تهرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۳:۳۱ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

پروژه لينك سازي داخلي

پروژه لينك سازي داخلي سايت

اگر استراتژي هدفمندي براي لينك سازي داخلي سايت خود نداشته ايد، متاسفانه دير يا زود سايت شما در آخرين صفحه از نتايج گوگل خواهد بود. !

در صورتي كه هر كدام از صفحات سايت شما فاقد هرگونه لينك داخلي باشند از نظر گوگل به عنوان صفحه بي هويت يا Orphan Pages شناخته مي شود.

همين امروز با سرمايه گذاري در پروژه سئو لينك سازي داخلي ميتوانيد جريان زندگي را براي هميشه در سايت خود را مجدد فعال كنيد.

 

گوگل تاكنون بيش از 250 فاكتور مهم براي رتبه بندي سايت ها در نظر گرفته است كه در بين تمامي اين فاكتور ها، لينك سازي يا Link Building به شدت مي درخشد و جز برترين فاكتور هاي مهم رتبه بندي در گوگل مي باشد .

لينك سازي داخلي سايت گنجينه پنهان و ستون فقرات سئو سايت مي باشد چون تاكنون تحت هيچ عنواني نمي توان از آن چشم پوشي كرد.

صفحات جديد زماني توسط ربات هاي گوگل بررسي مي شوند كه از صفحه اي ايندكس شده، ميانبري بين صفحات ايجاد شده باشد.

هدف گوگل در استفاده از لينك هاي داخلي دسترسي راحت به محتواي جديد و درك ارزشمندي يك صفحه در سايت است مثلا سايتي محتواي تازه اي ايجاد كرده اما هيچ لينك داخلي از ساير صفحات سايت براي آن ايجاد نشده باشد ربات هاي خزنده گوگل هيچوقت متوجه صفحه جديد سايت نمي شوند و  هيچ اتفاق خاصي براي جايگاه و رتبه سايت رخ نميدهد.

لينك سازي داخلي سايت نوعي سيگنال مثبت براي موتورهاي جستجوست كه اين صفحه سايت اهميت بالايي دارد.

منبع شيك رنك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۰:۵۱ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

خانه ملاباشي ؛ جاهاي ديدني اصفهان (ويدئو)

خانه ملاباشي يكي از جاهاي ديدني جذاب اصفهان و در طول دروان مختلف ساخته شده است. مثلاً زنديه و قاجار. به همين دليل نشاني از معماري هر يك از اين حكومت ها را در خود دارد.

در گذشته مطلبي راجع به عمارت نمكدان اصفهان منتشر كرديم و يكي از خوانندگان‌مان پيشنهاد داد از خانه هاي تاريخي اصفهان، خانه ملاباشي را هم كه بسيار ديدني است، معرفي كنيم. با تزئينات و معماري خيره كننده و داستان هاي تاريخي بسياري كه باعث شد پس از تحقيق ، مجله گردشگري مان سراغ اين خانه منحصر به فرد برود و زيبايي هايش را برايتان به نمايش بگذارد. به خانه معتمدي هم معروف است و براي بازديد عموم آزاد. با مجله دلتا بمانيد تا گشتي در اين خانه ديدني بزنيم.

پيشنهاد مطالعه: براي آنكه اطلاعات بيشتري از عمارت نمكدان بيابيد مي‌توانيد مطلب “عمارت نمكدان اصفهان” را مطالعه كنيد.

 

خانه ملاباشي اصفهان
يكي از زيبا ترين خانه هاي تاريخي اصفهان‎، خانه ملاباشي است كه با نام خانه معتمدي هم شهرت دارد. مربوط به دوره‎ زنديه و قاجار است. در دهه ۸۰ شمسي فردي به نام دكتر معتمدي اينجا را خريده و پس از مرمت، براي ديد عموم آن را باز گذاشته است. خانه اي كه مثل يك ساحره قدرتمند است و با نور و رنگ جادوگري مي‌كند!

اتاق ‎هايي فرش شده دارد و شايد نيمي از زيبايي هايش به همين دليل باشد. خانه اي مفروش با تزئينات منحصر به فرد و چشم نواز. از قسمت ‎‎هاي مختلفي تشكيل شده و بخش هاي مختلفي دارد. حياط زيبا، شيشه‌ هاي رنگي و تمام وسايلي كه در اين خانه هست مي‌تواند سوژه اي بي نظير براي عكاسان و يا حتي سينما گران باشد. به علاوه اينكه اين خانه بارها به عنوان لوكيشني براي آلبوم عكس عروس و داماد ها هم در اختيارشان قرار گرفته است.

بخش هاي اندروني با ارسي‎ هاي رنگي و بزرگ، فرش ايراني و پشتي ‎هاي قديمي، مزين شده. اتاقي در انروني وجود دارد كه پر از رختخواب است و آن جا هم كه اتاق زايمان بوده است، باز ارسي ‎ها و فرش زيبا و شيشه هاي رنگي دارد. پشت بام خانه هم زاويه ديد ديگري به شما مي دهد كه منحصر به فرد است.

 

اتاق شاه نشين نقاشي ‎هاي مخصوصي در سقف دارد كه نماد ماه‎ هاي مختلف سال هستند، و با گچبري ‎ها و شيشه ‎ها و فرش ‎هاي ايراني مزين شده اند. راهرو هاي اين خانه هم زيبا هستند. نورپردازي ها و نقاشي‎ هاي ديدني دارد كه مي توانند در قاب دوربين شما خود نمايي كنند.

آدرس خانه ملاباشي
آدرس: اصفهان، خيابان ملك، كوچه ملاباشي، خانه اول سمت راست.

اين خانه در محله پاقلعه اصفهان قرار گرفته است. در بافت شهري، در خيابان ملك، كوچه ملاباشي. و بقيه كوچه هم در گذشته ملاباشي بوده و املاك و اسطبل و … هم آنجا قرار دارد. براي همين برايتان نوشتيم خانه اول سمت راست.

ساعت بازديد خانه ملاباشي
اين خانه را بخش خصوصي اداره مي‌كند. يعني بليط نمي‌فروشند اما، مي‎توانيد به آنجا رفته، در بزنيد و با سرايدار آنجا كه پيرمردي مهربان هم هست صحبت كرده و با پرداخت هزينه اي داخل شويد. ساعت بازديد خانه ملاباشي را در گوگل ساعت ۹ صبح اعلام كرده اند اما از آنجا كه گاهي صاحب خانه هم آنجا هست به شرط رعايت احترام همان ساعت ۹.۳۰ تا ۷ عصر كه ساعات معمول بازديد خانه هاي تاريخي است آنجا حضور داشته باشيد. از سويي گردشگران زيادي هم در آنجا تردد مي‌كنند براي همين معمولاً در باز هست.

 

بخش هاي مختلف
بخش‎هاي مختلف اندروني و بيروني و حياط و راهرو‎هاي متعدد،  اتاق‎هاي زيبا، اتاق زايمان، تابستان نشين، شاه نشين و… همه و همه قسمت هاي ديدني اين خانه هستند كه راهنماي آنجا شما رابراي بازديد از همه آن ها خواهد برد.

اولين چيزي كه پس از ورودتان جلب توجه مي‌كند، يك دنيا رنگ خيره كننده است. همه چيز اين خانه، حتي تيرك‌ هاي چوبي سقف، به زيبايي تزئين شده‌ و با متنوع رنگ‌ ها چشم‌ ها را مي‌نوازد. انواع هنر هاي فاخر ايراني، از آينه كاري گرفته تا مقرنس كاري و گچ‌ بري، در تزئينات داخلي خانه به كار رفته است.

حياط بيروني خانه ملاباشي
در سال ۸۰ خانه كه آقاي معتمدي اين خانه را خريد حياط كاملاً ويران شده بود و او اينجا را به طور كامل بازسازي كرد و به همين دليل است كه كمي نو به نظر مي‌رسد. پله ‌هايي كه به طبقه بالايي و ايوان مي‌رود، اتاق زيبايي در انتهاي حياط بيروني با پنجره ‌هاي رنگارنگ همه باز سازي شده اند. اما هنوز هم تمام وسايل اين اتاق عتيقه هاي قديمي خانه ملاباشي هستند و در هنگام غروب نور خورشيد كه از شيشه‌هاي رنگي عبور مي كند به شكل رنگين كماني تمام اين اتاق را پرخواهد كرد.

در حياط خانه هم مي توانيد نقاشي‎ هاي زيبا و كاشي كاري‎ هاي معاصر را  ‎بينيد. و كوزه‎ هايي كه براي تزئين آنجا قرار داده شده اند.
شاه نشين
شاه نشين اين خانه، بي هيچ غلوي زيباترين بخش اين خانه است. ديوارهايش آينه كاري شده، به نقاشي روي كچ، كچ كاري ها و  ارسي‌ هاي ۹ دري مزين است. دور تا دور اين اتاق، از اشياي عتيقه اي پر شده كه اگر به همه آنها بخواهي دقت كني و براي ديدنشان تك به تك وقت بگذاري شايد يك ساعتي را محسور اينجا شوي. سقف و لوسترها هم اينجا را بسيار ديدني كرده اند.

تابستان نشين
اتاق‌ هايي در اين شاه نشين وجود دارند كه از آن ها به عنوان اقامتگاه استفاده مي‌شود. “عمارت و خانه ملاباشي اصفهان به عنوان هتل ديپلمات مورد استفاده است”
تابستان نشين اين خانه باقي مانده از دوره زنديه بوده است. هرچند به طور كامل مرمت شده و ديوار هاي آن نقاشي شده اند. اما هنوز هم مي توانيد در كنار ستون اول يك نقاشي از همان دروان را ببينيد كه ابعادي حدود ۲۰ سانتي متر مربع دارد.

در لايه برداري‌ هايي كه در بازسازي ها انجام شده بسياري از تزئينات تاريخي و قديمي سر بر آوردند كه نام سيارات و ماه‌ هاي باستاني ايراني را روي سقف و ديواره‌ ها به نمايش گذاشته اند.
حياط اندروني
پس از گذر از تابستان نشين به اين حياط مي‌رسيد، اين قسمت به طور كامل فضاي تاريخي خود را حفظ كرده و ۹ دري و پنج دري‌ ها با آن چوب‌ هاي كهنه جلوه بصري زيبايي به اين قسمت بخشيده‌اند. پر است از نقاشي‌ هايي خوش رنگ و زيبا با حوض مياني بلند كه به شاه نشين ختم مي‌شود و پايين آن سرداب قرار دارد. در اين مكان شما مي توانيد تفاوت معماري صفوي و قاجاريه را به وضوح مشاهده كنيد. مثلاً سرداب قاجاري وسيع تر و با سقفي چوبي است ولي در سرداب صفوي، سقفي، طاق و چشمه از جنس آجر است. شومينه‌ ها هم منتفاوتند. در دوره صفويه روي آن تزيينات زيادي انجام شده است ولي كنگره‌ هاي چوبي منقوش در بالاي اتاق ۹ دري معماري قاجاريه را مي نماياند.

تاريخچه خانه ملاباشي اصفهان
خانه ملاباشي اصفهان در طول دروان مختلف ساخته شده است. مثلاً زنديه و قاجار. به همين دليل نشاني از معماري هر يك از اين حكومت ها را در خود دارد. در خيابان ملك واقع شده و داستان هاي تاريخي مختلفي از ورود ملاباشي در آن شنيده مي‌شود.

ملاباشي ستاره شناس دربار ناصر الدين شاه قاجار بود. زمان حكومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدين شاه در اصفهان، ملاباشي كه فردي معتدل و به لباس روحاني ملبس شده بود براي آرام كردن جو متشنج آنجا فرستاده شد. ملاباشي با ورود به اصفهان اين خانه را خريد. جايي كه موقعيت بسيار خوبي براي اين روحاني داشت مثلاً به خانه ملك التجار يا خانه آقا نجفي آخوند بسيار نزديك بود.
جالب است بدانيد اتفاقاً در آن زمان اين خانه اصلاً آنقدر مجلل و زيبا نبود. فقط دو پنج دري و يك زمستان نشين از دوره زنديه داشت.

 

اما پس از ورود وِي، شاه نشين و اتاق ۹ دري به اين خانه اضافه شد. يكي از مهم‌ترين و جذاب‌ترين اتاق هاي اين عمارت كه بيشتر عكس هايي كه در اينترنت مي بينيد از اين اتاق ها هستند.

حرف آخر
اين خانه واقعا خانه اي براي زندگي است. پس به اين هم فكر كنيد. در هنگام بازديد از خوردن و آشاميدن بپرهيزيد و به وسايل ديدني دست نزنيد. اجازه عكاسي به شما  داده مي‌شود. از آنجايي كه كل خانه با قالي ايراني مفروش است، امكان بازديد براي افراد با نيازمندي‌ هاي خاص فقط با در نظر گرفتن تمهديات خاص ممكن است. تميز كردن چرخ‌ هاي ويلچر يكي از آن تمهديات است.


برچسب: ايران، ايرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۰:۵۴ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

هتل كويري بالي ، ضيافتي در دل كوير

يكي از مزيت‌ هاي اين هتل حق انتخاب در رزرو اتاق‌ ها است و به جديدترين سيستم هاي گرمايش فن كوئل و سرمايش اسپيليت مجهز است.

امروز راجع به هتلي صحبت مي‌كنيم كه بزرگ‌ ترين هتل كويري مركز ايران است. در شهر خور و بيابانك اصفهان قرار گرفته و هتلي ۳ ستاره است. هتل كويري بالي كه به منظور جذب توريست هاي داخلي و خارجي و با هدف كوير نوردي و پذيرايي از گردشگران تورهاي صحرا در دل كوير بنا شدهاست. در سال ۱۳۸۸ در ۲ طبقه و با ۳۳ باب اتاق به بهره برداري رسيد و امروز به حدود ۴۰ باب اتاق‌ و مهمانسرا هم رسيده است. به دو صورت مدرن و سنتي و بر اساس استاندردهاي هتلداري چيدمان شده‌ و بهترين ها را براي پذيرايي از مهمانان ارائه مي‌دهد.

صفحه هتل هاي‌مان امروز به اين اقامتگاه ديدني سر زده است تا ببيند هتل كويري بالي با داشتن مساحتي در حدود شش هزار متر مربع چه دارد كه برايمان بگويد. با مجله دلتا بمانيد.

 

كوير خور و بيابانك
كوير خور و بيابانك منحصر به فرد است و ديدني هايش هم شگفت انگيز. وقتي براي ديدن جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك مي‌رويد خواهيد ديد اهالي آنجا هم بسيار مهمانپذير هستند. اصلاً استان اصفهان يكي آن استان هاي بي نظير است. از جاذبه هاي تاريخي گرفته تا مقاصد شگفت انگيز طبيعي، ديدني هايي دارد كه زبانزد است مانند درياچه نمك كه برخي آن را با عنوان درياچه نمك كوير مصر هم مي‌شناسند.

فكر اقامت در اين كوير و ساختن خاطرات درخشان ممكن است ذهنتان را مشغول كند. تعدادي اقامتگاه بوم گردي هم آنجا هست به علاوه هتل كويري بالي كه مي‌تواند بهترين گزينه باشد. درياچه نمك، روستاي گرمه و ايراج، كوير مصر، كانال‌ هاي پلايا از جمله مكان‌ هاي ديدني نزديك به هتل بالي است. مي‌توانيد از قلعه سه هزارساله بياضه، روستاي باصفاي سي و سه چشمه و تالاب و چشمه و نخلستان روستاي گرمه نيز بازديد كنيد و در شب هم به تماشاي ستاره‌ها در قلب كوير برويد.

پيشنهاد مطالعه: براي اشنايي بيشتر ب ديدني هاي خور و بيابانك مطلب “جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك” را بخوانيد.

 

هتل كويري بالي
اين هتل بي شك يكي از بهترين اقامتگاه هاي حاشيه كوير مركزي ايران محسوب مي‌گردد. معماري زيبا و كاملاً متناسب با كوير دارد. چيزي شبيه به قلب كوير است. فضايش بسيار ديدني است. با آن رنگ هاي قهوه اي و تزئينات رنگي. حوض زيبايي هم وسط آن تعبيه شده كه شايد سوژه اولين عكس‌تان از اقامت در هتل كويري بالي باشد. امروز حدود ۴۰ واحد اقامتي دارد و دسترسي هايش به جاذبه هاي ديدني بسيار آسان است.

۵۵ كيلومتر تا منطقه توريستي كوير مصر فاصله دارد. تا فرودگاه بين المللي اصفهان ۲۷۰ دقيقه فاصله، تا ايستگاه قطار اصفهان ۲۷۹ دقيقه، تا پايانه مسافربري اصفهان ۲۷۹، تا روستاي گرمه ۲۲، تا كوير مصر ۵۴ و تا روستاي جندق ۷۸ دقيقه فاصله زماني دارد.

 

اتاق ها و امكانات
هتل بالي داراي يك حياط اصلي است كه دور تا دور آن اتاق ها با چيدماني سنتي قرار گرفته اند. با ديوار هاي كاهگلي و آن پنجره ها و درهاي به جا انتخاب شده. دالان هايي كه آنجا ساخته شده اند به زيبايي بنا افزوده اند. وقتي وارد آن مي‌شوي انگار در دل كوير به يك شهر ديگر رفته اي كه خبر از آن خشكي و بي آب و علفي كه در ذهنت مجسم كرده‌اي نمي‌يابي. حوضي كه وسط آن طراحي شده است از ورودي تا جلو در بنا ادامه دارد كه خودش زيبايي آنجا را چند برابر كرده.

از امكانات مناسب اقامتي اين هتل هم برايتان بگوييم: پاركينگ رايگان، اينترنت، تلويزيون در لابي، اتاق چمدان، سرويس بهداشتي در لابي، كتابخانه، تاكسي سرويس ۲۴ ساعته، ترانسفر رفت و برگشت، تبديل ارز، خدمات تور، خدمات اتوكشي، روم سرويس، سرو ناهار در اتاق، لاندري، سالن بيليارد، فروشگاه صنايع دستي، رستوران و كافي شاپ فقط برخي از امكانات و خدمات هتل كويري بالي خور و بيابانك هستند.

يكي از مزيت‌ هاي اين هتل حق انتخاب در رزرو اتاق‌ ها است و به جديدترين سيستم هاي گرمايش فن كوئل و سرمايش اسپيليت مجهز است.
اتاق هايش، هم مدرن هم سنتي است. از دو تخته تا شش تخته را هم سرويس دهي مي‌كند. در دكور سنتي از تشك پنبه اي كه روي زمين پهن مي‌شوند استفاده شده و لحاف قرمز رنگ روي آن زيبايي زندگي در مناطق روستايي را برايتان تدايي مي‌كند. وسايل تزئيني هم از صنايع دستي مردم كوير نشين را خواهيد ديد كه بسيار چشم نواز است. با ديوار هاي كاه گلي و به صورت كاملاً سنتي طراحي و چيده مان شده كه معمولاً اين بخش بيشتر مورد استقبال گردشگران است. اتاق هايي تخت دار هم براي مسافراني كه بخواهند تجهيز شده كه مي‌توانيد آن ها را هم انتخاب كنيد. احساس كمبود نخواهيد كرد.

 

همچنين يكي از ويژگي هاي بسيار با هميت و منحصر به فرد اين هتل، برگزاري تورهاي كوير نوردي است با حضور چندين ليدر حرفه اي و آشنا به تمامي كوير هاي اطراف اين منطقه. تورهاي ۳.۵ روزه دارد و خدماتي همچون بازديد از مناطق گردشگري كويري، ارائه تمامي وعده هاي غذايي، شب نشيني هاي گرد آتش در شب هاي كوير، بازديد از آبشار نمكي و درياچه نمك خور، سافاري، شتر سواري، موتور اي تي وي، روستاي مصر، بازديد از تالاب و چشمه گرمه و بازديد از روستا و قلعه باستاني بياضه، به كوير نوردان ارائه خواهد شد.

قوانين و مقررات هتل كويري بالي
هزينه براي اقامت كودكان زير ۳ سال رايگان ، ۳ تا ۷ سال در صورت عدم استفاده از سرويس نيمه بها و بالاي ۷ سال نفر اضافه محاسبه مي‌شود.
پذيرش خانم تنها فقط با ارائه مدارك شناسايي معتبر امكان پذير است.
پذيرش صيغه نامه معتبر با مهر برجسته امكان پذير است.

كنسلينگ
اگر متقاضي تا ۲۰ روز قبل از زمان رزرو شده براي استفاده، نسبت به لغو آن اقدام كند، هيچ گونه جريمه‌اي به آن تعلق نخواهد گرفت.
از ۲۰ روز تا ۱۱ روز قبل از ورود مهمان به واحد اقامتي، مبلغ ۲۰ درصد هزينه اقامت يك شب به ازاء هر اتاق
از ۱۰ روز تا شش روز قبل از ورود مهمان به واحد اقامتي، مبلغ ۳۰ درصد هزينه اقامت يك شب به ازاء هر اتاق
از پنج روز تا ۴۸ ساعت قبل از ورود مهمان به واحد اقامتي، مبلغ ۵۰ درصد هزينه اقامت يك شب به ازاء هر اتاق
از ۴۸ ساعت قبل تا زمان ورود مهمان به واحد اقامتي، مبلغ ۷۰ درصد هزينه اقامت يك شب به ازاء هر اتاق

تبصره ۱: چنانچه مهمان پس از رزرو و اقامت در هتلي، بنا به هر دليلي از ادامه اقامت در هتل منصرف شد، هزينه يك شب اقامت به ازاء هر اتاق محاسبه و از مبلغ پيش‌ پرداخت كسر خواهد شد، به جز موارد خاص با توافق طرفين

تبصره ۲: كاهش تعداد اتاق‌ هاي رزرو شده توسط دفاتر خدمات سياحتي و جهانگردي تا ۴۸ ساعت قبل از ورود و تا سقف قابل قبول بوده و مشمول جريمه نيست.

آدرس هتل بالي خور و بيابانك
آدرس: خور – ميدان فاطمي – هتل كويري بالي


برچسب: هتل، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۵:۵۷ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

شهر زيرزميني كاريز كيش ، ۱۰۰۰۰ متر زير دريا

كاريز كيش، كه با نام شهر زير زميني معروف شده است با وسعت 10000 متر در عمق 16 متري در زير زمين بنا شده است. با سقفي پوشيده شده از صدف و مرجانهايي به عمرِ 270 ميليون سال كه در برخي قسمتها قدمت اين مرجانها به 570 ميليون سال نيز مي رسد.

سفر به جزيره كيش در هر زماني از سال براي گردشگران جذابيت دارد. تابستان و زمستان هم ندارد. با آن طبيعت منحصر به فرد و تفريحات متنوع. جالب است بدانيد كه اين مرواريد خليجِ فارس غير از پاساژ گردي‎ ها و تفريحات آبي، مناطق گردشگري‎ زيبايي را نيز در خود جاي داده است. از تفريحات آدرنالين دار بگيريد تا آثار تاريخي و بناهاي ديدني. يكي از اين مناطق ديدني كاريز كيش است. شهري زير زميني كه بايد حتماً در ليست جاذبه هاي گردشگري تان نوشته شود.

 

امروز با مجله گردشگري مان سري به اين شهر زيرزميني زده ايم كه اتفاقاً يكي از زيبا ترين جاهاي ديدني كيش است. شبكه اي از قنات ها كه به اين نام معروف شده و فقط ۱۴ متر از سطح زمين پايين تر است. با مجله دلتا بمانيد.

كاريز چيست؟
كاريز، تشكيل شده از يك دهانه روباز و يك مجراي تونل مانند زيرزميني و چندين چاه عمودي كه اين مجرا يا تونل زير زميني را با سطح زمين مرتبط مي‌سازد، بخش‌ هاي مختلفي دارد و خود چاه‌ ها عامل تهويه هواي قنات نيز هستند. در حقيقت ايران را مي‌توان اولين كشوري دانست كه اين چرخه‌ پر كاربرد را به وجود آورد. سازه اي كه آب را بدون صرف هزينه و تنها با كمك گرفتن از نيروي ثقل زمين به مكان درست هدايت مي كرد.

 

كاريز كيش مقصد گردشگري
كاريز كيش كه با نام شهر زير زميني كيش هم معروف شده، به وسعت ۱۰۰۰۰ متر در عمق ۱۴ تا ۱۶ متري زير زمين، قرار گرفته است. ويژگي منحصر به فردي دارد، سقفي پوشيده شده از صدف و مرجان‎ هايي به عمرِ ۲۷۰ ميليون سال كه در برخي قسمت‎ ها قدمت اين مرجان ‎ها به ۵۷۰ ميليون سال نيز مي‎رسد.

در واقع همانطور كه گفته شد اين شهر زير زميني مجموعه‎ اي از قنات‎ هايي است كه با شبكه ‎اي از مسير هاي اصليِ هدايت آب شيرين، مورد استفاده قرار مي‎گرفته است. (كاريز معادلِ كلمه قنات در زبانِ عربي است.) و تنها قناتي در جهان است كه سقف آن با مرجان پوشيده شده.

دماي هواي خنك اين كاريز در تمام فصول سال تغيير نمي‎كند. يك جريان آب شيرين نيز از كنار گردشگران در حين بازديد مي‌گذرد. دماي هواي خنك و گذر آب، اين مكان را به يكي از بي نظير ترين مناطق گردشگري در كل خليج هميشه فارس بدل كرده است.

آدرس شهر زيرزميني كاريز كيش
اين جاذبه گردشگري را مي‌توانيد در بلوار ميرمهنا، بين ميدان المپيك و ميدان فارور بيابيد.
ساعت كاري كاريز كيش
همه روز هاي هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب مي‌توانيم اين شهر زير زميني را ببينيم را ببينيم.

فسيل هايي در دل مرجان‎ ها
ديدن لايه ‎هاي هفت متري مرجاني در سقف اين كاريز اولين چيزي است كه توجه شما را به خود جلب مي‎كند. مرجان‎ هايي كه فقط مي‎توانيد در زير درياها و اقيانوس ها، آن ها را ببينيد. اما كاريز كيش به راحتي اين زيبايي ‎هاي بي‎ بديل را مقابل چشمان شما قرار داده است.

بدنِ اين مرجان ‎ها كه زماني در بسترِ دريا جاي داشتند مملو از صدف‎ ها و فسيل آبزياني است كه بيش از ميليون ها سال قدمت دارند؛ و شما به وضوح مي‎توانيد هنگام بازديد، با نگاهي به سقف آن ها را مشاهده كنيد.

موزه و بازار صنايع دستيِ زير زميني
داخل دالان ‎هاي كاريز كيش، بازار صنايع دستي اي برپا شده است، كه مي‎توانيد از آثار دستي و هنرمندانه‎ اين مرز و بوم يادگاري‎ هايي براي خود و دوستان‎تان تهيه كنيد. همچنين در بخشي از اين كاريز موزه ‎اي قرار دارد كه در آنجا فسيل‎ هايي از جانوران همراه شناسنامه و مشخصات‎ آن ها، نگهداري مي‎شود وَ مهمتر از همه اين كه شناسنامه كاملي از تاريخچه خليج فارس را مشاهده خواهيد كرد كه بر نام بلند خليج ايراني هميشه فارس صحه مي‎گذارد.

 

امكانات توريستي كاريز كيش
گذشته از جاذبه ديدني و گردشگري اين كاريز، امكانات ديگري نيز به اين مجموعه اضافه شده است. مانند عكاسخانه كه اجازه مي‌دهد خاطره اين روز زيبا را در اين مكان ديدني براي خود ثبت كنيد. همچنين مي‎توانيد بر دست و بدن خود نقش ‎هايي زيبا از حنا بزنيد كه خاص مردمان جنوب كشورمان است. همچنين رستوران و كافه‎اي نيز براي گردشگران تعبيه شده است.

تاريخچه مختصر
قنات كيش در حدود ۲۰ سال پيش رو به تخريب بود و در معرض نابودي قرار داشت. در سال ۱۳۷۸ سرنوشت كاريز كيش به دست يكي از ايرانياني كه پس از سال‌ها از آلمان بازگشته بود تغيير كرد. مهندس حاجي حسيني با تحقيق روي اين سازه به آن علاقه‌ مند شد و تصميم به بازسازي آن گرفت. او در همان سال مرمت و بازسازي كاريز را با حفظ اصالت بنا شروع كرد و به يك شهر زيرزميني با بخش‌ هاي مختلف توريستي تبديل شد.


برچسب: ايرانگردي، سفر، كيش، گردشگري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۵:۵۱ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

عمارت عين الدوله ديروز ، نگارخانه برگ امروز

عمارت عين الدوله يادگاري از دوره قاجار و نشاني از بافت قديم است. امروزه نگارخانه برگ در آن داير شده و از بناهاي بي نظير و ديدني براي تاريخ گردان است.

تهران قديم هميشه جذابيت هاي خود را داشته و دارد. امروز در مجله گردشگري مان به يكي از بناهاي به جا مانده از اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي سر مي‌زنيم. كمتر در بين شهروندان شناخته شده است. اما شايد يا عكس هايش را ديده و يا حتي از مقابل آن عبور كرده باشيد. عمارت عين الدوله كه معماري آن هم به شيوه معماري قاجاري و بسيار ديدني است. از باغي كه اين عمارت در آن قرار داشته، تقريباً چيزي باقي نمانده اما خوشبختانه بناي عمارت پابرجا است و امروز به نگارخانه برگ تبديل شده است.

در زمان جنگ جهاني دوم، اين عمارت شاهد واقعه اي مهم بود. برگزاري كنفرانس تهران كه در خاطرات اين بناي ديدني ثبت شده است. با مجله دلتا بمانيد تا گشتي در اين يادگار تهران قديم بزنيم

 

شيرين هروي و نگارخانه برگ مختصر
عين‌الدوله صدر اعظم مظفر الدين شاه بود؛ باغ و عمارتي در مبارك‌ آباد بنا كرد. شاهزاده عبدالمجيد ميرزا عين الدوله اراضي ديگري هم داشت. باغ شازده(شاهزاده) در جنوب مبارك آباد كه امروز بخشي از آن به صورت بوستان و به نام باغ شازده در آن جا داير است. مجيديه برگرفته از نام وي است.

عين الدوله در سال هاي پاياني عمر ورشكست شد و طلبكاران بسياري از اموال او را به يغما بردند و اين باغ هم مالك جديدي با نام بصيرالدوله(هروي) پيدا كرد و بعد از مرگش به فرزندش دكتر نصرت‌الله هروي، و از ايشان  هم به دخترش شيرين انتقال يافت. تا اين كه در سال ۱۳۷۶ خورشيدي با توافق شيرين هروي، شهرداري آن را در اختيار گرفت و آنجا را به فضايي عمومي تبديل كرد كه قابليت موزه و مكان‌ هاي ديگري با كاربري عمومي را دارا باشد. همچنين اين بنا و باغ در تاريخ ۴ /۴ / ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملي ايران هم به ثبت رسيد.

در سال ۱۳۸۷، شهرداري فضاهاي عمارت عين الدوله را در زمينه حمايت و گسترش هنرهاي شهري تجهيز كرد در مهرماه همان سال نگارخانه‌ برگ يكي از معروف ترين نگارخانه‌ هاي ايران در مكان جديد خود، عمارت عين‌ الدوله، دور تازه‌ اي از فعاليتش را آغاز كرده و در كنار نمايشگاه‌ هاي نقاشي، به برگزاري نگارخانه هاي طراحي عكس‌، چاپ دستي، مجسمه و چيدمان هم پرداخت.

 

نگارخانه برگ عمارت عين الدوله
باغ ۱۱۹۰۰ متر مربع و به شكل مستطيلي شمالي جنوبي و با چهار در است؛ دو ورودي تشريفاتي درسمت شمال، دو دَر فرعي در دو جهت شرق و غرب و يك در اصلي هم در جنوب دارد.

ساختمان در دو طبقه بنا شده است، بنايي اعياني ولي ساده‌. در طبقه همكف آن شاه‌ نشين با سقف آيينه‌ كاري شده و تزئينات قرار داشت، كه دو طرف آن، راهرو ايجاد شده و دسترسي به طبقه دوم از طريق راه ‌پله هاي سمت شمال شرقي بنا بود.

بصير الدوله بالكني در طبقه دوم ايجاد كرد و با توسعه سالن ضلع شمالي، در طبقه همكف، چند اتاق به صورت دو گوشواره‌ قرينه در دو سمت بنا ساخت. افزون بر آن سرويس بهداشتي و حمامِ درون عمارت هم از كارهاي وي بود.

ايواني در آنجا قرار دارد كه دور تا دور ساختمان را مي چرخد. بنا با نقاشي ديواري، گچ بري، آيينه كاري و قاب بندي تزئيين شده است و رنگ چشم نوازي دارد.

 

معماري و پلان عمارت عين الدوله
معماري ايراني هم مانند همه معماري هايي كه ريشه در فرهنگ بومي دارند، به اقليم توجه داشت و تا پايان دوره قاجار آثار با ارزشي به وجود آورد. فضاهايي كه به طور مشخص به دليل ويژگي هاي بومي شكل گرفته بودند مانند اتاق كرسي، زمستان نشين، سردابه كه اقليم در آن ها موضوع اصلي بوده است. در دوره قاجار سبكي در معماري به وجود آمد كه برگرفته از معماري بومي و معماري غربي بود، عمارت عين الدوله نيز كه در زمان قاجار ساخته شده است تلفيقي از معماري اسلامي و غربي است.

پلان عمارت عين الدوله نشان دهنده گرايش به سادگي نسبت به معماري ايران باستان است. ستون هاي عمارت الهام گرفته از سبك باروك مغرب زمين، مانند سر در ورودي بنا كه سنتوري و آن هم ويژگي هاي معماري هاي غربي را در خود جاي داده است.

 

چطور به عمارت عين الدوله برسيم

آدرس: پاسداران، ميدان هروي، خيابان وفامنش، خيابان جمالي، شماره ۱۷

در حال حاضر ايستگاه مترو هروي در نزديكي اين عمارت افتتاح شده و مي‌توانيد پس از خروج از ايستگاه با تاكسي‌ هايي كه به ميدان هروي مي‌روند در خيابان وفامنش به سمت ميدان هروي رفته و سر خيابان جمالي از تاكسي پياده شده و به سمت عمارت عين‌الدوله برويد. همچنين مي‌توانيد از اتوبوس‌ هايي كه به ميدان هروي و پاسداران تردد مي‌كنند استفاده كنيد.

ساعات بازديد عمارت عين الدوله
همه روزه به جز جمعه‌ ها و ايام تعطيل از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر براي بازديد از آن مي‌توانيد مراجعه كنيد.

 

كنفرانس تهران

در خلال جنگ جهاني دوم سران سه كشور روس و انگليس و آمريكا كه پيشتر قوايشان در تهران مستقر شدند در پايتخت حاضر شدند. به جهت امنيتي و ديگر ملاحظات از مركز شهر و تمركز منطقه مسكوني دور شده و در عمارت عين الدوله مستقر شدند، و كنفرانس مشهور تهران را نيز در همين عمارت برگزار كردند.

كنفرانس تهران در روز هاي ۶ تا ۹ آذر ماه سال ۱۳۲۲ خورشيدي در تهران انجام و به منظور توافق درباره حواشي جنگ با متحدين و ترسيم  جهان پس از پايان جنگ جهاني دوم برگزار شد.

عكس تاريخي چرچيل، روزولت و استالين در ايوان شمالي بناي عين‌الدوله، يادگاري از اين رويداد است.

حرف آخر
متاسفانه بسياري قسمت هاي بافت كهن تهران قديم با اينكه در فهرست آثار ملي ثبت شده‌اند، قرباني ساخت و سازهايي مي‌شوند كه بي رويه در حال انجامند. زيبايي استخر عمارت عين والدوله و آن باغ و حياط مقابل عمارت به دلايلي كه نمي‌دانيم براي بنا شدن ساختماني بزرگ واگذار شده اند و اكنون ديگر از ان همه زيبايي مقابل عمارت خبري نيست. هرچند بناي عمارت هنوز پابرجاست و نگارخانه هم داير است اما چرا بايد هر روز منتظر از بين رفتن يكي از اين بناهاي خاطره انگيز و تاريخي بمانيم؟


برچسب: تهران، تهرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۹:۳۹ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك

ديدن جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك مانند قدم گذاشتن در روياهاست. ديدني هاي تاريخي و كهن اين شهرستان و آن درياچه زيباي نمك را در هيچ كجا نمي توان يافت.

در شرقي ترين نقطه استان اصفهان، در ۴۲۰ كيلومتري آن، شهرستاني زيبا با ديدني هاي چشمگير وجود دارد. شهرستان خور و بيابانك با ۱۲۶ آبادي بزرگ و كوچك. معمولا مصالحي از گل و خشت دارند اما، در قسمت هاي مدرن تر خانه هايي به روز تر و به شكل امروزي درآمده را نيز خواهيد يافت. جالب اينكه مساحت زيادي از اين منطقه كويري است و شما مي‌توانيد، در سفرتان از رمل هاي زيبا، تپه هاي شني و جلوه هاي بي نظير طبيعت شگفت زده شويد. مجله گردشگري مان در اين فصل سري به جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك زده است تا زيبايي هايش را با شما شريك شود. با مجله دلتا بمانيد.

 

خور و بيابانك
اصلاً اصفهان يكي آن استان هاي منحصر به فرد براي مقاصد گردشگري است. از جاذبه هاي تاريخي گرفته تا ديدني هاي شگفت انگيز طبيعي به حق هم جز اين نيست. ديدني هايي دارد كه زبانزد است مانند درياچه نمك كه برخي آن را با عنوان درياچه نمك كوير مصر مي‌شناسند و برخي هم با همان نام اين شهرستان. بياييد ببينيم ديگر جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك كجاها هستند و چه چيزهايي دارد كه شايد از آن بي خبريم.

قلعه رويايي بياضه
در روستاي بياضه در ۵۳ كيلومتري خور و بيابانك قلعه اي واقع شده است كه به ارگ بياضه هم معروف است. يك قلعه رويايي چند طبقه از خشت و گل. دور تا دور اين بنا خندق هاي عريض و عميقي به طول ۷ تا ۱۳ متر وجود دارد كه از ارگ در برابر دشمنان محافظت مي كرده است. سن و سالش به دوران ساسانيان مي‌رسد و سال ها كاركرد دفاعي داشته است. مسكوني هم بوده و جهانگردان زيادي هم راجع به آن صحبت كرده اند. مثل ناصر خسرو و ابن حوقل كه در سفرنامه‌ هاي خود از اين قلعه نام برده اند.

قلعه جندق
از دوران ايلخاني و ساساني قلعه‌اي تاريخي در شهر جندق واقع شده كه مساحت آن يك و نيم هكتار است. هنوز هم در دل اين قلعه افرادي زندگي مي‌كنند. خانه يغما جندقي شاعر معروف كشورمان كه يكي از جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك است هم در اين قلعه قرار دارد. قلعه جندقي كه هنوز سرپاست و در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است. مي‌توانيد از خانه هاي قلعه، مسجد، حسينيه، حمام و همچنين ديگر جاذبه هاي آن كه در كوچه پس كوچه هايش پراكنده اند ديدن كنيد.
مسجد جامع جندق
براي ساكنان قلعه جندق مسجدي در سال ۹۶۰ هجري قمري ساختند تا بتوانند در آن به عبادت بپردازند. در مركز قلعه جندق واقع شده و بار همه اعتقادات ساكنان آنجا را به دوش مي‌كشد. ميدان بزرگي در مسجد خواهيد ديد در صحني مستطيل شكل كه در اطراف آن غرفه هايي با طاق هاي ديدني به چشم مي‌خورند. از دو شبستان مسجد يكي پشت همين غرفه هاست و ديگري به عنوان محل عبادت بانوان استفاده مي‌شده و به صورت مجزا در شمال مسجد قرار گرفته است.

نارين قلعه
نارنج قلعه، در نايين قرار گرفته است و اسم نارين قلعه را شايد از همينجا گرفته است. يادگار دوره پارتيان يا ساسانيان است. برخي مي‌گويند به دليل وجود خندق هاي اطرافش، در حقيقت دژ دفاعي بوده است، و برخي مي‌گويند به دليل نوع معماري نارنج يا نارين قلعه در مركز شهر احتمالاً بايد محل زندگي حاكمان شهر بوده باشد.
روستاي گرمه
نخلستان سبز و آسمان آبي در روستاي گرمه به يكديگر دوخته شده‌اند. اينجا يكي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك است. در مسير جاده ابريشم قرار داشته و  قلعه كهني هم هنوز در آن باقي است. به دوره ساسانيان بر مي‌گردد كه احتمالاً هم كاربرد دفاعي داشته و هم مسكوني. چشمه اي زيبا هم در روستاي گرمه مي‌جوشد. در نخلستان ها كه قدم بزنيد مي‌توانيد مسير آن را پي بگيريد و از تالاب زيبايي كه اين چشمه به وجود آورده است ده ها عكس به يادگار همراه خود ببريد.

روستا و مسجد فرخي
در كيلومتر ۱۷ روستاي خور، در غرب آن روستايي وجود دارد كه به روستاي فرخي معروف است. مردم خور و بيابانك اين روستا را دارُالاَمان مي‌ناميدند. افرادي كه از حاكمان ستمگر شكايت داشتند به اين روستا آمده و به قاضي آن جا پناه مي‌آوردند. مسجدي از دوران قاجار در اينجا وجود دارد كه مي‌گويند حاج سيد ميرزا جندقي، مجتهد مشهور خور و بيابانك دستور داد تا اين مسجد را بسازند. امروز با ۷ غرفه كه ۳ غرفه آن در ۵۰ سال اخير ساخته شده، به يكي از جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك تبديل شده است.
درياچه نمك خور و بيابانك
طبيعت گردان علاقه زيادي به اين جاذبه ديدني دارند. گردشگران زيادي هم در طول سال مخصوصاً در پاييز و زمستان به اين درياچه سفر مي‌كنند. درياچه نمك خور و بيابانك كه در قسمت مركز تا جنوبي كوير مركزي ايران وجود دارد. كم عمق است با ۲۰۰۰ كيلومتر مربع وسعت. با ديگر درياچه هاي نمك تفاوت زيادي دارد. چشم انداز زيبايي از افق با انعكاس آسمان روي درياچه را در كمتر درياچه نمكي ديده ايد. شايد در حوض سلطان. در فصول پر باران به صورت مخلوطي از گل و رس در مي‌آيد و در فصول خشك شبيه دريايي سفيد مي‌شود كه از ديدن آن سير نمي‌شويد. نمي‌شود به جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك برويد اما بدون ديدن اين درياچه نمك بازگرديد.
پيشنهاد مطالعه: مي توانيد اطلاعات ديگري از درياچه حوض سلطان در مطلب “حوض سلطان، آينه اي طبيعي براي نماياندن چهره خدا” مطالعه كنيد.


مسير درياچه نمك خور
مي‌توانيد براي طي مسير درياچه خور از راه آسفالت شهرستان خور به طبس استفاده كنيد. بعد از مسافتي حدود ۵۰ كيلومتر به قسمت جنوبي درياچه مي‌رسيد. بهتر است راه‌هاي ديگر را آزمايش نكنيد چرا كه زمين هاي اطراف درياچه گاهي به صورت باتلاقي در مي‌آيند و ممكن است دردسر ساز شوند.

حرف آخر
متاسفانه در اين سال‌ هاي تفريحاتي نظير آفرود و موتور سوراي، آسيب‌هاي زيادي به سطح پلي‌گون‌ هاي درياچه وارد كرده اند. حساسيت پلي‌ گون‌ ها به حدي است كه حتي رويشان قدم گذاشتن هم آنها را دچار اسيب مي كند، چه رسد به ويراژدان روي آنها. اميدواريم كه همه مان در سفر به اين منطقه بي‌نظير، اول به فكر مراقبت و حفاظت از محيط درياچه نمك خور باشيم تا ساليان سال اين گنجه طبيعي را حفظ كنيم.


برچسب: ايران، ايرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۱:۱۵ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)

پيست اسكي ديزين ، معرفي پيست هاي تهران

پيست اسكي ديزين بين پيست هاي اطراف تهران از جايگاه ويژه اي برخوردار است. اگرچه دهه ۴۰ تاسيس شده است اما هنوز هم مورد تاييد فدراسيون جهاني اسكي در سراسر جهان است.

يادم است زماني كه دوره دبيرستان بودم با دختر دايي ام يك جا درس مي‌خواندم. او گاهي مي‌آمد و صورتش سياه برزنگي شده بود، «مي‌پرسيدم چه قدر سياه شدي؟!» جواب مي‌داد كه ديزين بوده است. راستش را بگويم نمي‌دانستم ديزين كجاست و باز هم راستش را بگويم رويم هم نمي‌شد بپرسم. تا كمي بعد كه دوستي راجع به آنجا برايم گفت. يك پيست اسكي است كه مي تواني تمام تفريحات برفي را آنجا انجام دهي! ديزيني كه شهرتش به خاطر پيست معروف و بين المللي آن است. يك منطقه سفيد پوش ديدني كه مي خواهيم با مجلهه گردشگري مان سري به آنجا بزنيم. به پيست اسكي ديزين و تفريحات برفي بي نظيرش. با مجله دلتا بمانيد.

 

پيست ديزين كجاست؟
منطقه ديزين در شهرستان كرج در استان البرز واقع شده و يكي از مهم ‌ترين پيست هاي اسكي ايران را با آن شهرت مثال زدني، در خودش جاي داده است. اسكي، تفريحات برفي و هتل و غيره را هم شامل مي‌شود، در ۷۴ كيلومتري شهر كرج قرار دارد و ۱۲۳ كيلومتر هم از تهران تا آنجا فاصله است. چيزي در حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان.

در فصل پاييز و مخصوصاً در فصل زمستان حسابي خودش را به شما ثابت مي‌كند. سر تا سر سفيد پوش است تا جايي كه حتي ممكن است به دليل بارش برف زياد، مسير شمشك به ديزين معروف به “جاده بالا” بسته شود. به همين خاطر هم برخي مسير پيست اسكي ديزين را از اتوبان بابايي و به سمت فشم انتخاب مي‌كنند.

پيست اسكي ديزين بين پيست هاي اطراف تهران از جايگاه ويژه اي برخوردار است. جايگاه ويژه اي هم در قلب دوستداران اسكي دارد. اگرچه در دهه ۴۰ تاسيس شده، اما هنوز هم مورد تاييد فدراسيون جهاني اسكي در سراسر جهان است.

 

چطور به ديزين برويم؟
اگر از جاده تهران – كرج – چالوس سفر كرده باشيد حتماً تابلوهاي آن را ديده‌ايد. مسير جاده چالوس بسيار سر راست است. از سمت جاده چالوس بايد بعد از هتل گچسر وارد ورودي “ولايت ‌رود” شويد تا پس از طي مسافتي، در نهايت به ديزين برسيد. به فاصله ۱۲۳ كيلومتر از مسير جاده چالوس و ۷۱ كيلومتر از مسير شمشك.

اگر از كرج وارد جاده چالوس بشويد بعد از گچسر مي‌توانيد به جاي ادامه مسير شمال به دل كوه بزنيد و بعد از روستاي “ولايت‌رود” و پشت سر گذاشتن چندين مجتمع مسكوني به پيست اسكي ديزين برسيد.

مسير ديگري هم هست كه به مراتب نزديك‌ تر و كم تردد تر است. از لويزان تهران كه به مسير لواسان- فشم برويد، به جاي لواسان به سمت فشم و بعد ميگون حركت كنيد و مسير را ادامه بدهيد تا به پيست شمشك برسيد. از آنجا حدود ۳۰ دقيقه ديگر برانيد به بلندترين نقطه پيست اسكي ديزين مي‌رسيد. حدود ۶۵ كيلومتر است، يك مسير توريستي كه معمولاً يا مردم براي رفتن به مناطق ييلاقي فشم و ميگون از آن بهره مي‌برند يا اگر راه اجازه بدهد براي رسيدن به ديزين.

همه تفريحات پيست ديزين
پيست ديزين  ۲۳ پيست دارد و از بزرگ ترين مزيت هايش اين است كه پيست حرفه ‌اي‌ ها از مبتد‌ي ‌ها جدا است. به اين دليل كه شيب آن براي مبتدي ‌ها مناسب نيست. جالب است به شما بگويم  پيست چمن نيز در اينجا هست كه تابستان ‌ها و در روزهاي گرم سال هم بتوانيد از ورزش اسكي لذت ببريد.

 

اسكي در پيست اسكي ديزين

اسكي را در اين پيست مي‌توانيد به صورت آلپاين و اسنوبرد تجربه كنيد. مدرسه ‌اي هم براي ياد دادن اسكي آنجا قرار دارد. در اين مدرسه هم اسنوبرد آموزش داده مي‌‌شود و هم آلپاين. اسنوبرد فقط نياز به يك تخته چوب دارد، اما آلپاين كه گران تر هم هست همان اسكي با دو چوب دستي و دو تخته است.
تله هاي پيست اسكي ديزين

هفت تله ‌اسكي بشقابي، دوبل ماير، سي چال، گوزني، پشت ويل، مبتدي، چمن و يك تله اسكي چكشي هم در پيست اسكي وجود دارد. از سويي تاريخ نصب اولين دستگاه‌ هاي بال ابر در ديزين به سال ۱۳۴۸ مي‌رسد. با دو تله‌ سيژ قله و چمن مي‌توانيد به بالاي كوه برويد.

فرق ‌تله سيژ و تله‌ كابين در اين است كه فقط از يك نيمكت و محافظ تشكيل شده و ديگر كابين ندارد.
ديزين تهران چهار تله‌ كابين هم به اسم‌ هاي شاله، قله، دره و چمن دارد. مي ‌توانيم با تله ‌كابين خودمان را به ارتفاع ۴۳۰ متري قله برسانيم. اما با تله‌ كابين دره در مقايسه با تله‌ كابين‌ هاي ديگر مي‌توانيم مسير بيشتري را تا به ارتفاع ۵۱۰ متري برويم.
تله‌ كابين چمن از رستوران چمن شروع و به ارتفاع ۳۸۰ متري مي‌‌رسد. مسير ديدني دامنه‌ هاي البرز برف گرفته و تصاوير زمستاني مي‌تواند نيمي از تفريحمان در پيست ديزين را در بربگيرد.

تفريحات غير برفي پيست اسكي ديزين
دوچرخه سواري
كايت‌ سواري
پاراگلايدر
تيراندازي با كمان
تنيس
يك زمين تنيس در نزديكي هتل جهانگردي ديزين وجود دارد كه تنوع تفريحات اينجا را بيشتر كرده و مشتري هاي زيادي هم دارد.
كوهنوردي
كوهنورداني كه به پيست ديزين مي‌روند از گردنه ديزين به سمت قله سي ‌چال راه مي ‌افتند و در مسير برگشت به آهار مي ‌رسند.
خوشمزه گردي
قطعاً وقتي براي خوش گذراني به پيست ديزين مي‌رويد دلتان حسابي خوشمزه گردي مي‌خواهد. پس اگر دوست داشتيد چيزي نوش جان كنيد، ۵ رستوران مختلف در اطراف ديزين هستند كه مي ‌توانيد بعد از بالا و پايين پريدن ‌هاي زياد، خاطره اي هم در آنجا بسازيد.

امكانات رفاهي پيست اسكي ديزين
اين پيست با اتكا به امكانات ويژه و خاصي كه دارد بسيار مورد توجه است. با آن نكات فني مانند شيب مسير، طول مسير، محل برگزاري مسابقات و امكانات رفاهي اش. به علاوه پيست‌ هاي تفكيك شده آن از يكديگر مانند پيست اسنو پارك، پيست يو، پيست مبتدي و پيست چمن كه تا حد زيادي مورد توجه هستند.

دو هتل، ۱۹ كلبه و پنج رستوران هم دارد. رستوران‌ شاله در ارتفاع ۲هزار و ۹۰۰ متري و رستوران چمن در ارتفاع ۲هزار و ۶۰۰ متري كوه قرار گرفته اند.

يكي از مزايايي كه مي‌توان براي اين پيست شمرد اين است كه پمپ بنزين تا پيست اسكي ديزين فقط ۱۸ كيلومتر فاصله دارد و جاي نگراني براي برگشت‌تان باقي نمي‌‌گذارد.

خدمات پزشكي هم آنجا وجود دارد و براي آن نيز فكر شده. به طوري كه هميشه يك آمبولانس آماده به كار، با تجهيزات كامل، در پيست اسكي ديزين پارك شده است كه در صورت لزوم به شما خدمات ارائه مي‌دهد.

در مسير روستاهاي اطراف جاده بالا مثل فشم، ميگون، لواسان كه سرسبز و تماشايي هم هستند، رستوران ‌هاي متعددي هم قرار دارد كه براي ناهار يا صبحانه مي‌‌توان سراغ آن ها رفت.

قيمت بليط پيست اسكي ديزين
از اوايل آذرماه تا اواخر ارديبهشت ماه مي‌توانيد در ديزين اسكي كنيد.قيمت ورودي پيست ديزين بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. روزهاي شنبه تا سه‌ شنبه اين هزينه ارزان ‌تر است.

هرچند اين تنها هزينه‌ اي نيست كه شما بايد براي رفتن به ديزين بپردازيد و قيمت تجهيزات اسكي هم هزينه ‌بر است. اين هزينه‌ ها باعث شده است كه ديزين رفتن برايمان از سفر يك‌ روزه، بيرون آمده و يك سفر پرخرج باشد. اما خبر خوش اينكه شما مي‌توانيد هزينه تجهيزات را فاكتور بگيريد. لازم نيست كه در همه پيست ‌ها چوب و اسكيت شخصي خودمان را داشته باشيم. در همان‌ جا هم مي‌توان يكي از آن ها را اجاره كرد و به دل برف زد.


برچسب: تهران، تهرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۵۵:۲۱ توسط:مجله گردشگري دلتا موضوع: نظرات (0)